کد مطلب: 

222150

دانش فنی هوشمندسازی تهران در کشور وجود دارد

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات زیست محیط و انرژی، گفت: دانش فنی هوشمندسازی تا حدود زیادی در تهران وجود دارد و می‌توان گفت در این حوزه مشکل نداریم اما علاوه بر آموزش نیاز به امکانات سخت ‌فزاری مناسب‌تری داریم.
دانش فنی هوشمندسازی تهران در کشور وجود دارد

به گزارش سیتنا، مجید عباسپور، استاد دانشگاه صنعتی شریف، شهر هوشمند را دارای دو بعد دانست و افزود: در مقوله شهر هوشمند یکی مبحث حوزه پایدار شهری و دیگری تاب‌آوری شهری باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که هر دو بعد یا یکدیگر ارتباط دارند. علاوه بر این بحث هوشمند بودن نیز دو جنبه دارد، یکی جنبه نرم‌افزاری است که می‌تواند به هوشمند شدن یک شهر کمک کند و دیگری بحث سخت‌افزار است که شامل برنامه‌های مختلفی از جمله در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی و... می‌شود که می‌تواند به هوشمندسازی کمک شایانی کند.

وی، ادامه داد: در بحث نرم‌افزاری اقداماتی صورت گرفته، ساده‌ترین نمونه آن چراغ‌های شمارنده راهنمایی و رانندگی است، که البته آنها نیز مشکلات خاص خود را دارند و هنوز آن طور که باید هوشمندسازی و عملیاتی نشده‌اند. علاوه بر این راهکارهایی که در خصوص برنامه‌ریزی ساعات کار مطرح شده که می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند. در کل در این بخش می‌توان به استارت‌آپ‌های مختلف و خدمات گوناگونی که می‌توانند به شهروندان ارایه دهند، اشاره کرد.

عباسپور، هوشمندسازی را دارای درجات مختلفی خواند و اظهار داشت: عملی شدن هر درجه و مرحله به امکانات، آشنایی با فناوری‌ها و امکان پیاده‌سازی این فناوری‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد. به عنوان مثال شهروندان اپلیکیشن‌هایی در اختیار دارند که به آنها میزان آلودگی هوا در مناطق مختلف شهر را گزارش می‌دهد؛ شهروندان می‌توانند در خصوص تردد و رفت و آمدهای خود با آگاهی بالایی تصمیم‌گیری کنند.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف، افزود: نکته‌ای که باید توجه داشت این است که هوشمندسازی بخش‌های مختلفی مانند پاسپورت‌ها، حمل و نقل، خدمات عمومی و... را شامل می‌شود. به عنوان مثال اگر ما بخواهیم برای کاهش مصرف انرژی در مناطق شهری صحبت کنیم باید بتوانیم سیستم‌های هوشمند را به داخل خانه‌ها ببریم. برای نمونه می‌توانیم از سیستم‌های بی.ام.اس در خانه‌ها استفاده کنیم و یا موتورخانه قابلیت مقایسه دمای بیرون و داخل را برای بالا و پایین بردن دما داشته باشند که در این صورت می‌توانیم از اتلاف انرژی جلوگیری کنیم. این امر تنها در بخش انرژی کارآمد نیست بلکه در حوزه منابع، امنیت و... هم می‌توان از آن استفاده کاربردی کرد.

وی، در رابطه با هوشمندسازی شهر تهران گفت: هوشمندسازی در تهران شروع شده اما برخی از آنها به درستی پیاده‌سازی نشده است. از همین رو بحث آموزش در این زمینه بسیار کارآمد خواهد بود تا از سیستم‌هایی که اجرا می‌شود بتوان به‌درستی بهره‌برداری کرد. من عقیده دارم دانش فنی این امر تا حدود زیادی در کشور وجود دارد و می‌توان گفت در این حوزه مشکل نداریم اما علاوه بر آموزش نیاز به امکانات سخت‌افزاری مناسب‌تری داریم.

عباسپور، در پایان بیان کرد: اگر بخواهیم تهران را با شهرهای هوشمند دنیا مقایسه کنیم و درصدی به آن بدهیم، فکر می کنم تهران 25 درصد هوشمند شده است؛ به بیان دیگر از صددرصد ایده آل یک شهر هوشمند، تهران تاکنون 25 درصد مسیر را طی کرده است و این نشان می‌دهد که ما نیاز داریم تا میان سازمان‌های مختلف همکاری مناسب‌تری ایجاد کنیم تا بتوانیم زودتر و بهتر به هدف خود برسیم که همان هوشمندسازی کلان‌شهر تهران است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2018-12-09 16:03

افزودن دیدگاه جدید