کد مطلب: 

222475

مقررات‌گذاری یکجانبه‌‌ی اینترنت توسط آیکن تحت سلطه‌ی آمریکا را نمی‌پذیریم (+فیلم)

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در اتحادیه جهانی مخابرات چالش‌هایی وجود دارد و یکی از این چالش‌ها این است که برخی به دنبال مقررات‌گذاری صرف در حوزه ارتباطات هستند و تلاش دارند به مقررات‌گذاری در حوزه اینترنت وارد نشوند و معتقدند مقررات گذاری در حوزه اینترنت ‌را آیکن که تحت سلطه آمریکا است انجام دهند. این امر به معنای پیش‌ بردن یکجانبه‌گرایی در توسعه ICT است و اگر در برابر آن سکوت کنیم 10 سال دیگر به شدت دچار یکجانبه‌گرایی برخی کشورهای غربی در حوزه ICT و اینترنت خواهیم بود.
مقررات‌گذاری یکجانبه‌‌ی اینترنت توسط آیکن تحت سلطه‌ی آمریکا را نمی‌پذیریم

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس محمد جواد آذری جهرمی در مراسم افتتاح نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات که در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر فناوری‌های متعددی در کشور وجود دارد که به همت متخصصان داخلی و با استفاده از آخرین سطح فناوری در دنیا تولید شده و برای مثال ماشین ترجمه ایرانی ترجمان یکی از ماشین‌های ترجمه توانمند در دنیا است که اخیرا در توافقی با سایر کشورها از جمله ژاپن و روسیه این دو زبان را نیز پشتیبانی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه زمان بسیار کوتاهی برای مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم داریم و باید در این فرصت کوتاه از حداکثر توانمندی داخلی و هم‌افزایی در کشور استفاده کنیم، گفت: تغییرات از ابتدای دولت دوازدهم در این حوزه آغاز شد و همچنان نیز با سرعت در حال پیشروی است و به زودی نیز تغییرات شگرفی را رقم خواهد زد؛ همچنان که به مدت 12 سال جلوی توسعه نسل سوم و چهارم در کشور گرفته شد اما سپس با آزاد شدن این فناوری شاهد نرخ سریع تغییرات بودیم و اگر برای دیگر موارد اینچنینی نیز زمینه‌سازی نکنیم نمی‌توانیم اقتصاد پویا و سهم‌گیری مناسب از بازار صنعت را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نسل پنجم ارتباطات یکی از مباحث داغ این روزها است، گفت: فقط تحقیق در این باره کافی نیست، بلکه کاربردها اهمیت ویژه دارند. برای مثال یکی از کاربردهای نسل پنجم کاهش تاخیر در شبکه از 20 به یک میلی‌ ثانیه است که این امر می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت ماشین‌های هوشمند متعدد شود اما آیا برای استفاده از ابزارهای هوشمند توانایی وجود دارد؟ آیا برای مثال برای هوشمند کردن شهر، المان‌های شهر هوشمند را داریم.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از چالش‌های مهم این روزهای بسیاری از کشورها آماده شدن برای انقلاب صنعتی چهارم است.

جهرمی ادامه داد: رشد حوزه ICT دارای آثار متعدد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و اگر توسعه همه‌جانبه و همزمان نباشد مشکلات متعددی در دیگر حوزه‌ها ایجاد خواهد شد؛ بنابراین باید همزمان و متناسب با رشد حوزه ICT مولفه‌های دیگر نیز رشد کنند که در غیر این صورت در نتیجه عدم همکاری دیگر بخش‌ها شاهد کاریکاتور توسعه خواهیم بود؛ چیزی که امروز نیز کم و بیش با آن مواجه‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: آماده شدن برای انقلاب صنعتی چهارم فراتر از حوزه ICT است و برای مثال بخش ارتباطات وظیفه‌ای در حوزه فرهنگی، صیانت از کودک و فضای مجازی، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های نوین ندارد اما کسانی که مسئولیت دارند وظیفه‌شان را انجام ندادند و در نتیجه ناگزیر به ورود به این حوزه‌ها شده‌ایم؛ اتفاقا این افراد زبان انتقادشان باز است هرچند که یک نفر کار کند و همه طلب کنند کار سختی نیست.

آذری جهرمی با تاکید دوباره بر اینکه تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم یک انقلاب بزرگ است، گفت: یکی از اهداف مهم در تحقق تحول دیجیتال این است که چطور دیگران را همراه کنیم.

