کد مطلب: 

222168
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش تهران هوشمند:

اقتصاد هوشمند نباید به صورت رانت فقط در اختیار چند شرکت و‌ بخش باشد/ آرامش شهروندان در شهر هوشمند مهیا می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اقتصاد هوشمند نباید به صورت رانتی پیش رود، گفت: در شهر هوشمند با شکل گرفتن مدل اقتصادی هوشمند بخش خصوصی کارها را به پیش می برد.
اقتصاد هوشمند نباید به صورت رانت فقط در اختیار چند شرکت و‌ بخش باشد/ آرامش شهروندان در شهر هوشمند مهیا می شود

به گزارش خبرنگار سیتنا، محمدجواد آذری جهرمی در دومین همایش تهران هوشمند که در برج میلاد برگزار شد، با اشاره به مشاهده نشانه های هوشمندسازی در پایتخت، از اقدامات شهرداری تهران تقدیر کرد و گفت: باید شاخص گذاری کنیم تا بتوانیم امسال را با سال گذشته مقایسه و ارزیابی درستی از وضعیت هوشمندسازی داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه هوشمندسازی یعنی اطلاعات بگیریم و آن را تحلیل کنیم تا بر اساس آن تصمیم گیری شود، افزود: یکی از مصادیق هوشمندسازی در کنترل وضع هواست که به لحظه شاخص های آلودگی اندازه گیری و پردازش می شود تا میزان آلودگی و علت های اصلی آن مشخص شود.
 
وی با اشاره به اینکه تاکنون تصمیم گیری ها هوشمند نشده است، اظهار کرد: البته بخش عمده آن به خارج از چارچوب های شهرداری مربوط می شود؛ هرچند فناوری اطلاعات می تواند به عنوان بخشی از راه حل باشد.
 
آذری جهرمی با بیان اینکه در مورد مشکلات مربوط به آلودگی هوا سرویس های اشتراکی می تواند بخشی از راه حل باشد تا بسیاری از ترددهای زاید حذف شود، تصریح کرد: دولت الکترونیک به عنوان راه حل این مشکلات در حوزه فناوری اطلاعات به شمار می رود.
 
وی با اشاره به حوزه کنترل ترافیک شهری که با استفاده از تعداد زیادی از دوربین صورت می گیرد، افزود: دیگر همچون سابق به حضور تعداد زیادی از ماموران راهنمایی و‌ رانندگی در خیابان ها نیاز نیست که این یعنی به سمت مدیریت هوشمند در حال حرکت هستیم.
 
وی با تاکید بر اینکه هنوز به پارامترهای زیادی نیاز است تا اطلاعات را به صورت هوشمند دریافت و پردازش کنیم و بر اساس آن تصمیم گیری کنیم، خاطرنشان کرد: امروز با استفاده از سنسورها و عکس های ماهواره ای می توان میزان و نوع پوشش گیاهی مناطق مختلف را اندازه گیری کرد و هر روز را به نسبت روز قبل و این فصل را به فصل قبل مقایسه کرد و تحلیل ارائه داد. این در حالی است که گاهی قطع یک درخت سبز به جنجال رسانه ای تبدیل می شود در شرایطی که قطع هزاران درخت در سوی دیگر دیده نمی شود، که با امکانات ماهواره ای می توان از موضوع آگاه شد.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه هنوز اطلاعات زیادی هست که جمع آوری نمی شود و از ابزارهای فناوری اطلاعات به عنوان یک راه حل بهره گرفته نمی شود، گفت: آفتی که امروز وجود دارد این است که اگر با استفاده از خدمات هوشمند دولت الکترونیکی و ترویج حمل و‌ نقل اشتراکی به رفع ترافیک و آلودگی هوا کمک شود، دیده نمی شود و حتما باید برج و بارویی ساخته شود تا بگویند فلانی خوب کار کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شهر هوشمند اقتصادی است که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود، افزود: امروز شرکت های دانش بنیان زیادی هستند که شکل گرفته اند و سنسورهای اینترنت اشیاء درست می کنند و یا در زمینه طراحی و تولید سکوهای داده های کلان و‌ هوش مصنوعی فعالیت دارند که بازارهای آن حوزه های شهر هوشمند است و باید در مورد آن شاخص گذاری کنیم و بدانیم امروز چند خانه هوشمند در تهران داریم و سال آینده چند خانه هوشمند باید در تهران داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه نیاز نیست شهرداری ها در زمینه ساخت خانه های هوشمند سرمایه گذاری کند، اظهار کرد: اگر شهرداری به بخش خصوصی که اقدام به ساختن خانه های هوشمند می کنند تخفیف هایی ارائه دهد، مدل اقتصادی آن شکل می گیرد و‌ بخش خصوصی آن را پیش می برد.
 
