کد مطلب: 

220

کاهش استفاده از اینترنت هوشمند در کشور

کاهش استفاده از اینترنت هوشمند در کشور

میزان استفاده از سرویس اینترنت هوشمند در کشور نسبت به سال گذشته حدود 25درصد کاهش داشته که کارشناسان دلیل آن را مقرون به صرفه نبودن این سرویس برای کاربران عنوان می کنند این درحالی است که مصوبه کاهش قیمت اینترنت هوشمند تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است.

به گزارش سازمان خبری سیتنا به نقل از مهر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان متولی تنظیم بازار و تعرفه های خدمات ارتباطی در مردادماه سال 89 برای متعادل سازی قیمت اینترنت مصرف کنندگان نسبت به بازنگری و کاهش تعرفه خدمات اینترنت هوشمند – IN - اقدام و این سرویس را ارزان کرد.
طبق این مصوبه ، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مقرر کرد که مشترکان باید بابت اتصال به اینترنت برای هر دقیقه 36 ریال از طریق قبوض تلفن ثابت خود به شرکت مخابرات بپردازند که طبق توافق صورت گرفته و با وجودی که ارائه خدمات از طریق IN توسط شرکتهای اینترنتی انجام می شود از این مبلغ سهم شرکت‌های عرضه‌ کننده اینترنت 25 ریال و سهم شرکت مخابرات ایران 11 ریال خواهد بود.
 
اما نائب رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران در شهریورماه سال 89 از اجرایی نکردن مصوبه کاهش تعرفه شبکه هوشمند (IN) از سوی مخابرات خبر داد و گفت: شورای رقابت مصوبه سازمان تنظیم مقررات در خصوص کاهش تعرفه IN از 50 به 36 ریال را رد کرده و اعلام کرده که قیمت های قبلی به قوت خود باقی است.
 
افت 25 درصدی استفاده از اینترنت هوشمند در کشور
 
عضو هیئت رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه ای در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش میزان مراجعه کنندگان به اینترنت هوشمند در کشور از افت 25 درصدی استفاده از این سرویس طی یک سال گذشته از سوی کاربران اینترنت خبر داد.
 
محمودرضا خادمی در مورد دلایل کاهش استفاده از اینترنت هوشمند – IN – در کشور اظهار داشت: چنانچه قیمت این خدمات مناسب باشد به طور قطع مخاطب بیشتری پیدا خواهد کرد.
 
وی با اشاره به افت میزان مراجعه کنندگان به سرویس اینترنت هوشمند نسبت به مدت مشابه سال قبل تاکید کرد: کاربران اینترنت به لحاظ کیفیتی مشکلی با IN ندارند و این سرویس همان انتظاری که از سرویس اینترنت دایل آپ می رود را برآورده می کند اما به لحاظ قیمتی برای کاربران مقرون به صرفه نیست.
 
خادمی با بیان اینکه در اینترنت هوشمند کاربر ملزم به پرداخت هزینه پالس تلفن و هزینه اینترنت است ، ادامه داد: 30 درصد از درآمد شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت هوشمند نصیب شرکت مخابرات می شود.
 
رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به مصوبه کاهش تعرفه شبکه هوشمند که سال گذشته از سوی سازمان تنظیم مقررات به شرکت مخابرات ایران ابلاغ شد گفت:  ارائه سرویس اینترنت هوشمند از طریق شبکه IN شرکت های مخابرات استانی که با مشارکت شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنتی (ISP) صورت می گیرد پیش از این به ازای هر دقیقه اتصال 50 ریال بود که با این مصوبه باید به 36 ریال به ازای هر دقیقه اتصال کاهش می یافت اما این مصوبه تاکنون از سوی شرکت مخابرات ایران اجرایی نشده است.
 
وی با بیان اینکه این مصوبه تنها در خبرها اعلام شد اما هیچگاه پیگیری بابت اجرای آن انجام نشد تاکید کرد: تغییر تعرفه های اینترنت هوشمند باید به صورت مساوی انجام شود و به نحوی نباشد که سهم سرویس دهنده ها در این زمینه کاهش یابد اما سهم 30 درصدی مخابرات کماکان به قوت خود باقی بماند.

مصوبه کاهش قیمت اینترنت هوشمند اعمال نمی شود
 
در این رابطه مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به تشکیل کمیته ای متشکل از مسئولان مخابرات و سازمان تنظیم مقررات برای رفع ابهامات مصوبات اجرا نشده مخابراتی به مهر گفت: نرخ اینترنت هوشمند با تعرفه های قبلی محاسبه خواهد شد.
 
صابر فیضی با بیان اینکه مذاکرات بر سر تعرفه اینترنت هوشمند میان سازمان تنظیم مقررات و شرکت مخابرات ایران همچنان ادامه دارد ، تاکید کرد: بزودی نتیجه این مذاکرات مشخص خواهد شد اما فعلا تعرفه های قبلی اعمال می شود تا تکلیف آن معلوم شود.
 
وی در پاسخ به اینکه چرا اجرای اغلب مصوبات تعرفه ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سوی شرکت مخابرات ایران دارای ابهام است و اعمال نمی شود ، تصریح کرد: تاکنون مذاکرات دو جانبه ای به شکل فعلی صورت نمی گرفت اما هم اکنون با تشکیل کمیته نسبت به ابهامات موجود بررسی صورت می گیرد و به زودی این مسائل رفع خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اضافه کرد: کاهش تعرفه مطابق با ماده 90 پروانه فعالیت مخابرات باید با توافق دو طرف صورت گیرد و براین اساس مذاکرات در حال انجام است.
 
به گزارش سیتنا، با گذشت یک سال از ابلاغ مصوبه کاهش قیمت اینترنت هوشمند ، هنوز وضعیت این سرویس مشخص نیست و اخبار رسمی نیز در زمینه اجرا و یا دلایل عدم اجرای این مصوبه از سوی سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی اعلام نشده است.
 
تاکنون حدود 9 سرویس از طریق شبکه IN به مشترکان مخابرات ارائه شده که از جمله آن می توان به سرویس مکالمه اعتباری، مکالمه رایگان، شبکه خصوصی مجازی، شماره اختصاصی، شماره فراگیر، مشاوره تلفنی، نظرسنجی تلفنی و انتقال شماره اشاره کرد اما اینترنت هوشمند از زمان راه اندازی این شبکه بیشترین متقاضی را به خود اختصاص داده بود و از مابقی این سرویس ها استقبال چندانی صورت نگرفت.
 
طبق آخرین آمار ارائه شده بالغ بر 90 درصد کاربران اینترنت در ایران از اینترنت با سرعت حداکثر 56 کیلوبیت بر ثانیه استفاده می کنند که لزوم کاهش قیمت اینترنت هوشمند برای استفاده این کاربران امری ضروری محسوب می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-08-29 10:14

افزودن دیدگاه جدید