کد مطلب: 

224063
با توجه به ابلاغ اخیر دولت مبنی بر تکلیف دستگاه های دولتی نسبت به عدم دریافت نشانی از مردم و ارایه خدمات دولتی به نشانی و کدپستی مندرج در کارت های ملی افراد و همچنین نظر به اهمیت کدپستی ده رقمی به عنوان تنها کد قانونی و حاکمیتی برای شناسایی اماکن کشور و بستر ساز تحقق دولت الکترونیک و اشتراک گذاری اطلاعات و استعلامات میان دستگاهی، گفت‌وگوی سایت شرکت پست با میرزایی، معاون فناوری مدیرعامل شرکت ملی پست را بخوانید.
تشریح شیوه‌های دستیابی مردم به کدپستی 10 رقمی

به گزارش سیتنا، متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

- مردم از چه راه هایی می توانند به کد پستی ده رقمی اماکن خود دسترسی پیدا کنند؟

شهروندان به چهار شیوه می توانند کدپستی دریافت کنند که این شیوه ها شامل این موارد است:

الف- مراجعه به سامانه گواهی به آدرس Gavahi.post.ir و دریافت کد به صورت آنلاین: استفاده از  این سامانه بدین شرح است:  - جستجوی نشانی و رویت کدپستی، از طریق نام معبر و پلاک و یا جستجو بر اساس نام ساختمان. بدیهی است ساختمان ها و مکان های فاقد پلاک آبی(شهرداری یا دهیاری) نمی توانند از این طریق کدپستی مکان مورد نظر خود را رویت نمایند. این نکته نیز قابل توجه می باشد که 55 درصد از مکان های کشور فاقد پلاک و 20 درصد از معابر فاقد نام معبر هستند.

-اخذ گواهی کدپستی، چنانچه متقاضی به گواهی کدپستی نیاز داشته باشد. می تواند پس از رویت کدپستی مکان مورد نظر خود، با پرداخت وجه به صورت آنلاین گواهی کدپستی را به صورت الکترونیکی دریافت نماید.

-درخواست کد پستی جدید برای واحدها و مکان های فاقد کد؛ در صورت نوساز بودن مکان مورد نظر و عدم تخصیص کدپستی به آن، متقاضی می تواند با انتخاب محدوده، ورود اطلاعات مورد نیاز و ثبت و تأیید نشانی خود، یک کد رهگیری دریافت و طی 72 ساعت کاری با مراجعه مجدد به سامانه در قسمت پیگیری درخواست، کدپستی خود را دریافت نماید.

ب- مراجعه به سامانه الکترونیکی سینا به نشانی sina.post.ir و ثبت نام شهر مورد نظر، نام محله، نام معبر، پلاک شهرداری و اطلاعات واحد به منظور دریافت کد پستی ده رقمی مکان درخواستی و نمایش و جانمایی آن بر روی نقشه .

ج - مراجعه حضوری به باجه های مرکزی پستی استانها، مناطق پستی تهران و دفاتر شهرستان ها و ارایه نشانی دقیق مکان مورد نظر. (در این روش تنظیم فرم درخواست کدپستی و ارایه نام معبر و پلاک شهرداری، اطلاعات توصیفی ساختمان و نیز نام سرپرست خانوار ساکن و یا شرح فعالیت در حال انجام در مکان مورد نظر از سوی مراجعات الزامی است).

د - مراجعه حضوری به اداره های کدگذاری استانها و مناطق پستی تهران و ارایه نشانی دقیق مکان مورد نظر. (در این روش نیز تنظیم فرم درخواست کدپستی و ارایه نام معبر و پلاک شهرداری، اطلاعات توصیفی ساختمان و نیز نام سرپرست خانوار ساکن و یا شرح فعالیت در حال انجام در مکان مورد نظر از سوی مراجعان الزامی است).

- چه روش های دیگری برای دسترسی شهروندان به کد پستی ده رقمی در دستور پست قرار دارد؟

با توجه به اهمیت کدپستی ده رقمی، دسترسی به این کد به شیوه های دیگر را نیز دنبال می کنیم. این شیوه ها شامل نصب پلاک های کد پستی ده رقمی مکانی دارای بارکد دو بعدی QR بر سر در آپارتمان ها و محل های کسب و استفاده از نرم افزار بارکد خوان تلفن های همراه که این پلاک ها به صورت آزمایشی در بخشی از شهر تهران در حال نصب است و به تدریج در سراسر کشور نصب می شود. در واقع با نصب این پلاک ها بر سر در اماکن ها؛ ابلاغ رسمی کدپستی محل سکونت و کسب به ساکنین صورت خواهد گرفت و تمامی ساکنین موظف به حفظ و نگهداری این پلاک ها به عنوان اموال دولتی خواهند بود.

- آیا کد های پستی درج شده بر روی قبوض آب، برق،گاز و .. صحیح و قابل استفاده است؟

از آنجایی که حجم قابل توجهی از کدهای پستی درج شده بر روی قبوض خدماتی به صورت خود اظهاری توسط مردم به دست آمده و ممکن است اشتباه باشد و یا به دلایل مختلف مثل جابجایی ها مربوط به نشانی های دیگر یا سایر واحد های یک ساختمان باشد، قابل اتکا نیستند.  از سوی دیگر بعضی از سازمان ها برای توزیع قبوض مصرفی خدمات خود (مانند تلفن ثابت یا برق) با هدف رساندن قبوض به در ساختمان (نه واحد)، ممکن است از کدهایی استفاده کرده باشند که مربوط به ساختمان یا اولین واحد ساختمان می باشد، بنابراین این کدها مشخصاً مربوط به ساختمان یا واحد مورد نظر نیستند که در این خصوص لازم است آدرس های موجود در بانک اطلاعاتی مشترکین یا مؤدیان خود با بانک اطلاعات کد پستی ده رقمی انطباق داده شود.

- آیا کد های پستی درج شده بر روی کارت های قدیمی و کارت های هوشمند ملی صحیح و قابل استفاده می باشد؟

از آنجایی که کد های پستی درج شده بر روی کارت های ملی نیز به دلیل قدیمی بودن و احتمال نقل و انتقالات و جابجایی های افراد (مالکین و مستأجرها)، و یا تغییرات کدهای پستی در طول سال های بعد از صدور کارت و یا در زمان دریافت کارت هوشمند ملی به صورت خود اظهاری توسط متقاضیان ارایه شده، ممکن است مغایر با کدپستی صحیح مکان مورد نظر باشند. بنابراین کدپستی ده رقمی درج شده بر روی کارت هوشمند ملی نیز می بایست متناسب با آخرین محل سکونت افراد تغییر کند (که معمولاً به دلیل عدم اعلام تغییر نشانی از سوی مردم به ادارات ثبت احوال این مهم صورت نمی پذیرد.)

در این خصوص نیز مطابق با قانون لازم است تا عموم مردم با مراجعه به ادارات ثبت احوال و یا سامانه الکترونیکی آن، تغییر نشانی خود را اعلام کنند تا بر این اساس ثبت احوال کدپستی متناظر با آدرس جدید را از شرکت ملی پست استعلام نماید.

انتهای پیام

دسته بندی: 

برچسب: 

افزودن دیدگاه جدید

اشتراک در خبرنامه