کد مطلب: 

222123

هشدار چین به کانادا درباره‌ی پیامدهای بازداشت مدیر ارشد هواوی

چین از کانادا خواسته است که منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت هواوی را فورا آزاد کند، در غیر این صورت منتظر "پیامدهای بسیار جدی" آن باشد.
هشدار چین به کانادا درباره‌ی پیامدهای بازداشت مدیر ارشد هواوی

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، مطابق بیانیه وزارت خارجه چین، سفیر کانادا در پکن به این وزارتخانه احضار شده و "اعتراض شدید" چین به او ابلاغ شده است. وزارت خارجه چین بازداشت خانم منگ را "بسیار کثیف" خوانده است.

منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هواوی و دختر موسس این شرکت است و به درخواست آمریکا در کانادا بازداشت شده است. دادستان‌های آمریکایی خانم منگ را متهم کرده‌اند که برای دور زدن تحریم‌های ایران مرتکب کلاهبرداری شده است.

خانم منگ در صورت استرداد به آمریکا و مجرم شناخته شدن، ممکن است تا ۳۰ سال زندان محکومیت بگیرد. چین مصرانه می‌گوید او مرتکب تخلفی نشده است.

منگ وانژو روز جمعه در دادگاهی در ونکوور کانادا حاضر شد تا درباره تعیین و پذیرش وثیقه او تصمیم‌گیری شود.

قرار است دادگاه روز دوشنبه اعلام کند که آیا خانم منگ می‌تواند با وثیقه آزاد شود یا نه.

چین می‌گوید بازداشت خانم منگ در حالی که می‌خواسته از پروازی در فرودگاه ونکوور به پرواز دیگر برود "نادیده گرفتن قانون" و "غیرمنطقی" است و "نقض حقوق او" محسوب می‌شود.

دادستان‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند که خانم منگ از یکی از شرکت‌های تابعه هواوی، به نام اسکای‌کام استفاده کرده تا در سال‌های ٢٠٠٩ تا ۲۰۱۴ تحریم‌های ایران را دور بزند.

آمریکا خانم منگ را متهم کرده است که شرکت اسکا‌ی‌کام، در هنگ کنگ را به غلط شرکتی جدا از هواوی جلوه داده است.

بازداشت این مدیر ارشد شرکت عظیم چینی هواوی در حالی انجام شده که نگرانی از اثر منفی جنگ تجاری آمریکا و چین در بازارهای جهانی پررنگ شده است.

وزیر خارجه کانادا روز جمعه گفت به چین اطمینان خاطر می‌دهد که به پرونده خانم منگ با روند دادرسی قانونی رسیدگی می‌شود و او دسترسی کنسولی خواهد داشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-12-08 23:20

افزودن دیدگاه جدید