کد مطلب: 

222111

رایتل اپراتور خدمات دیجیتال می‌شود

مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل گفت: سهم ایران از بازار جهانی ارتباطات، باید ۱۹ میلیارد دلار باشد که در حال حاضر ایران، ۷ میلیارد دلار از این درآمد را کسب کرده است و یک اختلاف ۱۲میلیارد دلاری برای رسیدن به این سهم وجود دارد که نیاز به سرمایه گذاری در این حوزه احساس می شود.
رایتل اپراتور خدمات دیجیتال می‌شود

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی رایتل، سمینار تخصصی تحول دیجیتال و صنعت مخابرات ایران به مناسبت شروع هفته دیجیتال ایران، روز شنبه 17 آذرماه در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

مهندس محمد مهدی عطوفی طی سخنانی در این سمینار، با اشاره به جهت‌گیری رایتل در فضای دیجتال گفت: حجم سرمایهگذاری اپراتورهای تلفن همراه در بازار ICT کشور طی سال‌های 84 تا 96، در همراه اول 9 میلیارد دلار، در ایرانسل 8 میلیارد دلار و در رایتل یک میلیارد دلار بوده است که در مجموع میزان سرمایهگذاری اپراتورها حدود 18 میلیارد دلار بوده است.

وی در ادامه افزود: جمع کل درآمد حاصل از ارائه خدمات حوزه ICT کشور،  27 هزار و 700 میلیارد تومان بوده که سهم مخابرات ایران در بخش ثابت 4هزار میلیارد تومان، همراه اول 12هزار میلیارد تومان، شرکت ایرانسل 8هزار و 500 میلیارد تومان و سایر ISPها و FCPها 3هزار و 200 میلیارد تومان است که با فرض دلار 4200 تومانی، حدود 7 میلیارد دلار از خدمات حوزه ICT کشور درآمد کسب شده است.

عطوفی با اشاره به گزارش ITU (اتحادیه بین‌المللی ارتباطات) از بازار جهانی ارتباطات گفت: سهم بازار جهانی 1900 میلیارد دلار است و با توجه به نسبت جمعیت ایران که حدود یک درصد جمعیت جهان است، باید میزان سهم ایران از بازار جهانی 19 میلیارد دلار باشد که در حال حاضر ایران 7 میلیارد دلار از این درآمد را کسب کرده است و کمبود درآمد 12 میلیارد دلاری در این حوزه داریم که برای رسیدن به این سهم نیاز به سرمایه گذاری احساس میشود.

وی در ادامه با طرح این سؤال که این سرمایه‌گذاری از سوی چه بخشی صورت خواهد گرفت، افزود: اپراتورها در نقدینگی دچار مشکل شده‌اند و این موضوع تهدیدی برای اپراتورهاست.

عطوفی افزود: فاصله زیاد مصرف و پرداخت مشترکان و  تغییر پارادایم کسب و کار از سوی کاربران مانند تبدیل تماس صوتی به کالای عمومی، انتقال ارزش از دیدگاه مشتری به برنامه‌ها، تبدیل سرنوشت دیتا به سرنوشتی مانند صوت، سهم بیشتر توسعه دهندگان نرمافزارها و سرویس‌ها؛ سرمایه‌گذاری از سوی اپراتورها را دچار مشکل کرده است.

مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل با بیان اینکه ما از دستگاه محور به سمت خدمت محور در حال حرکت هستیم، گفت: رقبای بسیار قوی مانند استارتاپ‌ها را در این حوزه داریم که به راحتی بازار را در اختیار دارند. بنابر این اپراتورها یک راه در پیش دارند یا مانند گذشته پایپ ساده باشند و یا به اسمارت پایپ تغییر کنند. اپراتور باید هوشمند عمل کنند و نمی‌تواند تنها ارائه‌دهنده کانکشن به بیزینس‌ها باشد.

عطوفی گفت: قاعدتا ما از یک سرویس پروایدر باید تبدیل به دیجیتال سرویس پروایدر شویم و این تنها راهی است که می تواند فضای بهتری را برای مشترکان فراهم سازد.

وی عنوان داشت: اپراتور به شدت تحت فشار است و اگر بتوانیم فضا را به شکلی فراهم کنیم که به سمت دیجیتال پروایدر برویم می‌توانیم فضا و خدمت بهتری به مشتریان ارائه دهیم.

