کد مطلب: 

222578
وزیر ارتباطات در جمع تولید و عرضه‌کنندگان محتوای کودک و نوجوان در فضای مجازی:

کودکان و نوجوانان، آسیب‌پذیرترین قشر در فضای مجازی‌اند/ نگاه دولتی به مقوله‌ی اینترنت کودک و نوجوان به هیچ جا نمی رسد/ مشکل محتوای تولید شده در صداوسیما، انعکاس آن در فضای مجازی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در کنار رشد فضای مجازی و فرصت های آن، تهدیدهایی وجود دارد که در این میان اقشار مختلف کودک و نوجوان آسیب‌پذیرترین قشر هستند بنابراین نیاز است اکوسیستمی برای آنها در این فضا درست کنیم.
کودکان و نوجوانان، آسیب‌پذیرترین قشر در فضای مجازی‌اند/ نگاه دولتی به مقوله‌ی اینترنت کودک و نوجوان به هیچ جا نمی رسد/ مشکل محتوای تولید شده در صداوسیما، انعکاس آن در فضای مجازی است

به گزارش سیتنا، مهندس آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز پنجشنبه در نشستی که با تعدادی از عرضه کنندگان و تولیدکنندگان محتوای کودک و نوجوان در فضای مجازی و در محل عمارت کلاه فرنگی برگزار شد، به جلسه سه ساعته صبح خود با حدود ۲۰ تن از دانش آموزان برتر شهر تهران که در آن درباره تولید محتوای حوزه کودک و فضای مجازی به گفت و گو نشسته بود اشاره کرد و گفت: کاش همه شما در جلسه بودید و صحبت های آنها در مورد دغدغه ها و افکارشان در مورد فضای مجازی را می شنیدید که از انتظارات من بالاتر بود.
 
وی افزود: جالب بود که چطور ما را نقد می کنند و چه نظراتی در مورد بازار دارند و زاویه دیدشان بسیار ارزشمند بود.
 
وزیر جوان دولت تدبیر و امید با اشاره به رشد بسیار گسترده فضای مجازی، اظهار کرد: در کنار رشد فضای مجازی و فرصت های آن، تهدیدهایی وجود دارد که در این میان اقشار مختلف کودک و نوجوان آسیب‌پذیرترین قشر هستند بنابراین نیاز است اکوسیستمی برای آنها در این فضا درست کنیم.
 
آذری جهرمی با بیان اینکه برای ساخت این اکوسیستم به سه زنجیره نیاز است، تصریح کرد: زنجیره نخست فرهنگ سازی است. زنجیره دوم لایه خدمات و زنجیره سوم محتواست که همه با هم ارتباط دارند.
 
وی با بیان اینکه برنامه ریزی کردیم تا در هر سه لایه و زنجیره کار کنیم، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا طی اقدامی سایر دستگاه های دولتی پای کار بیایند و برنامه بدهند تا تقسیم کاری صورت گیرد که بعد از چند جلسه آنها می پرسیدند که چقدر بودجه می دهید که توضیح دادیم که خودتان باید بودجه موردنظر برنامه های مختص خود را تامین کنید چرا که ادامه این روند بدین شکل ممکن نیست.
 
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای تهیه گزارش های مقایسه ای با آنچه در داخل صورت گرفته است و گزارش تطبیقی با آنچه در خارج کشور وجود دارد، افزود: به این نتیجه رسیدیم نگاه به اینترنت کودک و نوجوان بر مبنای نگاه دولتی به هیچ جا نمی رسد اما بی توجهی به آن آفت زیادی در پی دارد و توجه به آن چه دستاوردهای در پی خواهد داشت.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه خیلی از گروه ها در زمینه تولید محتوای کودک و نوجوان کار کرده اند ولی بازاری برای آن ندارند، گفت: در نظرسنجی توییتری مشخص شد که بیش از ۷۰ درصد کاربران گفته بودند که در مورد ابزار نظارتی والدین برای استفاده کودک و نوجوان از اینترنت اطلاعی ندارند و تنها ۸ درصد گفته بودند که از این ابزار اطلاع داریم و با آنها کار می کنیم.
 
آذری جهرمی با اشاره بی اطلاعی جمعیت زیاد مردم از ابزارهای موجود در این حوزه، اظهار کرد: برای نظارت بر رفتار کودک و نوجوان وقتی آنها در زمان خواب تبلت بدست به رختخواب می روند، درگوشی والدین این امکان صیانت وجود دارد و‌ زیرساخت فنی آن نیز موجود است هر چند که بایدها و نبایدهای آنرا می بایست آموخت.
 
