کد مطلب: 

222177

شهر هوشمند نیازمند تغییر دانش مدیران و شهروندان است

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، گفت: به عقیده من اولین فاز در توسعه شهر هوشمند، توسعه و فرهنگ‌سازی در این زمینه است، چرا که به دلیل فرهنگ کاربری فضای مجازی و خدمات الکترونیک در شهر هوشمند، میزان پیشرفت در این حوزه بسیار ضعیف است.
شهر هوشمند نیازمند تغییر دانش مدیران و شهروندان است

به گزارش سیتنا، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، در خصوص تعریف شهر هوشمند، گفت: شهر هوشمند شهری است که تمامی فرآیندهای ارایه خدمات به شهروندان از خدمات بسیار جزئی تا برنامه‌ریزی‌های کلان، براساس اصول هوش مصنوعی و طبق برنامه‌ریزی‌های رایانه‌ای انجام می‌شود.

وی، توسعه شهر هوشمند را نیازمند ابزارهایی دانست و افزود: برای توسعه شهر هوشمند به سخت‌افزار و نرم‌افزار نیاز جدی داریم، اما قبل از این دو مورد ایجاد برنامه‌هایی در جهت فرهنگ‌سازی، آشنایی شهروندان با شهر هوشمند، آشنایی بیشتر شهروندان با خدمات الکترونیک، تغییر نگاه مدیران شهری و استفاده از فناوری در ارایه خدمات، تغییر نگاه مدیران برنامه‌ریز در سطح کلان به استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و ظرفیت‌های استفاده از داده‌ها در برنامه‌ریزی بسیار ضروری است.

اسدی، فرهنگ‌سازی در زمینه هوشمندسازی را امری مهم خواند و عنوان کرد: به عقیده من اولین فاز در توسعه شهر هوشمند، توسعه و فرهنگ‌سازی شهر هوشمند است. زمانی که هر شهروند نیازمندی استفاده از خدمات الکترونیک در شهر هوشمند را احساس کند، زمانی است که مدیران مجبور می‌شوند از تمامی ظرفیت‌های الکترونیک شهر هوشمند استفاده کنند.

این استاد دانشگاه، ادامه داد: ضرورت استفاده از شهر هوشمند و خدمات الکترونیک، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اما به دلیل فرهنگ کاربری فضای مجازی و خدمات الکترونیک در شهر هوشمند، میزان پیشرفت در این حوزه بسیار ضعیف است. از این رو باید به دنبال دلایل عدم کاربری خدمات الکترونیک در شهر باشیم.

اسدی، تصریح کرد: در ارزیابی‌ها باید به‌صورت ریشه‌ای علل این مشکل را کندوکاو کنیم و بدانیم که آیا این مشکل ناشی از ضعف نگاه و دانش مدیران است یا به دلیل ضعف دانش در شهروندان؟ آیا به دلیل تجهیزات است که هوشمندسازی در کشور به‌کندی پیش می‌رود؟ و دلایلی از این قبیل که توجه به آنها اهمیت بسیاری در هوشمندسازی دارد.

وی، تجمیع تمام عوامل ذکر شده را برای پیشرفت شهر هوشمند با اهمیت دانست و اظهار داشت: تمام عوامل ذکر شده دلیل عدم رشد و توسعه شهر هوشمند است. نگاهی به وضعیت بانکداری الکترونیک در کشور، ما را به این نتیجه می‌رساند که زیرساخت و سخت‌افزار مورد نیاز برای ارایه خدمات الکترونیک و برای هوشمندسازی شهر وجود دارد، اما آن چیزی که نیاز به بازنگری و بازطراحی دارد، افزایش دانش مدیران و شهروندان در تمام سطوح است.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، در پایان با اشاره به لزوم تغییرات درفرهنگ مدیریت و فرهنگ کاربری شهر هوشمند، گفت: باید آیین‌نامه‌های موجود در زمینه هوشمندسازی مورد بازنگری قرار گیرد و دستورالعمل‌های موجود نیز باید با ریزبینی تغییر یافته و متحول شوند. چرا که اگر ساختار تغییر کند و زمینه جدیدی با تغییرات ذکر شده شکل بگیرد، در نتیجه به گسترش شهر هوشمند منجر می‌شود. به بیان ساده‌تر با ایجاد تغییرات است که می‌توانیم شهری هوشمند داشته باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2018-12-10 16:05

افزودن دیدگاه جدید