کد مطلب: 

219566

لزوم احیای کارت هوشمند سوخت برای جلوگیری از قاچاق

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، گفت: افزایش نرخ ارز و شکاف بین قیمت سوخت در داخل مرزها با خارج، افزایش قاچاق سوخت را در پی داشته است و راه حل این مساله احیای سامانه های هوشمند، نظام سهمیه بندی و همچنین دو نرخی شدن سوخت برای پرمصرف هاست.
لزوم احیای کارت هوشمند سوخت برای جلوگیری از قاچاق

به گزارش سیتنا، رضا پدیدار در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت، گفت: بر اساس گزارش ها از منابع رسمی اعلام شده که در دو سه استان مرزی کشور از جمله سیستان و بلوچستان آمار سوخت گیری ۶۷ هزار کارت سوخت خارج از وضعیت معمولی و به گونه ای بوده که شخص در روز چندین بار سوخت گیری کرده و طبیعی است که این سوخت گیری با هدف قاچاق صورت گرفته است. پس از آن، این ۶۷ هزار کارت سوخت باطل شد و نکته جالب اینکه هیچ اعتراضی نیز در پی نداشت.

وی با بیان اینکه در این شرایط راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از تکرار این وضعیت و همچنین افزایش قاچاق سوخت در کشور وجود دارد گفت: در حال حاضر دولت به سوخت یارانه اختصاص می دهد و قاچاق در این شرایط به معنای به دست آوردن سودهای میلیاردی از جیب هشتاد میلیون ایرانی است.

پدیدار با بیان اینکه قاچاق برای برخی تبدیل به شغل شده، میزان درآمد آنها را روزانه حدود ۸۰۰ هزار تومان و بیشتر اعلام کرد و گفت: این مساله در شرایطی که دولت به سوخت یارانه پرداخت می کند، خسارت ملی است.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه با اشاره به نرخ فعلی ارز در سامانه سنا و  محاسبه نرخ سوخت با قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس که قانونی است گفت: در این شرایط رقم بنزین بالای ۶۰۰۰ هزار تومان می شود و قاعدتا در این حالت، قاچاق سوخت صرفه ای نخواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم احیای سامانه های هوشمند سوخت و الزام به استفاده از کارت سوخت، گفت: این مساله باعث جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی و مصرف بی رویه بنزین است. کارت هوشمند سوخت برای مصرف کنندگان می تواند تصویر روشنی از مصرف واقعی ارائه کند و ضروری است تا به افرادی که دارای خودرو  و کد ملی و هویت هستند بنزین و سوخت اختصاص یابد.

این کارشناس حوزه انرژی در بخش دیگری از اظهارات خود سه راهکار برای کاهش قاچاق بنزین و گازوئیل عنوان کرد و گفت: راهکار اول احیای نظام سهمیه بندی است و بر این اساس سقفی برای مصرف اعلام شود.

وی افزود: راهکار دوم تعدیل قیمت ها و راهکار سوم نرخ ترجیحی برای پرمصرف هاست به این صورت که با افزایش مصرف مبلغ بالاتری پرداخت کنند؛ چرا که در غیر این صورت حقوق دیگر افرادی که مصرف سوخت پایین تری دارند از بین می رود. 

وی تصریح کرد: البته همه این موارد نیازمند بررسی کارشناسانه دقیق است. نرخ بنزین از مولفه های تاثیرگذار بر اقتصاد کشور است و بر این اساس ضروری است تا به بررسی همه جانبه آن پرداخته شود.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران احیای نظام سهمیه بندی و دو نرخی شدن سوخت برای پرمصرف ها راهکاری برای اجرای قوانین، تعادل در مصرف بنزنین، قطع وابستگی از واردات بنزین و همچنین صادرات  و ارزآوری از طریق آن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۲۵ میلیون خودرو شخصی و عمومی داریم که ۲۱ میلیون آن شخصی است و اصلاح مصرف بنزین و گازوئیل و هر فرآورده هیدروکربنی دیگر به خصوص در شرایطی که با تحریم ها رو به رو هستیم از الزامات امروز اقتصاد کشور است و  اولین گام احیای سامانه های هوشمند سوخت است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-10-13 23:38

افزودن دیدگاه جدید