کد مطلب: 

222446

انتقاد یک حقوقدان شورای نگهبان از حضور مسوولان در شبکه‌های اجتماعی ممنوع شده

عضو حقوقدان شورای نگهبان، گفت: معنایی ندارد که استفاده از یک شبکه اجتماعی ممنوع باشد اما همه ما در آن فعالیت کنیم.
انتقاد یک حقوقدان شورای نگهبان به حضور مسوولان در شبکه‌های اجتماعی ممنوع شده

به گزارش سیتنا به نقل از فارس، محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان صبح امروز در هفتمین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانون‌گذاری که در تالار مدرس ساختمان مشروطه برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: زمانی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأسیس شد نیاز به وجود چنین مرکزی احساس نمی‌شد.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی کشور باید به سمت آینده‌پژوهی رفته و دیگر از آینده‌نگری عبور کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: به هر حال اگر قانونی تصویب می‌شود و مناسب هم به نظر می‌رسد باید قابلیت اجرای آن در کشور هم وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بحث مهم در این میان کارآمدی قانون است که البته نظارت بر اجرای قانون و پایبندی بر آن هم از جمله فرایند قانون‌گذاری محسوب می‌شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر اینکه چنانچه قانونی به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد همه باید به اجرای آن پای‌بند باشند، گفت: اگر مسئولان کشور این قانون را انجام نداده و حرمتی برای آن قائل نباشند و در واقع زیرپا گذاشته شود به کیان مجلس و روح قانون‌گذاری لطمه وارد کرده‌اند.

اسماعیلی همچنین با انتقاد از استفاده برخی مسئولان از شبکه‌های مجازی که ممنوع شده‌اند، گفت: هیچ معنایی ندارد که استفاده از یک شبکه ممنوع باشد اما ضمن آن ما همگی در آن فعالیت داشته باشیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: چگونه است که در شرایط فعلی کشور مسئولان انتظار دارند که مردم به مصوبات ما عمل کنند اما شب نشده خود ما مصوبات را نقض می‌کنیم؟! بنابراین اگر قانونی متناسب و خوب است برای همه باید این‌چنین باشد و اگر هم بد است استفاده آن برای همه مردم و مسئولان بد است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین خاطرنشان کرد: باید در روند قانون‌گذاری و مراحل آن خسارت‌های احتمالی را هم در نظر بگیریم چرا که ممکن است گاهی یک قانون خوب تدوین شود اما با واقعیات اجتماعی سازگار نباشد که در این صورت مجبور به منسوخ کردن این قانون می‌شویم.

اسماعیلی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: ما نیاز به یک تحول جدی و اساسی داریم و در این زمینه هم باید فرایند قانون‌گذاری را تفسیر کنیم بنابراین اگر قرار است ایران اسلامی بر منطقه و جهان منحصربفرد بوده و نقش اساسی ایفا کند باید به امر آینده پژوهی توجه اساسی داشته باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.2 (5 رای)
سیتنا 1
2018-12-17 17:36

افزودن دیدگاه جدید