کد مطلب: 

220989
پاسخ رییس دانشگاه امیرکبیر به پیشنهاد وزیر ارتباطات:

طرح ارتقای سوپرکامپیوتر دانشگاه امیرکبیر تا دو هفته آینده ارائه می شود/ ارتقای سوپر کامپیوتر امیرکبیر سرعت پردازش آن را 50 برابر می کند/ شرکت‌هایی از بخش خصوصی برای همکاری در این پروژه اعلام آمادگی کردند

رییس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارتقای سوپر کامپیوتر این دانشگاه از تهیه و ارائه طرح ارتقای این سوپرکامپیوتر با مشارکت بخش خصوصی در دو هفته آینده خبر داد.
طرح ارتقای سوپرکامپیوتر دانشگاه امیرکبیر تا دو هفته آینده ارائه می شود/ ارتقای سوپر کامپیوتر امیرکبیر سرعت پردازش آن را 50 برابر می کند/ شرکت‌هایی از بخش خصوصی برای همکاری در این پروژه اعلام آمادگی کردند

به گزارش سیتنا، دکتر سید احمد معتمدی، رییس دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با روابط عمومی وزارت ارتباطات، با اشاره به اهمیت سوپر کامپیوترها و کاربردهای آن، گفت: طراحی و ساخت سوپر کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر در سال 87 آغاز و در سال 90 با اعتباری بالغ بر دو و نیم میلیارد تومانی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، راه اندازی شد.

وی افزود: این سوپر کامپیوتر با سرعت بالای 80 ترابایت بر ثانیه یکی از سوپرکامپیوترهای قوی در زمان خود بود که در رتبه 103 دنیا قرار گرفت و برای کارهای علمی، طراحی های مختلف و محاسباتی استفاده می شود و تاکنون نیز در حال سرویس دهی است.

معتمدی با اشاره به اینکه عمر مفید سوپرکامپیوترها بیش از 5 سال نیست، تصریح کرد: این طرح از پروژه های دولت دهم بود و باید هر ساله برای به روزرسانی و ارتقای آن بودجه ای در نظر گرفته می شد که متاسفانه از سال 90 اعتباری به این طرح تعلق نگرفت و از محل درآمد های این سوپر کامپیوتر هزینه های پرسنلی و نگهداری آن پرداخت می شود و تاکنون نیز این سوپرکامپیوتر خدمات مناسبی ارائه کرده است.

وی با اشاره به بازدید وزیر ارتباطات از این سوپرکامپیوتر و پیشنهاد وی برای به روزرسانی و ارتقای آن، افزود: طرح ارتقا و به روزرسانی این سوپر کامپیوتر در سال های گذشته تهیه و ارائه شده بود و با تاکید و پیشنهاد وزیر ارتباطات این طرح با توجه به شرایط اقتصادی کشور، دوباره به روزرسانی و در دو هفته آینده برای ارائه آماده می شود.

رییس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه دانش طراحی ساخت و ارتقای سوپر کامپیوترها در داخل کشور وجود دارد، گفت: اعتبار پیشنهادی مورد نیاز برای ارتقای سوپر کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر 40 میلیارد تومان است که امیدواریم نیمی از این مبلغ با همکاری وزارت ارتباطات و نیمی دیگر از ظرفیت های بخش خصوصی در این حوزه تامین شود.

وی با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در این پروژه، افزود: شرکت هایی از بخش خصوصی برای همکاری در این پروژه اعلام آمادگی کردند و با حضور این بخش در این پروژه به اقتصادی شدن این طرح کمک می شود.

معتمدی با اشاره به ویژگی های سوپر کامپیوتر ارتقا یافته پیشنهادی،  گفت: این سوپر کامپیوتر ارتقا یافته می تواند تا 50 برابر سرعت امروز خود و در حد پتا پردازش های پرقدرت را انجام دهد و تقریبا تمام نیازهای کشور در این حوزه را تامین می کند.

معتمدی درباره نقش دانشگاه امیرکبیر برای ارتقای سوپرکامیپوتر این دانشگاه، گفت: آماده سازی زیرساخت ها و فضای مورد نیاز و تجهیز آن بوسیله این دانشگاه انجام می شود.

وی دانشگاه صنعتی اصفهان را تنها دانشگاه دارای سوپرکامپیوتر به غیر از دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد و افزود: این دانشگاه نیز همزمان با دانشگاه امیرکبیر اقدام به راه اندازی سوپر کامپیوتر کردند اما در ادامه به مشکلاتی بودجه ای و اجرایی برخورد کردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-11-13 14:11

دیدگاه‌ها

تصویر Arash
از کی تاحالا کامپیوتر رو با بیت بر ثانیه پردازشش رو اندازه گیری می کنن؟ فلاپس واحد استاندارد بین المللی اینکار هستش.
ارسال شده توسط Arash در 22 آبان 97 - 19:03

افزودن دیدگاه جدید