وی ادامه داد: در اتحادیه جهانی مخابرات چالش‌هایی وجود دارد و یکی از این چالش‌ها این است که برخی به دنبال مقررات‌گذاری صرف در حوزه ارتباطات هستند و تلاش دارند به مقررات‌گذاری در حوزه اینترنت وارد نشوند و معتقدند مقررات گذاری در حوزه اینترنت ‌را آیکن که تحت سلطه آمریکا است انجام دهند. این امر به معنای پیش‌ بردن یکجانبه‌گرایی در توسعه ICT است و اگر در برابر آن سکوت کنیم 10 سال دیگر به شدت دچار یکجانبه‌گرایی برخی کشورهای غربی در حوزه ICT و اینترنت خواهیم بود؛ البته این موضوع امروز نیز مورد تاکید برخی کشورهای غربی است و شاهدیم که روسای جمهور برخی از این کشورها به دنبال یافتن راهی برای پایان یکجانبه‌گرایی در حوزه اینترنت هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در این باره پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال گذشته دوره‌هایی را آغاز کرده که تحولات دیجیتال را به زبان ساده و قابل فهم برای مجموعه‌ها تبدیل کرده‌اند و برای سازمان‌ها گزارش‌های اختصاصی شده تولید کردند اما نتایج این گزارش‌ها به شدت نگران کننده بوده است زیرا طبق گزارشی که از رئیس پژوهشگاه دریافت کردم 95 درصد سازمان ها به هیچ وجه آمادگی ورود به این عرصه را ندارند.

جهرمی همچنین با بیان اینکه انقلاب اسلامی باید در عرصه‌های مختلف برای خود ایده داشته باشد، گفت: باید در حوزه اقتصاد نیز ایده مخصوص داشته باشیم. سبک‌های متعددی از اقتصاد در جهان وجود دارد که برای مثال اقتصاد سرمایه‌داری، اقتصادی لیبرالیستی و اقتصاد کمونیستی را در دنیا شاهد هستیم اما مفهوم اقتصاد در ایران با اقتصاد مقاومتی تبیین می‌شود.

وی توضیح داد: اقتصاد مقاومتی یک پروژه نیست بلکه سبک اقتصاد انقلاب اسلامی است، برخی به اشتباه اقتصاد مقاومتی را تعبیر پروژه می‌کنند که برای مثال در یکی از جلسات شنیدم که گفته شد یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی‌شان وصول مطالبات است و ساعت‌ها بابت برداشت‌مان از این موضوع تاسف خوردم.

وی ادامه داد: همینطور که اقتصاد مقاومتی یک پروژه نیست، شبکه ملی اطلاعات نیز یک پروژه نیست و هیچگاه متوقف نمی‌‌شود همچنین تحول دیجیتال نیز یک پروژه نیست و فرایند است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تحول دیجیتال یک پروژه نیست و متوقف شود گفت: برای اجرای این تحول شناخت مجموعه‌ها نسبت به تحول اهمیت زیادی دارد و در بخش‌های مختلف مدیریت کشور از جمله مدیریت اجرایی،‌ قانون‌گذاری و مدیریت قضایی کشور باید جا بیفتد و با مفهوم مدیریت هوشمند آشنا شوند.

وی توضیح داد: مفهوم مدیریت هوشمند این است که مجموعه داده را ببیند، آنالیز کند و در عرصه‌های مختلف از آن استفاده کند و سپس در مجموعه‌های مختلف اجرایی کشور مانند یک خانواده کنار هم می‌نشینیم و دستاوردها را بررسی می‌کنیم.

جهرمی تاکید کرد: بنابراین در کنار شناخت فناوری افزایش آگاهی دستگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا در گذشته در بسیاری از دستگاه‌ها مفهوم دولت الکترونیک یا هوشمند‌سازی این بود که نامه‌ای را از حالت فیزیکی وبه سیستمی تبدیل کنند در صورتی که این کار تنها بخشی از اتوماسیون اداری است و بنابراین باید برای جا انداختن مفهوم هوشمندسازی کار کنیم.

وی گفت: از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهم که در این باره برای جا انداختن مفهوم انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال فعالیت کند و همچنین با توجه به پیمان‌های منطقه‌ای چهار جانبه‌ای موجود (ترکیه، آذربایجان، روسیه، ایران) از ظرفیت‌های تجربی این کشورها در این زمینه استفاده شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-12-18 11:56

افزودن دیدگاه جدید