مدیرعامل شرکت رایتل، از ارایه خدمات در حوزه های B2B و B2C به عنوان ضرورت فعالیت اپراتورها نام برد و گفت: وقتی صحبت از ایجاد فضا می‌شود به این معنی نیست که اپراتور از صفر تا صد سرویس را ایجاد و خود سرمایه گذاری کند بلکه باید ایجاد سرویس برروی شبکه، از نوع همکاری باشد.

عطوفی گفت: بیشتر اپراتورهای خارجی بالای 50 تا 60 درصد درآمدشان از درآمد دیتا است این در حالی است که در ایران همراه اول 50 درصد، ایرانسل 55 درصد و رایتل 75 درصد درآمدشان از دیتاست و اگر دقت کنیم سه اپراتور به محدوده جهانی نزدیک شده‌اند.

وی گفت: آنچه باعث افزایش درآمد از میانگین کاربران در این شرکت‌ها میشود، نسلهای اینترنت است.

عطوفی با بیان اینکه یکی از استراتژیهای اصلی رایتل این است که به اپراتور خدمات دیجیتال تبدیل شود، گفت: براساس برنامه ۳۰درصد از درآمد شرکت از این حوزه خواهد بود که از حوزه B2B این رقم 40درصد و در حوزه B2C این رقم به ۶۰درصد خواهد رسید.

وی گفت: در این حوزه تمام سعی خود را می کنیم تا سبک زندگی مردم تغییر کند و این تغییر با اینترنت و یا هر رسانه دیگر عجین شده، با ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد خواهد شد.

عطوفی با اشاره به سهم درآمدی محصولات و خدمات گفت: بیشتر این سهم در حوزه ویدئو و درگاه پرداخت است که امیدواریم با امکاناتی که فراهم شده است سرویسهای پرداخت نوینی را در سال جاری ارایه دهیم.

مدیر عامل شرکت رایتل گفت: این شرکت متعلق به تأمین اجتماعی و شستا است که شستا به عنوان یک بنگاه اقتصادی در سال حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و در صورتی که موفق شویم سیستم پرداخت را وارد و تسهیلات لازم را بوجود آوریم، تحول بزرگی در این عرصه ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به حوزه محصولات B2B گفت: به طور خاص ارایه محصولات تأمین اجتماعی یکی از اهداف رایتل است.

وی همچنین  به امضای دیجیتال در رایتل اشاره کرد و گفت: در این زمینه کارهای بزرگی انجام شده و در نمایشگاه ایران تلکام 2018 دستاوردهای خود را ارایه کردیم.

مدیرعامل شرکت رایتل گفت: در حوزه کانکت موبایل، با دانشگاه صنعتی شریف پروژهای را پیش بردهایم و مذاکراتی را با شرکت‌های بزرگی شروع کرده‌ایم تا شرکت‌ها بتوانند مشتریان خود را شناسایی کنند.

عطوفی گفت: قسمت بعدی که در رایتل به آن توجه ویژه داریم ساده سازی سرویس‌ها است. ما در تلاش برای ارایه سرویس‌هایی هستیم که به سادگی در اختیار کاربر قرار گیرد و استفاده از آن نیز پیچیده نباشد و قابلیت شخصی‌سازی داشته باشد؛ تا از این طریق به بهبود تجربه مشتری کمک کند. اگر سرویسی با توجه به حوزه‌هایی که مطرح کردم دارای این شرایط باشد ما در رایتل به عنوان یک اپراتور خدمات دیجیتال، آمادگی همکاری با تک تک عزیزان فعال در این حوزه را داریم و فکر می‌کنیم بازار بزرگی را در مجموعه خانواده تأمین اجتماعی و مجموعه شستا دارا هستیم که می‌تواند ثروت را برای همه به ارمغان بیاورد.

مدیرعامل شرکت رایتل در پایان سخنان خود با اعلام اینکه این شرکت سرویس‌های فناور محور گوناگونی به سبد خود اضافه کرده است، گفت: وزیر ارتباطات در سال اول شروع کار خود در این وزارت‌خانه اعلام کرد که یکی از دستاوردهایش در صنعت فاوا داشتن چهار یونیکورن خواهد بود و ما امیدواریم با توجه به جوان بودن و سرویس‌های جدیدی که به سبد خدمات خود اضافه کرده‌ایم، بتوانیم یکی از این چهار یونیکورن را ایجاد کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-12-08 18:30

افزودن دیدگاه جدید