کد مطلب: 

219722
گفت‌وگوی سیتنا با رئیس سازمان فضایی ایران به مناسبت هفته‌ی فضا:

برنامه‌ریزی برای بهره برداری اپراتورهای خصوصی از اقتصاد میلیارد دلاری فضایی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: دولت پروانه اپراتور ماهواره ای مخابرات را تصویب کرده و کمیسیون تنظیم مقررات هم به ما ابلاغ کرده است، در تلاشیم اپراتورها حضور حداکثری در اقتصاد فضایی داشته باشند و طی پیش بینی های انجام شده، در بیست سال آینده این صنعت بین 300 تا 500 میلیارد دلاراقتصاد داشته باشد.
برنامه‌ریزی برای بهره برداری اپراتورهای خصوصی از اقتصاد میلیارد دلاری فضایی

دکتر مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران که به مناسبت هفته جهانی فضا با سیتنا گفت‌وگو می کرد، پیرامون عملکرد سازمان فضایی در دوره مدیریت جدید، گفت: با مشارکت دولت و بخش خصوصی در چند دهه گذشته، در توسعه ارتباطات ثابت و سیار توفیقات خوبی به دست آورده ایم؛ به صورتی که در این دو صنعت خدمات خوبی ارائه شده است.

وی، ادامه داد: ICT بستری برای توسعه کسب و کار، اشتغال و رونق اقتصادی است و به فرصتی تبدیل شده که توانسته است صنعت خدمات را ارتقاء دهد و مردم شاهد آن هستند که زیرساخت ICT بستر ارائه خدمات ارزان تر و با کیفیت تر به جامعه شده است، اما در چند دهه گذشته، هم دولت و هم بخش خصوصی توجه حداقلی نسبت به ارتباطات ماهواره ای داشته اند که امروزه توسعه شبکه ارتباطات ماهواره ای نیزبا جدیت وارد عرصه شده است.

براری، افزود: در حوزه فضا موج اقتصادی را طی کرده ایم و حضور حداقلی که همان موج اقتصادی یا تلویزیون ماهواره ای است را داشته ایم. اقتصاد تلویزیون ماهواره ای بیش از 150 میلیارد دلار می‌باشد. سوال جدی ما این است که سهم بخش خصوصی در این اقتصاد چقدر است و چه کاری انجام داده ایم تا سهم بخش خصوصی در این اقتصاد پر رنگ شود؟

معاون وزیر ارتباطات، گفت: موج دوم اقتصادی شبکه های ناوبری هستند که بحث صنعت اطلاعات مکانی در آن مطرح است. در سال 2013 در این صنعت 190 میلیارد دلار اقتصاد مستقیم و بیش از 1200 میلیارد دلار اقتصاد غیرمستقیم داشته ایم. در سال 2017 طی چهار سال، اقتصاد مستقیم صنعت اطلاعات مکانی به بیش از 290 میلیارد دلار و اقتصاد غیرمستقیم به بیش از 2200 میلیارد دلار رسید و تا سال 2020 این رقم به 435 میلیارد دلار خواهد رسید.

رییس سازمان فضایی ایران، اظهار کرد: سوال جدی ما این است که سهم بخش خصوصی در این اقتصاد چقدر است؟ در صنعت اقتصاد فضایی که به عنوان اقتصادی موضوعی و به عبارتی یک انقلاب فضایی مطرح است، بیش از 75 درصد بخش خصوصی حضور دارد. ما تلاشمان این است که بستر را برای بخش خصوصی در این صنعت فراهم کنیم، اما موج سوم اقتصادی تحت عنوان ارتباطات ماهواره ای پهن باند مطرح است. یعنی شبکه باند پهن ماهواره ای  در حال توسعه است و به دلیل آنکه شرکت ها با جدیت به دنبال جذب Big Data هستند، بازار تمام کشورها برای این صنعت فرصت خوبی است.

براری، ادامه داد: امیدواریم اپراتورهای ما در این عرصه ورود پیدا کنند. دولت پروانه اپراتور ماهواره ای مخابرات را تصویب کرده و کمیسیون تنظیم مقررات هم به ما ابلاغ کرده است، در تلاشیم شرکت های خصوصی اپراتورها حضور حداکثری در این اقتصاد داشته باشند و طی پیش بینی های انجام شده، در بیست سال آینده این صنعت بین 300 تا 500 میلیارد دلاراقتصاد داشته باشد.

وی افزود: شعار جهانی امسال "فضا جهان را متحد می کند" است و امیدواریم فضا فرصتی باشد تا اپراتورها با هم متحد شوند. 

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2018-10-17 11:48

افزودن دیدگاه جدید