کد مطلب: 

220142

دورنمای روشن صنعت ارتباطات در ایران؛ به قلم مهندس آذری جهرمی

"برگزاری نمایشگاه ایران تلکام 2018 با رونمایی از دستاوردهای نوین داخلی در صنعت مخابرات، نمایش موفقیت آمیزی از تبدیل تهدیدها به فرصت ها و عبور از تحریم ها بود که در شرایط فعلی کمتر کسی انتظار برگزاری این نمایشگاه با این حجم از دستاورد را داشت، اما نمایشگاه امسال نشان داد که با تکیه بر عناصر خلاق و جوان می توان در زمین توسعه گام برداشت".
دورنمای روشن صنعت ارتباطات در ایران؛ به قلم مهندس آذری جهرمی

به گزارش سیتنا، مهندس آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سرمقاله شماره 37 ماهنامه نسل چهارم نوشت:

همه چیز به سرعت در حال تغییر است. این تغییرات در زندگی مردم آنچنان سریع و پرنفوذ است که کمتر کسی به ماهیت آن پی می برد. بی اغراق می توان گفت سرعت تحولات فرصت اندیشیدن را از جوامع گرفته است، اما این تحولات مرهون چیست؟ پاسخ ساده است؛ فناوری اطلاعات.
فناوری اطلاعات آنچنان سریع و متهورانه پیش می رود که هر کس در مقابلش یا حتی در کنارش ایستاده باشد عقب می ماند. جوامعی فرصت دارند پابه‌پای دیگران پیش روند که فناوری اطلاعات خلاقانه و بدون محدودیت در خدمتشان باشد. به همین دلیل است که کشورهای توسعه یافته و بزرگ در عصر دیجیتال وقتی سخن از تحریم می کنند تنها اقتصاد مادی را نشانه نمی روند، بلکه فناوری اطلاعات را در کشورها نشانه می روند تا سرعت حرکت آنها را کند یا متوقف کنند. اینترنت را نشانه می روند و خدمات رسانی در فضای مجازی را (البته در کنار سایر سیستم های پولی و مالی)!
پس باید به هوش باشیم و در زمین دشمن بازی نکنیم. از این‌رو امسال که تحریم های یکجانبه علیه کشورمان شدت گرفته است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تکیه بر دستاوردهای بومی و نیروهای جوان در نمایشگاه ایران تلکام 2018 از طرح هــا و پـروژه های جدید رونمایی کرد تا در این حوزه همچنان پویا باشد.
برگزاری این نمایشگاه با رونمایی از دستاوردهای نوین داخلی در صنعت مخابرات، نمایش موفقیت آمیزی از تبدیل تهدیدها به فرصت ها و عبور از تحریم ها بود که در شرایط فعلی کمتر کسی انتظار برگزاری این نمایشگاه با این حجم از دستاورد را داشت، اما نمایشگاه امسال نشان داد که با تکیه بر عناصر خلاق و جوان می توان در زمین توسعه گام برداشت.
آنچه که در نمایشگاه امسال شاهد آن بودیم بخش کوچکی از ظرفیت هایی بود که موجود است و باور داریم ظرفیت های خوب علمی دانشگاهی و خلاقانه داخلی اگر پا به میدان بگذارند توسعه فراگیر این صنعت را به منصه ظهور می رسانند.
نمایشگاه تلکام امسال ویژگی های دیگری نیز داشت. یکی از این ویژگی ها این بود که از هزینه های بیهوده رها و به کیفیت بیشتر توجه شد. فضا را کوچکتر در نظر گرفتیم و به کمیت اگرچه توجه کردیم اما کیفیت نمایشگاه را در اولویت قرار دادیم.
از دیگر ویژگی های نمایشگاه امســال همجواری غرفه هــای سازمان هــا و شرکت های دولتی با شرکت های بخش خصوصی بود. این ویژگی مهم نشان داد که تبادل اطلاعات و رایزنی و همکاری میان شرکت های خصوصی و دولتی و بها دادن به رشد و پویایی بخش خصوصی برایمان مهم است و به آن توجه می کنیم. باید از عقاید سنتی پرهیز کرد و فضا را برای ورود بخش خصوصی به عرصه باز کرد. این نزدیکی امکان ارتباط  شناسایی و معرفی ظرفیت‌های مشترک طرفین را بیش از پیش فراهــم ساخت و نشــان داد که چیدمــان همگن نمایشگاهــی هــم می تواند بر بهینه تر شدن نتایج نمایشـــگاه کمک کند.
همچنین برگزاری پنل های تخصصی با موضوعاتی چون «اینترنت اشیاء، فرصت‌ها و چالش‌ها»، «بازآفرینی صنایع  ICT»، «توسعه ارتباطات ثابت، فرصت ها و چالــش ها» و موارد دیگر موجب شد تا حاضرین در نمایشگاه آشنایی بیشتری با تکنولوژی های تازه در این عرصه پیدا کنند.
انتظار ما از این صنعت بالا است و چشم به راه آینده و امیدواریم نمایشگاه های بعدی صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات نمایشگاه هایی باشد که با حضور تمامی فعالان این عرصه، به تحقق چشم اندازهای تدوین شده در برنامه ششم توسعه انجامیده و دورنمای روشن‌تری برای توسعه صنعت ICT ترسیم کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-10-23 14:39

افزودن دیدگاه جدید