کد مطلب: 

220853

گوشی‌های تاشو؛ آغاز انقلاب در حوزه‌ی تلفن همراه؟

چندی قبل یک شرکت نه چندان معروف، یک گوشی تاشو را معرفی کرد و به فاصله کمی پس از آن شرکت سامسونگ هم از یک گوشی تاشو رونمایی کرد که هم می‌تواند موبایل باشد و هم تبلت. سامسونگ این گوشی را آغاز یک انقلاب جدید در زمینه تلفن‌های همراه توصیف کرده‌است.
گوشی‌های تاشو؛ آغاز انقلاب در حوزه‌ی تلفن همراه؟

به گزارش سیتنا، سامسونگ در کنفرانس اس‌دی‌سی ۲۰۱۸ دستگاه تلفن همراهی را نشان داد که در حالت بسته تلفن همراه است و با باز شدن تبدیل به یک تبلت هفت اینچی می‌شود. سامسونگ این گوشی تاشو را «Infinity Flex» (بی‌نهایت انعطاف‌پذیر) نامیده است. این تبلت تاشو با جمع شدن تبدیل به یک تلفن همراه می‌شود که از بیشتر تلفن‌های همراه در این روز‌ها صفحه نمایش کوچک‌تری دارد و به‌راحتی در جیب جا می‌شود. البته ضخامت این گوشی بسیار بیشتر از گوشی‌های کنونی است.

سامسونگ برای طراحی این محصول از تکنولوژی صفحات خم‌ شونده استفاده کرده‌است. این شرکت برای ساخت نمایشگر Infinity Flex یک لایه‌ محافظ جدید را با استفاده از مواد پلیمری خاص شکل داده است. این لایه‌ هم انعطاف‌پذیر است و هم دوام مناسبی دارد.

سامسونگ اعلام کرده با کمک گوگل، توانسته است سیستم‌ عامل اندروید که از نمایشگرهای تاشدنی حمایت می‌کند را توسعه دهد. در اینگونه از نمایشگرهای می‌توان تعدادی از اپلیکیشن‌ها را طوری طراحی کرد که به‌هنگام باز و بسته شدن دستگاه، عملکرد متفاتی داشته باشند. دلیل این کار به عمودی و افقی شدن رابط کاربری اپلیکیشن‌ها باز می‌گردد. دو صفحه کنار هم اجازه اجرای دو اپلیکیشن در فضای مناسب صفحه یا اجرای یک اپلیکیشن در یک صفحه بزرگتر همانند تبلت را می‌دهد.

با ورود این دستگاه‌ها شاید زمان پایان کار تبلت‌ها فرا می‌رسد و با گسترش قلم‌های دیجیتالی این دستگاه‌ها می‌توانند جای دفترچه یاداداشت را هم برای افراد مختلف بگیرند.

افرادی که با رایانه‌های شخصی خود کار سنگین انجام نمی‌دهند، هم شاید برای همیشه به این سیستم‌های جدید کوچ کنند و احتمالاً با ورود چنین دستگاه‌هایی، جهان در پنج سال آینده متفاوت با امروز می‌شود، همانطور که ۱۰ سال قبل با ورود آیفون و تغییر نگرش به موبایل جهان تغییر کرد. گفته می‌شود این گوشی اوایل سال آینده میلادی وارد بازار خواهد شد.

البته دستگاه سامسونگ اولین گوشی واقعی تاشو جهان نیست بلکه یک شرکت کمتر شناخته شده تنها چند روز قبل از معرفی محصول سامسونگ، محصول تاشو خود را معرفی کرد که البته چندان زیبا نبود و قطر زیادی هم داشت. این شرکت Royole نام دارد.

برخی تحیلگران فکر می‌کنند رقیب اصلی سامسونگ در زمینه گوشی‌های تاشو شرکت مایکروسافت است.

گزارش شده که شرکت مایکروسافت در حال نزدیک شدن به تکمیل دستگاه «اندرومدا» است. این دستگاه دارای دو نمایشگر است که با یک لولای خاص به هم متصل هستند. این دو نمایشگر در زاویه صفر بسته است و در زاویه ۹۰ تا ۱۲۰ تبدیل به یک نوت‌بوک کوچک می‌شود، به‌طوری‌که یک صفحه تبدیل به صفحه کلید و دیگری تبدیل به صفحه نمایش می‌شود. این دستگاه در حالت ۱۸۰ درجه تبدیل به تبلت می‌شود و در زاویه ۳۶۰ می‌توان مانند موبایل از آن استفاده کرد.

درباره این دستگاه اخبار ضد نقیض زیادی وجود دارد برخی می‌گویند مایکروسافت توسعه این دستگاه را کنار گذاشته برخی منابع دیگر می‌گویند مایکروسافت همچنان در حال بر طرف کردن مشکلات است. این شرکت برای این گوشی چندین پتنت را ثبت کرده است اما مشخص نیست آیا این پتنت‌ها به واقعیت نزدیک شده اند یا خیر. البته عکس‌هایی از این دستگاه منتشر شده که نمی‌توانیم به‌طور مستقل آنرا تایید یا رد کنیم.

چند سالی است توسعه گوشی‌های هوشمند تنها به بزرگ شدن صفحه نمایش آن‌ها، توسعه نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری و افزودن تعداد دوربین‌ها محدود شده است. البته نمی توان کتمان کرد که کارایی این گوشی‌ها نسبت به ده سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و حتی بسیاری از گوشی‌های امروزی از بسیاری از لپ‌تاپ‌های ده سال پیش قدرتمند‌تر هستند. اما یک اتفاق هیجان‌انگیز مدت‌هاست در جهان موبایل نیفتاده است و شاید ظهور گوشی‌های تاشو چه سازنده آن سامسونگ باشد یا مایکرسافت یا هر شرکت دیگر بتواند جهان فناوری را کمی متحول کند. کاری که مایکروسافت با دستگاه سرفیس خود انجام داد و با ورود تبلت‌های هیبریدی، در زمینه تبلت‌ها یک قدم به جلو برداشته شد. قدمی که البته به دلیل توسعه استفاده از تلفن‌های همراه چندان موفق نبود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-11-09 18:54

افزودن دیدگاه جدید