کد مطلب: 

224144

احتمال حذف هواوی از شبکه‌ی مخابراتی آلمان، به ظن جاسوسی

برخی کشورهای غربی به ظن جاسوسی، همکاری با شرکت هواوی چین را متوقف کرده‌اند. دولت آلمان هم در حال بررسی حذف این شرکت از پروژه توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه است. چندی پیش رئیس بخش مالی هواوی در کانادا بازداشت شد.
احتمال حذف هواوی از شبکه‌ی مخابراتی آلمان، به ظن جاسوسی

به گزارش سیتنا، سایت دویچه وله نوشت: دولت آلمان در آستانه رویگردانی از شرکت مخابراتی هواوی چین است.

روزنامه آلمانی "هندلزبلات" با استناد به منابع دولتی گزارش کرده که در دولت آلمان بحث‌های فشرده‌ای درباره توسعه نسل پنجم شبکه‌های سیار بدون مشارکت هواوی در جریان است.

هواوی بزرگترین توسعه‌دهنده شبکه‌های مخابراتی و سومین تولیدکننده بزرگ تلفن همراه در جهان است.

دولت آلمان در پی تشدید آیین‌نامه‌های امنیتی شبکه مخابراتی است. این موضوع به بحث‌ها درباره صلاحیت پیمانکاران دامن زده است. اگر برآیند بحث‌ها این باشد که فعالیت هواوی منطبق با مقررات امنیتی نیست، این شرکت در عمل از توسعه زیرساخت‌های نسل جدید شبکه مخابراتی آلمان کنار گذاشته می‌شود. تغییر قوانین مخابراتی هم راه حل دیگری است.

نگرانی ازجاسوسی

تردید درباره "امنیت تجهیزات هواوی" مدت‌هاست که مطرح شده است. با وجود این وزیر اقتصاد آلمان در دسامبر ۲۰۱۸ (کمتر از دو ماه پیش) گفته بود که نگرانی مشخصی از مشارکت این غول مخابراتی چین در توسعه زیرساخت‌های ۵جی در آلمان ندارد. پتر آلتمایر در عین حال افزوده بود: «اما هر محصول و هر دستگاهی که در زیرساخت‌های حساس نصب می‌شود، باید امن باشد.»

برخی کشورهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده به دلیل ارتباط هواوی با دولت چین نگران استفاده از فناوری‌های این شرکت در مراکز حساس خود هستند. نهادهای دولتی آمریکا دیگر اجازه استفاده از محصولات هواوی را ندارد. استرالیا و نیوزیلند هم هواوی را از توسعه شبکه ۵جی کنار گذاشته‌اند.

"تحقیقات کیفری" از هواوی

از سوی دیگر روزنامه "وال استریت ژورنال" از تحقیقات کیفری در آمریکا علیه هواوی خبر داده است. به نوشته این نشریه آمریکایی، هواوی مظنون به "سرقت اسرار کاری از شرکای آمریکایی" است. یکی از این اتهام‌ها مربوط به دستگاهی از شرکت مخابراتی T-Mobile است که برای آزمایش گوشی‌های تلفن هوشمند استفاده می‌شود.

مطابق گزارش "وال استریت ژورنال"، تحقیقات کیفری وارد "مراحل پیشرفته" شده است.

مدیر مالی هواوی روز اول دسامبر ۲۰۱۸ در ونکوور کانادا بازداشت شد. منگ وانژو که دختر رن ژنگفی، مؤسس هواوی است، اندکی بعد به قید وثیقه ۱۰ میلیون دلاری آزاد شد. او به خواست آمریکا بازداشت شده بود. دستگاه قضایی ایالات متحده خانم وانژو را به نقض تحریم‌ها علیه ایران متهم کرده و خواستار تحویل او به آمریکا شده است.

هفته گذشته همچنین خبر بازداشت یکی از روسای شرکت هواوی در لهستان منتشر شد. او به جاسوسی متهم شده است. شبکه تلویزیون دولتی چین به نقل از شرکت هواوی اعلام کرد که این فرد اخراج شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-01-18 14:51

افزودن دیدگاه جدید