آذری جهرمی با اعلام این هشدار که اقتصاد هوشمند نباید به صورت رانت فقط در اختیار چند شرکت و‌ بخش باشد، ادامه داد: اقتصاد هوشمند نباید رانتی پیش برود. آزادسازی داده ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و شاید نیاز باشد که مقررات بازنگری شود تا اطلاعات در اختیار همه کسب و‌کارها قرار گیرد.
 
وی به اشاره به سه ضلع شهر هوشمند یکی از اضلاع مورد نیاز را زیرساخت آن دانست و اظهار کرد: در این حوزه وزارت ارتباطات زیرساخت لازم را فراهم می کند با همکاری شهرداری تهران کارهایی انجام داده اند تا از منابع برای توسعه زیرساخت ها بهتر استفاده کنیم.
 
وی دومین ضلع هوشمندسازی را سامانه های هوشمند دانست و گفت: اگر امروز شهرداری تهران به دولت الکترونیک وصل شود تحول بزرگی برای ارایه سرویس ها ایجاد می شود.
 
آذری جهرمی با تاکید بر اینکه دولت الکترونیکی دیگر شعار نیست و‌ مصداق هایی از آن را روی میز داریم، تصریح کرد: با پیوستن شهرداری به دولت الکترونیکی ارایه بسیاری از خدمات و اطلاعات به مردم تسریع می شود.
 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید سومین و مهمترین ضلع هوشمندسازی را شهروند هوشمند اعلام کرد و‌گفت: برای ارتقای هر شهروند در استفاده از سرویس های هوشمند نیاز به آموزش هست که با یک برنامه مشترک میان وزارت ارتباطات و شهرداری قابل انجام است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: متاسفانه شهروندان ما نمی دانند حقوق شهری خود را چگونه باید پیگیری کنند و اگر تخلفی در شهر ببینند نمی دانند چگونه باید آن را گزارش کنند. از این‌رو باید یک برنامه مدون آموزشی با توجه به ظرفیت شهرداری مثل فرهنگ سراها شکل بگیرد تا مردم با حقوق شان بیشتر آشنا شوند.
 
وی تصریح کرد: خدمات هوشمند را مردم می بینند و احساس می کنند و قدردان آن هستند چرا که آرامش شهروندان با فناوری اطلاعات به دست می آید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-12-10 14:00

دیدگاه‌ها

تصویر mohsen
هوشمند سازی در تهران کاش از حد شعار و برگزاری همایش ها و نشست های مربوطه فراتر رود هوشمند سازی تهران مستلزم برقراری حد اقل های دولت الکترونیک می باشد و در این کلانشهر پر از دود و اهن و ترافیک ازار دهنده برای دادن یک نامه ساده به دبیرخانه یک اداره یا نهاد دولتی و نه بیش؛ و گرفتن رسید نامه دبیرخانه باید از شرق به غرب و شمال به جنوب و بالعکس ان طی مسیر کرد ایا چنین نیست ؟؟ در طی بیش از 20 سال و صرف هزینه های کلان برای دولت الکترونیک این اپشن ساده هنوز در پایتخت الکترونیکی نیست !!!! هوشمند سازی شهر تهران با این سنجه دیگر چه معنایی دارد ؟ عصر ها و صبحگاهان سری به اتوبان های همت حکیم امام علی و.... نیز صد ها هزار ماشین تک سرنشین در ترافیک ازار دهنده گرفتارند ! کدام مکانیزم الکترونیکی برای این صد ها هزار راننده برای اجتناب از تک سرنشینی و مشارکت سیستماتیک در استفاده مشترک از ماشین های همدیگر تعبیه شده است در کلانشهر تهران ؟؟ به نظر می رسد شهر یله و رهاست از منظر مدیریتی البته با پوزش
ارسال شده توسط mohsen در 20 آذر 97 - 10:56

افزودن دیدگاه جدید