وزیر جوان دولت تدبیر و امید از برگزاری دوره های آموزشی سازمان های مردم نهاد در آینده خبر داد و تصریح کرد: این سازمان های مردم نهاد بعدا به میان مردم خواهند رفت آن هم برای آموزش تا والدین یاد بگیرند که چگونه بر رفتار کودکان در فضای مجازی می توان نظارت داشت.
 
عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه به لحاظ محتوایی در حوزه کودک و نوجوان عملکرد خوبی دیده نمی شود و حلقه مفقوده ای دارد، خاطرنشان کرد: در نظرسنجی دیگری از کاربران در مورد محتوای این‌حوزه در فضای مجازی چه از سوی صداوسیما، تولیدکنندگان داخلی و تولیدکنندگان خارجی، پرسیده شد که انگار وقتی نام صداوسیما می آید موضوع خود به خود سیاسی می شود چراکه تا قبل ورود بات ها و اختلال در نظرسنجی تنها ۸ درصد آرا به محتوای تولید شده صداوسیما اختصاص پیدا کرد.
 
وی تولید محتوای کودک و نوجوان در صداوسیما به واسطه دو کانال تلویزیونی را خوب ارزیابی کرد و افزود: مشکل محتوای تولید شده در صداوسیما انعکاس آن در فضای مجازی است.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه دانش آموزان در جلسه امروز صبح انتقاد داشتند که همیشه گروه های سنی کودک و نوجوان با هم در تولید محتوا در نظر گرفته می شود و در نهایت بیشتر محتوای تولید شده به کودکان مختص داده می شود، اظهار کرد: بیشتر برنامه هایی که در حوزه نوجوانان نام برده شد برنامه های خارجی و یکی دو محتوای داخلی بیشتر نبود.

آذری جهرمی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در حوزه تولید محتوا تخصصی ندارد، گفت: سایر دستگاه ها که کار می کردند به دلایل مختلفی نتوانستند کاری از پیش ببرند بنابراین تصمیم به ورود گرفتیم چراکه مساله روی زمین مانده ایست هر چند اگر دستگاهی خواست وارد شود ما حاضر به واگذاری نیز هستیم.

وزیر جوان کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه جشنواره کودکآنلاین برای تولید محتوا، یک شتاب دهنده است، گفت:  در این جشنواره ایده ها بررسی و محصول اولیه در اختیار ایده های برتر قرار می گیرد و از آنها حمایت می شود. تا دو روز پیش نزدیک به ۷۰۰ اثر برای جشنواره ارسال شده بود که بعضی از محتوای ارسال شده غیرقابل تصور و با ایده های ناب بود که بعضا تولیدکنندگان آنها مدعی بودند که سال ها پیش این ایده ها شکل گرفته ولی توجهی به آنها نشده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم به ظرفیت های بخش ترویج و تولید اشاره و خاطرنشان کرد:  بخش مهم تر عرضه محصول است که از همین رو‌ می‌خواهم پلتفرم های اختصاصی کودک داشته باشیم تا نخست پدر و‌مادر  بدانند که از کجا محتوا در اختیار کودکان و‌ نوجوانان قرار دهند و محتواهای دیگر مخلوط آنها نباشد و کودک و نوجوانان بدانند که محتوا را از کجا باید‌ در اختیار داشته باشند و دوم اینکه تولیدکنندگان محتوا نیز  بدانند که برای عرضه محصول به کجا باید بروند تا زنجیره واسط برای اقتصادی کردن چرخه تولید محتوا وجود داشته باشد.
 
وی موضوع بعدی را توجه به استانداردهای محتوای کودک و‌نوجوان دانست و افزود: یکی از نکات مهم استاندارد محتوا، دسته بندی سنی محتواست تا مشخص باشد که هر محتوا مختص چه سنی است و در زمان آپلود محتوا می توان آنرا سوال کرد و در زمان‌رجوع سن کاربر چک شود تا متناسب با آن محتوا در اختیارش قرار گیرد.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه هم اکنون همراه اول اسپانسرینگ جشنواره کودکآنلاین را بر عهده دارد، گفت: البته این امکان وجود دارد تا گروه های سرمایه گذار و اسپانسر های دیگر ورود پیدا کنند که تا کنون مذاکراتی نیز صورت گرفته است تا اکوسیستمی خوب برای بچه ها و برای بهتر کردن محتوای فضای مجازی برای آنان فراهم شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-12-20 18:42

افزودن دیدگاه جدید