کد مطلب: 

220805

استفاده از فیس‌بوک برای گسترش خشونت آنلاین در میانمار

یک گزارش مستقل می‌گوید که در میانمار از فیسبوک برای گسترش خشونت آنلاین استفاده شده است و این شبکه اجتماعی نتوانسته مانع ترویج خشونت و اقدامات ضد حقوق بشر شود. فیسبوک این مساله را تایید کرده است.
استفاده از فیس‌بوک برای گسترش خشونت آنلاین در میانمار

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، این تحقیق که به سفارش خود فیسبوک انجام شده نشان می‌دهد که فیسبوک به "بستر مناسبی" برای گسترش فعالیت‌های ضد حقوق بشری تبدیل شده بود.

این تحقیق به دنبال افزایش خشونت‌ها در این کشور علیه اقلیت مسلمان روهینگیا و هشدار سازمان ملل درباره وقوع نسل‌کشی انجام شد.

به دنبال افزایش خشونت علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار، دو ماه پیش، سازمان ملل متحد اعلام کرد که رهبران نظامی میانمار باید به اتهام نسل‌کشی محاکمه شوند.

در گزارش سازمان ملل آمده بود که این رهبران نظامی از فیسبوک برای ترویج نفرت استفاده می‌کردند.

فیسبوک با بستن صفحات این رهبران نظامی آن زمان پذیرفته بود که در واکنش به بحران روهینگیا "با سرعت لازم عمل نکرده" و مقامات ارتش برمه از دسترسی به فیسبوک برای ترویج خشونت و نفرت سوء استفاده کرده‌اند.

در این گزارش از فیسبوک خواسته شده که تا قبل از انتخابات ۲۰۲۰، یعنی تا دو سال دیگر این وضع را اصلاح کند.

بیش از ۱۸ میلیون نفر در میانمار از فیسبوک استفاده می‌کنند. برای بسیاری از آنها این شبکه اجتماعی صفحه اصلی و گاه تنها صفحه ای است که در اینترنت از آن استفاده می‌کنند.

فیسبوک می‌گوید که برای حل این مشکل اقداماتی انجام داده است اما "هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام شود."

روز ۲۵ اوت سال گذشته میلادی، ارتش میانمار در واکنش به حمله شبه‌نظامیان جدایی‌طلب به پاسگاه‌های پلیس در شمال راخین، عملیاتی خونین را در این استان آغاز کرد.

هزاران نفر کشته شدند و حدود هفتصد هزار نفر از مسلمانان روهینگیا به کشور همسایه، بنگلادش گریختند.

دهه‌هاست که اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار (برمه) زندگی می‌کنند اما دولت مرکزی هیچگاه به آنها حق شهروندی نداده و با آنها مانند مهاجران غیرقانونی رفتار می‌شود.

درخواست فیسبوک برای تهیه این گزارش پس از آن بود که سازمان ملل اقدامات این شبکه اجتماعی برای جلوگیری از ترویج خشونت را "کند و غیرموثر" توصیف کرد.

در این گزارش ۶۲ صفحه‌ای آمده که "گروهی از کاربران از فیسبوک برای صدمه زدن به اصول دموکراسی و ترویج خشونت آنلاین استفاده می‌کنند."

در این گزارش از فیسبوک خواسته شده که قوانینش در مبارزه با اظهارات نفرت‌پراکنانه را با جدیت اجرا کند و "سیاست حمایت از حقوق بشر" را به اجرا بگذارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-11-07 19:06

افزودن دیدگاه جدید