کد مطلب: 

222088
دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با سیتنا:

تعرفه‌ی اینترنت همراه پایین‌تر از نرخ واقعی است/ تعرفه‌ی مکالمه‌ی همراه باید به دقیقه‌ای 10 تومان کاهش یابد/ با حمایت از دو اپراتور تلفن همراه، 40 اپراتور پروانه‌دار نابود می‌شوند

دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران، می گوید: نباید تعرفه‌ی مکالمه‌ی اپراتورهای همراه بالا رود، بلکه باید تعرفه های اینترنت به قیمت واقعی بازگردد و در آن صورت است که سرمایه گذاری ها شکوفا می‌شود؛ در غیر این صورت با حمایت از دو اپراتور تلفن همراه، 40 اپراتور پروانه دار را نابود می کنیم.
تعرفه‌ی اینترنت همراه پایین‌تر از نرخ واقعی است/ تعرفه‌ی مکالمه‌ی همراه باید به دقیقه‌ای 10 تومان کاهش یابد/ باید تعرفه‌ی مکالمه کاهش و تعرفه‌ی اینترنت همراه افزایش یابد/ با حمایت از دو اپراتور تلفن همراه، 40 اپراتور پروانه‌دار نابود می‌شوند

مهندس فرامرز رستگار در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون افزایش تعرفه‌ی خدمات ارتباطی، گفت: ما به عنوان سندیکای صنعت مخابرات موافق آن نیستیم که تعرفه‌های ارتباطی به شکلی بالا رود که به مردم فشار آورد و آنان هزینه‌ی ارتباطات بیشتری پرداخت کنند. اصلاح ساختار تعرفه و ایجاد تعادل بین نرخ سرویس های مختلف اصل موضوعی است که باید به آن پرداخته شود.

رستگار، اظهار کرد: دو اپراتور اصلی موبایل یعنی همراه اول و ایرانسل که درآمد بالایی از طریق مکالمه دارند، می‌توانند سرویس های اینترنت را با تعرفه‌ی پایین تر یا حتی زیر قیمت تمام شده ارائه دهند. در مقابل اپراتورهایی داریم که ادامه‌ی زندگی آنها با ارائه‌ی سرویس اینترنت ثابت است. برخی اپراتورها صرفا ارائه دهنده‌ی اینترنت هستند و برخی مانند شرکت مخابرات ایران هر دو سرویس مکالمه و اینترنت را ارائه می‌دهد ولی از محل مکالمه اضافه درآمدی ندارد که بر روی اینترنت بگذارد و مجبور است اینترنت را با قیمت تمام شده ارائه دهد و لذا رشد درآمد چندانی ندارد.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، خاطرنشان کرد: از آن طرف دو اپراتور موبایل سرویس اینترنت را با قابلیت‌های mobility که کاربر می‌تواند همه جا سرویس را دریافت کند، با نرخ ارزان ارائه می‌دهند، لذا مردم انتظار دارند، سرویسی که اپراتورهای ثابت می‌دهند ارزانتر باشد ولی این اتفاق نمی افتد.

وی، افزود: سرویس اینترنت موبایل قیمتی واقعی ندارد و یارانه‌ی آن از مکالمه دریافت می شود. بحث ما این است که این موضوع باید بررسی شود و چرا مکالمه در شبکه‌ی موبایل گران ارائه می شود؟

رستگار، ادامه داد: منطق آن است نه تنها تعرفه موبایل نباید اضافه شود، بلکه باید به دقیقه‌ای 10 تومان کاهش یابد؛ چرا این کار را نمی کنند؟ البته افزایش قیمت مکالمه‌ی موبایل که اخیراً صورت گرفته به صورت خودسر نبوده بلکه قبلا کف و سقفی تعیین شده بود که اپراتورها در کف رقابت داشتند، اما الان در سقف با هم رقابت دارند و به این دلیل کاری غیرقانونی انجام نمی دهند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایرن، خاطرنشان کرد: علت بالا رفتن قیمت، آن است که با افزایش نرخ ارز که طی سال اخیر داشتیم، این اپراتورها قراردادهایی که با تولیدکنندگان داخلی داشتند را باید تعدیل می‌کردند، چرا که با نرخ قبل قرارداد را بسته بودند و به دلیل آنکه اپراتور و تولیدکننده هر دو خصوصی هستند، این موضوع باید حل می‌شد.

