کد مطلب: 

222102

خلأهای حقوقی مانع تحقق شهر هوشمند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گفت: برای حرکت صحیح در مسیر پیاده‌سازی پروژه تهران هوشمند نیازمند تدوین چارچوب‌هایی برای اداره شهر هوشمند و پر کردن خلأهای حقوقی در حوزه‌های مختلف هستیم.
خلأهای حقوقی مانع تحقق شهر هوشمند

به گزارش سیتنا، کاظم جلالی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات در حال تغییر دادن نقش، کارکرد و قدرت دولت‌هاست، گفت: از این‌رو، کاربردهای فناوری‌های رایانه‎ای در اداره دولت‌ها روبه گسترش است. این گسترش می‌تواند در خدمت افزایش کارایی و اثربخشی دولت‌ها و خدمات‌رسانی به شهروندان موثر باشد.

وی، به خلأهای قانونی در حوزه هوشمندسازی کلان‌شهرها اشاره کرده و گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه، توجه زیادی به مقوله دولت الکترونیک و خدمات الکترونیک شده است به‌طوری که در چند ماده احکامی درخصوص توسعه خدمات الکترونیکی و دولت الکترونیک آمده است. در این احکام به سلامت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، خدمات الکترونیک، زیرساخت ارتباطی، پایگاه‌های اطلاعات دولت و دورکاری پرداخته شده است و دستیابی به جایگاه دوم منطقه در دولت الکترونیک، منطقه هدف‌گذاری شده است.

جلالی، ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات، تدوین نقشه جامع دولت الکترونیک، اشتراک‌گذاری رایگان اطلاعات دستگاه‌های اجرایی در شبکه ملی اطلاعات و ارائه خدمات قابل انجام خارج از محیط اداری به دفاتر پیشخوان دولت را از المان‌های توسعه شهر هوشمند دانست و گفت: عامل اصلی تأخیر در هوشمندسازی پایتخت، اجرا نکردن یا اجرای ناکارآمد احکام مرتبط با هوشمندسازی و دولت الکترونیکی در برنامه پنجم توسعه کشور است و امیدواریم براساس برنامه ششم بتوانیم به این برنامه به‌صورت کامل جامه عمل بپوشانیم.

به‌گفته نماینده مردم تهران در مجلس، در حال حاضر در کشور هم در عرضه خدمات الکترونیکی و هم در تولید خدمات دولت الکترونیکی با چالش روبه‌رو هستیم که این امر به‌دلیل نبود تعامل مؤثر دستگاه‌های مسئول و مشخص نبودن متولی در هر دو عرصه تولید و عرضه رخ داده است.

وی، با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در وزارت کشور، گفت: هوشمند سازی پنج شهر ارومیه، اصفهان، تبریز، مشهد و تهران هدف‌گذاری شده است که برای حرکت صحیح در این مسیر نیازمند تدوین چارچوب‌هایی برای اداره شهر هوشمند و پر کردن خلأهای حقوقی در حوزه‌های قانون‌گذاری و مقررات‌گذاری، سرمایه‌گذاری و دسترسی آسان و مطمئن به سرمایه، دسترسی به تحقیق و توسعه و فناوری پیشرفته، ظرفیت‌سازی کارآفرینان، تنظیم محیط کسب و کار در شرایط جدید بازار و فرهنگ‌سازی برای زیستن در سازگاری با بوم‌سازگان جدید شهر هوشمند هستیم.

دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند به میزبانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، 19 و 20 آذرماه 1397 در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2018-12-08 16:09

افزودن دیدگاه جدید