کد مطلب: 

223556

آذری جهرمی پیرامون احتمال فیلترینگ اینستاگرام: چگونه پاسخگوی چیزی که متولی آن نیستم، باشم؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا اینستاگرام فیلتر می‌شود، تصریح کرد: چیزی که من متولی آن نیستم، چگونه جواب دهم که می‌شود یا نه؟
آذری جهرمی پیرامون احتمال فیلترینگ اینستاگرام: چگونه پاسخگوی چیزی که متولی آن نیستم، باشم؟

به گزارش سیتنا، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه شهر هوشمند در محل نمایشگاه بین‎المللی مشهد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تجربه نشان داده که مباحث مربوط به حوزه سالم‌سازی شبکه‌های اجتماعی با فیلترینگ حل نمی‌شود.  اینکه ما بیان می‌کنیم با بحث فیلتر مخالف هستیم، مفهومش این نیست اتفاقاتی که رخ می‌دهد را نادیده می‌گیریم، اتفاقاتی رخ می‌دهد، اشکالاتی هست و مخاطراتی جدی وجود دارد که می‌تواند بستری باشد برای اینکه جوانان جهت توسعه کسب و کار خود از آن استفاده کنند. از بُعد مسائل امنیتی ممکن است بحث کلان داده‌ها مهم باشد اما واقعیت این است که تجربه نشان داده فیلتر جواب نمی‌دهد و باید به عنوان یک مساله جدی و در همه ابعاد از جمله فرهنگ‌سازی به آن نگاه کرد.

آذری جهرمی با بیان اینکه این یک کار کوتاه‌مدت و زود بازده نیست که امروز تصمیم بگیریم و فردا جواب دهد، عنوان کرد: به این راحتی محقق نخواهد شد، بلکه مجاهدت و تلاش نیاز دارد. وزارت ارتباطات نمی‌تواند داخل گود برود و عده‌ای در مسائل فرهنگی و حوزه‌های دیگر بودجه‌هایی بگیرند که وظیفه آن‌ها کار فرهنگی است و اینکه آن را انجام می‌دهند یا نه موضوع دیگری است و بعد نیز مطالبه کنند که وزارت ارتباطات چه کاری انجام می‌دهد؟ در آخر نتیجه مطالبه این است که باید ببندید. این راهکار و صورت مساله جواب نمی‌دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر ما واقعا بخواهیم فضای مجازی را در خدمت رشد و توسعه کشور استفاده کنیم، به سمت استقلال در این فضا پیش برویم و سهم خود را در فضای جهانی داشته باشیم، با حرکت همسو و هم جهت همه مسئولین و توجیه و همراه‌سازی مردم پاسخ می‌دهد.

وی بیان کرد: دو راه حل برای این موضوع قرار داده شده که راه حل اول بحث کارگروه تعیین مصادیق در قانون است که متشکل از 6 نماینده از دولت، دو نماینده از مجلس و چهار نماینده از نهادهای عمومی شامل صداوسیما، سازمان تبلیغات، نیروی انتظامی و دادستان است که از دولت نیستند. به این دلیل که دولت با این رویکرد موافق نیست، در کارگروه طرح و جلسه‌ای تشکیل نشده است. دولت نظر مساعدی در خصوص این مساله ندارد.

آذری جهرمی اضافه کرد: یک راهکار نیز این است که قوه قضاییه حکم صادر کند. این ساختاری است که قانون قرار داده و ممکن است حکم صادر شود که در فیلتر تلگرام نیز همین اتفاق افتاد، تاکنون حکمی صادر نشده است. مسئولین قضایی صحبت‌هایی می کنند، فصل‌الخطاب موضوعات قانون است و برخی به لحاظ حقوقی اعتقاد دارند اینکه یک قاضی برای کشور در خارج از حیطه صلاحیت خود حکم کند، قانونی نیست اما در حال حاضر اجماعی در رابطه با این مساله وجود ندارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-01-04 01:02

افزودن دیدگاه جدید