کد مطلب: 

218384

شرکت مخابرات ایران الگویی ملی در بکارگیری شیوه های مدیریتی نوین در ایران

"هم اکنون در دوره مدیریت جدید شرکت مخابرات ایران و با حضور افراد متخصصی همچون مهندس صدری در سمت مدیرعامل و مهندس جباری در سمت عضو هیات مدیره کلید یکی از مهمترین طرح های مدیریت سازمانی در کشور در یکی از بزرگترین شرکت های بزرگ ملی آغاز شده است".
شرکت مخابرات ایران الگویی ملی در بکارگیری شیوه های مدیریتی نوین در ایران

به گزارش سیتنا، دکتر "رضا نقی زاده" عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و مشاور حوزه‌ی تلکام، در یادداشتی برای سیتنا نوشته است:

یکی از چالش های بزرگ شرکت های خدماتی بزرگ در ایران اعم از دولتی، خصوصی یا عمومی همچون شرکت مخابرات ایران، شرکت های حوزه وزارت نیرو، شرکت های  حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای و سایر مجموعه هایی (که خدمات آن ها از ستاد آغاز و تا شهرها و روستاهای کوچک ادامه دارد) مدیریت یکپارچه فرآیندها و اجرای فعالیت های مشترک با شیوه و کیفیت اجرایی سطح بالا و واحد می باشد.

این امر از دو منظر دارای اهمیت است. منظر اول از نگاه مشتریان است که خدمات شرکت در نقاط جغرافیایی مختلف را در قالب یک بسته یکپارچه و حرفه ای دریافت کند که این امر موجب افزایش قابل توجه رضایت مشتری می شود. به طور مثال یک مشترک در یک شهرستان دورافتاده می تواند درخواست خدمت و خدمات امور مشتریان را با همان کیفیتی دریافت کند که یک شخص در بهترین نقطه تهران آن را دریافت می کند. منظر دوم از محل افزایش کارایی و ارائه خدمات نوآورانه تر، با کیفیت تر و با کارایی هزینه بیشتر می باشد. در پروژه های کلان مدیریت یکپارچه فرآیندها تجربیات متعددی در دنیا وجود دارد.

بر اساس نگاه متخصصان قدم اول در اجرای مدیریت یکپارچه فرآیندها در هر شرکتی طراحی و پیاده سازی فرآیندها به صورت یکپارچه می باشد که لزوما نیاز نیست در مرحله اول به صورت سیستم نرم افزاری باشد. حتی در شرکت های با بلوغ فرآیندی پایین تر ترجیحا بیان می شود که فرآیندها در ابتدا به صورت غیر نرم افزاری اجرا و نظارت شود و پس از رفع اشکالات به سمت سیستمی کردن آنها حرکت شود. سپس شرکت ها به سمت پایش سیستمی و در نهایت اجرای نرم افزاری فرآیندها حرکت می کنند.

هم اکنون در دوره مدیریت جدید شرکت مخابرات ایران و با حضور افراد متخصصی همچون مهندس صدری در سمت مدیرعامل و مهندس جباری در سمت عضو هیات مدیره کلید یکی از مهمترین طرح های مدیریت سازمانی در کشور در یکی از بزرگترین شرکت های بزرگ ملی آغاز شده است. این طرح از چند جهت برای شرکت مخابرات ایران و حتی کشور مهم می باشد:

الف) برای اولین بار در کشور فرآیندهای یک شرکت بزرگ ملی از ستاد تا پایین ترین لایه عملیاتی در شهرستان ها به صورت یکپارچه و با مشخص نمودن ارجاعات فرآیندی و با توجه به آخرین استانداردهای روز دنیا تدوین می شود که این فعالیت می تواند در سایر سازمان ها و شرکت های بزرگ ملی نیز مورد بهره برداری قرار گیرد، ب) برای اولین بار پس از ادغام شرکت های استانی در شرکت مخابرات ایران، فرآیندهای این شرکت به صورت یکپارچه از ستاد به استان ها دیده شده است و تفکیک سیاستگذاری و اجرا به خوبی در آن مشخص شده است، ج) اجرای این فرآیندها به شکل قابل توجهی رضایت کارکنان و مدیران شرکت مخابرات ایران به ویژه در لایه های میانی را به علت شفاف شدن قابل ملاحظه فعالیت ها فراهم خواهد آورد و اثربخشی و کارایی هزینه های شرکت مخابرات ایران را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می دهد و د) در نهایت در فاز اول به تنهایی به میزان 20 درصد زمان ارجاع فعالیت ها را کاهش خواهد داد و در مرحله دوم تا 60 درصد زمان ارجاع فعالیت ها را کاهش می دهد. این بدان معنی است که یک ارجاع که مثلا 10 روز نیاز به طی مراحل اداری داشت صرفا در 4 روز نهایی می شود. این امر به شدت قدرت پاسخگویی شرکت مخابرات ایران و میزان رضایت مشتریان و کارکنان را افزایش می دهد و هزینه های غیرکارا شرکت را کاهش می دهد. نکته ای که می تواند نقطه عطفی در اجرای این طرح مدیریتی در شرکت مخابرات ایران باشد، بکارگیری ظرفیت کارکنان و مشاوران داخلی در اجرای این طرح مدیریتی می باشد که موجب پایداری و اجراپذیری هر چه بیشتر طرح در شرکت مخابرات ایران و کشور می شود.

واقعیت آن است که اجرای این طرح کلان مدیریتی در شرکت مخابرات ایران از سال 1389 و با آغاز خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران در دوره های مدیریتی متعدد پی گیری شد و از ظرفیت مشاوران خارجی نیز به طور گسترده استفاده شد ولی تقریبا تمامی این تلاش ها به دلایل مختلفی به سرانجام نرسید. ولی با حضور تیم مدیریتی جدید و پی گیری ویژه آقای مهندس صدری مدیر عامل شرکت مخابرات ایران و با رویکرد حمایت از توانمندی های داخلی، طرح مدیریتی مذکور با همت مدیران، کارکنان و مشاوران داخلی در شرکت مخابرات ایران به طور عملیاتی آغاز گردید و حجم قابل توجهی از این طرح در 6 ماهه اول سال 1397 انجام شده است و پیش بینی می گردد شرکت مخابرات ایران با اجرائی نمودن این طرح، الگویی برتر از شیوه های مدیریتی نوین در عرصه جهانی را در صحنه ملی به نمایش بگذارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2018-09-22 23:59

دیدگاه‌ها

تصویر itcoprs
به نظر بنده در تیتر یه کو چک زیاد روی شده
ارسال شده توسط itcoprs در 10 آبان 97 - 11:20

افزودن دیدگاه جدید