وی، گفت: در وزرات ارتباطات برای اینکه اپراتورها انگیزه‌ای پیدا کنند و تعدیل را با شرکت‌های خصوصی داخلی انجام دهند، صحبت‌هایی صورت گرفت و قرار شد که اپراتورها در کف و سقف تعرفه‌ای با هم رقابت ‌کنند و برای اپراتورها تامین مالی شود و تعدیل را در قراردادهای تولیدی پیاده کنند.

وی ادامه داد: این اتفاق خوبی است و باید مردم بدانند افزایش قیمت مکالمه در اپراتورهای موبایل از این جهت رخ داده تا بتوانند خساراتی که به تولیدکنندگان وارد شده را جبران کنند و برای کشور امری خیر است، اما با وجود این افزایش قیمت تعدیلی در قراردادهای شرکت‌های تولیدی کشور صورت نگرفته است و این را باید پاسخگو باشند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، افزود: منطق درست تعرفه این است که اپراتورهای موبایل اگر برای مکالمه دقیقه‌ای 10 تومان دریافت کنند، دقیقا این کار صرفه‌ی اقتصادی دارد و سود هم خواهد داشت. اتفاقی که می افتد آن است که سود آنقدری نیست که روی بسته‌های اینترنتی یارانه بگذارند. وقتی این کار انجام شود، بسته‌های اینترنتی به قیمت واقعی باز می‌گردد و باقی اپراتورها و شرکت‌ها نیز احیا می‌شوند و اگر انجام نشود ما دو اپراتور را حمایت کردیم و در مقابل 40 اپراتور پروانه دار را نابود می‌کنیم.

رستگار، گفت: نباید تعرفه‌ی مکالمه‌ی اپراتورهای همراه بالا رود، بلکه باید تعرفه های اینترنت به قیمت واقعی بازگردد و در آن صورت است که سرمایه گذاری ها شکوفا می‌شود.

وی، ادامه داد: کارشناسان باید این بحث را بررسی کنند. اگر رقابت ناسالم شود و باقی اپراتورها ورشکسته شوند، امر درستی نیست. باید دولت، سازمان تنظیم و وزارت ارتباطات نظارت کنند که هیچ سرویسی زیر قیمت تمام شده و همچنین سود سرشار ارائه نشود.

رستگار، اظهار کرد: شرکت مخابرات و باقی اپراتورها باید تعرفه اینترنت را واقعی اعلام کنند. سرویس مکالمه در شبکه های موبایل به ارزانی قابل تامین است و به ارزانی باید در اختیار مردم قرار گیرد. در قیمت اینترنت حباب منفی وجود دارد یعنی از جایی کمک مالی گرفته می شود که اپراتورهای ثابت از این امکان برخوردار نیستند.

رستگار در پایان، گفت: در نهایت با اعمال این قوانین، باقی اپراتورها به صورت جدی تر به شبکه‌ی اپراتوری باز می‌گردند و به جای دو ارائه دهنده، 40 شرکت ارائه دهنده در کشور فعال می‌شوند و شبکه‌های باند پهن و فیبر نوری و غیره فعال می‌شود که باعث ایجاد اشتغال خواهد شد. اگر روند فعلی ادامه دار شود و شکل نگیرد، اپراتورهای ثابت از بین می‌روند و در آن شرایط دیگر اپراتور موبایل هم برای ارائه سرویس نخواهیم داشت.

گفت‌وگو از زهرا طاهری

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-12-08 12:21

افزودن دیدگاه جدید