کد مطلب: 

222149

محورهای خوبی برای "تهران هوشمند" انتخاب شده است

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف، با بیان اینکه محورهای مناسبی برای همایش تهران هوشمند انتخاب شده است، گفت: تمام محورهای انتخاب شده ابعاد هوشمندسازی را دربرمی‌گیرد. در امر هوشمندسازی، شهر نقش بسیار مهم و پررنگی دارد، چون تمام ابزارها درون آن است و تمام اتفاق‌ها نیز داخل شهر رخ می‌دهد، از همین رو شهر را می‌توان بستر و پایه هوشمندسازی معرفی کرد.
محورهای خوبی برای "تهران هوشمند" انتخاب شده است

به گزارش سیتنا، علی کرمانشاه، ادامه داد: هوشمندسازی کمک می‌کند که نگاهی جدید به شهر داشته باشیم. امری که امروزه در برنامه‌های شهرداری‌ها با آن روبه رو هستیم این است که دیگر شهرها را یک کالبد و جسم نمی‌دانند، بلکه در تمام دنیا روی مفاهیم جدید شهر بسیار تأکید می‌شود. یکی از مفاهیم جدید نیز همان بستر و پایه و اساس بودن شهر است؛ به بیان دیگر شهر را به عنوان یک بستر در نظر می‌گیرند که این تنها یک کلمه نیست بلکه بار معنایی بسیاری دارد؛ وقتی از این امر صحبت می‌کنیم به ضرورت وجود یک اکوسیستم که سطوح مختلفی دارد، اشاره می‌کنیم.

وی، تأکید کرد: به طور معمول در این دیدگاه نوین نقش نهادهای سنتی که در یک شهر وجود دارد نیز دگرگون می‌شود و در این صورت شهرداری باید ساختار شهر خود را متحول کند. لذا مدیران شهرداری باید تلاش خود را بر روی این امر متمرکز کنند که در این نگاه جدید دیگر خود بسیاری از فعالیت‌ها را انجام ندهند و براساس اکوسیستم، پلتفرم‌ها و برنامه‌های خود را پیش ببرند و برای تسهیل امور تنها به بهبود و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها کمک کنند.

کرمانشاه، با اشاره به اینکه هوشمندسازی تهران یک اقدام بزرگ است و مانند هر فعالیت بزرگ دیگری تنگناها و خلأهایی دارد، تصریح کرد: اگر بخواهیم چالش‌های هوشمندسازی تهران را دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم آنها را به چالش‌های فناورانه، فنی و... تقسیم کنیم که هر کدام مسایل مربوط به خود را دارند اما در مقابل اینها چالش‌های نهادی و فرهنگی  وجود دارد که به عقیده من بخش بزرگ مشکلات هوشمندسازی مربوط به این حوزه است.

وی، عنوان کرد: به عقیده من تا هوشمندسازی نهادی رخ ندهد شهر هوشمند نخواهد شد و یکی از عمده چالش‌های نهادی هم این است که دستگاه‌ها معمولاً تکنولوژی را به خدمت تقویت نهادهای ناکارآمد خود می‌گیرند و این امر تأثیر معکوس بر روی نتیجه کار خواهد گذاشت. به بیان ساده‌تر با این روش مدیریتی در بسیاری از موارد فناوری به جای آنکه تسهیل‌کننده باشد،  روند کار را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. دلیل این امر هم مدل‌های به‌کارگیری فناوری است.

این استاد دانشگاه، افزود: در هوشمندسازی مردم و کاربر، محور رویدادها هستند و فناوری در خدمت مردم و برای حل مشکلات آنها به کار گرفته می‌شود، که این امر یک تغییر و تحول نهادی است؛ از همین رو نهادها باید تغییر رویکرد دهند. اولین اقدامی که نهادها می‌توانند انجام دهند این است که درهای خود را به روی مردم باز کنند و آمادگی تقسیم اطلاعات با مردم را داشته باشند که اگر این آمادگی رخ دهد، فناوری می‌تواند کمک شایانی کند و در آن صورت می‌توان گفت هوشمندسازی در شهر تهران در حال رخ دادن است.

دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند به میزبانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، 19 و 20 آذرماه 1397 در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2018-12-09 15:59

افزودن دیدگاه جدید