کد مطلب: 

223427

تاثیر فضای مجازی بر سطح علمی پایان نامه های دانشجویی

فعال صنفی آموزش و پرورش گفت: ابطال پایان نامه های سرقتی به اعتبار جامعه علمی می افزاید. این در حالی است که پایان نامه های پولی نیز میزان علم و سواد دانشجویان را نشانه گرفته بطوریکه به دلیل دسترسی آسان به منابع، تنها با یک کپی پیست ساده، دانش علمی خود را در قالب پروژه تحویل اساتید می دهند که این امر در دراز مدت دانشجویان کم سواد رو به جامعه بر می گرداند.
تاثیر فضای مجازی بر سطح علمی پایان نامه های دانشجویی

به گزارش سیتنا، تا چه حد دنیای اینترنتی و استفاده از جستجوگرها بر سواد دانش پژوه ها اثر گذار است ؟ سایه ای  که فضای مجازی بر پایان نامه های دانشجویی دارد تا چه میزان می تواند سطح علمی جامعه را تهدید کند ؟ در این خصوص با  فعال صنفی آموزش و پرورش گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

محمد رضا نیک نژاد، فعال صنفی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: فضای مجازی تکنولوژی  است که در دسترس همگان بوده و اثرات مثبت و منفی آن در تمامی زمینه ها به چشم می خورد، بنابراین این فواید و مضرات در بخش آموزشی نیز مانند دیگر حوزه ها مشاهده می شود.

وی تصریح کرد: بحث تهیه پایان نامه ها از طریق امکانات موجود در فضای مجازی را می توان از جنبه منفی و مثبت بررسی کرد بدین گونه که در بهترین حالت؛ می توان به گستره اطلاعات دقیق، جمع آوری اطلاعات با دسته بندی نامحدود، امکان فراهم کردن نتایجی با بازدهی تحقیقات میدانی و افزایش سرعت عمل اشاره کرد که در نهایت اثرگذاری جمع آوری اطلاعات کامل نتایج مفیدتری را در پی خواهد داشت.

نیک نژاد بیان کرد: جنبه منفی این موضوع بسیار پررنگ تر از بخش مفید آن دیده می شود که سرقت  پایانامه های ادبی، علمی و ... در حال حاضر زاییده همین فضاها است چرا که پایش و نظارت بر حجم وسیع اطلاعات در این فضا اندک و بسیار دشوار بوده بنابراین یک دانشجو ممکن است پایان نامه ای را که تحویل اساتید می دهد از روی اطلاعات میدانی نبوده و کپی کامل از مراجع مجازی باشد.

فعال صنفی آموزش و پرورش ادامه داد: ابطال پایان نامه های سرقتی به اعتبار جامعه علمی می افزاید. این در حالی است که  پایان نامه های پولی نیز میزان علم و سواد دانشجویان را نشانه گرفته بطوریکه به دلیل دسترسی آسان به منابع، تنها با یک کپی پیست ساده، دانش علمی خود را در قالب پروژه تحویل اساتید می دهند که این امر در دراز مدت دانشجویان کم سواد رو به جامعه بر می گرداند.

نیک نژاد در پایان گفت: با باب شدن این گونه مسیرها، کیفیت آموزش در آموزش عالی کاهش پیدا کرده و تنها دانشجویان با صرف هزینه گاها هنگفت مدارک خود را در پایان دوره دانشجویی بدون دانش کافی از رشته تحصیلی دریافت می کنند، اما نمی توانیم فضای مجازی را حذف کنیم بنابراین بهتر است استفاده درست از آن را به طور جدی به مردم کشورمان آموزش دهیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2019-01-01 07:20

افزودن دیدگاه جدید