کد مطلب: 

222477

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اتکا به توان داخلی و تولید علم و فناوری است

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به لزوم اتکای بیشتر بر توان داخلی در حوزه تولید علم و فناوری برای تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.
تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اتکا به توان داخلی و تولید علم و فناوری است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر محمد خوانساری در آیین گشایش نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات، بیان کرد: امروز شاهد تحول دیجیتالی متاثر از توسعه ارتباطات هستیم، تحولی که موجب کوتاه و مستقیم شدن روابط شده است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف از برگزاری این سمپوزیوم را تبادل یافته های علمی - پژوهشی و دستاوردهای فناورانه دانست.

رئیس نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات با بیان اینکه این تحولات فرصت های جدیدی را در این حوزه ایجاد کرده است، افزود: حوزه بلاک چین، هوش مصنوعی، بیگ دیتا، IOT و 5G از مهمترین فناوری های جدیدی هستند که در دنیا مطرح است.

خوانساری با اشاره به اینکه پژوهشگاه ارتباطات نقش رابط بین دانشگاه و صنعت را عهده دار است، گفت: نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات یکی از برنامه هایی است که در راستای همین نقش برگزار می شود.

وی با اشاره به تحریم های ناعادلانه و نابخردانه آمریکا بر علیه ایران، افزود: این شرایط فرصت بیشتری را برای توسعه فناوری در کشور ایجاد می کند و ما را ملزم می کند که اتکای بیشتری به توان داخلی، جوانان و دانشگاهیان کشور برای توسعه فناوری داشته باشیم.

او در ادامه چرخه پژوهش را بدون تعامل با سایر پژوهشگران ناکارآمد دانست و افزود: امروزه تعاملات بشری در تمامی حوزه زندگی به صورت شبکه ای است. ما اذعان داریم که تمام تعاملات افراد با شبکه سازی شکل می گیرد؛ شبکه سازی تکلیفی است که ما برای خود فرض گرفته ایم.

وی ادامه داد: اگرچه به نظر می رسد که روند شبکه سازی ما با توجه به مشکلات ناشی از موضوع تحریم کند شده است، اما در حوزه علمی این فرصت وجود دارد که آزادتر کار کنیم و از این فرصت برای به بار نشستن دستاوردهای علمی بهره ببریم.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ادامه صحبت های خود به گزارش WOS به عنوان مرجع شاخص گذاری کشورها اشاره کرد و گفت: بر اساس این شاخص ایران رتبه شانزدهم را از نظر مستندات علمی به دست آورده است که بسیاری از کشورهای اروپایی در جایگاهی بعد از ایران قرار دارند.

وی افزود: کشورهای اسلامی 9.5 درصد تولید علم دنیا را انجام می دهند که یک چهارم این تولید به ایران تعلق دارد و بر اساس رتبه بندی ایران از کشورهای ترکیه، عربستان و مصر با فاصله بسیار جلوتر است. همچنین یک چهارم تولید علم کشورهای اسلامی توسط ایران صورت می گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-12-18 13:24

افزودن دیدگاه جدید