کد مطلب: 

217747
بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

استفاده از تلگرام طلایی و هاتگرام بدون مانع است و در حال حاضر 20 میلیون عضو دارد/ یکی از دلایل فیلتر تلگرام جلوگیری از خرید و فروش ارز مجازی بود/ زمانی که تلگرام چهار میلیون کاربر در ایران داشت قوه قضاییه بر فیلتر تلگرام مصر بود و هشدار هم داد

علاالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، می گوید: یکی از دلایل فیلتر تلگرام جلوگیری از خرید و فروش ارز مجازی بود البته مسائل امنیتی و متعدد دیگر هم دخالت داشت.
استفاده از تلگرام طلایی و هاتگرام بدون مانع است/ یکی از دلایل فیلتر تلگرام جلوگیری از خرید و فروش ارز مجازی بود

به گزارش سیتنا، علاالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخشی از گفت‌وگو با ایسنا به مباحث پیرامون علل فیلترینگ تلگرام و جایگزینی تلگرام طلایی و هاتگرام پرداخته که مشروح آن در ذیل آمده است:

- شما در حالی از نقش رسانه ملی صحبت می‌کنید که سال‌هاست بخشی از جامعه و برخی از مسوولان آن را به عنوان رسانه ملی نمی‌شناسند. از طرف دیگر تلگرام با تمامی آثار مخرب‌اش توانست تاثیرگذاری در جامعه داشته باشد اما به هر دلیلی فیلتر و بنا به دستور رسانه‌های رسمی از آن خارج شد، خروجی این اقدام خودسانسوری رسانه های داخلی و باز گذاشتن فضا برای معاندان و دشمنان و تاثیرگذاری بر مردمی است که هنوز در تلگرام هستند. آیا با این اوصاف فیلتر تلگرام را کاری سنجیده و پخته می دانید؟

بر اساس وجود این واقعیت مورد تاکید مسئولان مربوطه تلگرام به دنبال طراحی ارز مجازی بود که خرید و فروش آن هم شروع شد؛ این باعث انتقال ده ها میلیارد از ثروت ملی ما می شد و امکان راه افتادن سونامی موسسات اعتباری وجود داشت، قطعا در این شرایط مردم از ما دلیل عدم مقابله با این اتفاق را می پرسیدند همان طور که درباره موسسات اعتباری پرسیدند؛ موسساتی که همچون قارچ روییده و زیرش عنوان با مجوز بانک مرکزی آمده بود.البته بعدها آقایان گفتند این موسسات به آن ها ارتباطی نداشته و مجوز وزارت تعاون را دارد که خیلی عجیب و غریب است. در همین رابطه  رییس بانک مرکزی و معاونانش در کمیسیون امنیت ملی توضیحاتی را مطرح کردند. حرفشان این بود که مردم در صورت داشتن آگاهی و دریافت هشدارهای لازم سراغ این موسسات حتی در صورت دادن سود بیشتر نمی رفتند که امروز صدها هزار نفر احساس کنند مال باخته اند، البته با ترفندی پول هایشان پرداخت می شود ولی خبری از آن سودها نیست.

موضوع ارز مجازی تلگرام هم از این جنس بود که آقای فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی آن را تشریح کردند پس فرض بر آن است که دفع دخل مقدر کنیم تا مقابله شود. از آن طرف هم تلگرام طلایی و هاتگرام را جایگزین کردند که ۲۰ میلیون عضو دارد و مسوولان اعلام کردند تلگرام طلایی و هاتگرام بدون مانع است.

فیلتر تلگرام تصمیم ملی بود. البته زمانی که تلگرام چهار میلیون کاربر در ایران داشت قوه قضاییه بر فیلتر تلگرام مصر بود و هشدار داد که روزی  می‌رسد که نمی توان جلوی این سیر را گرفت اینکه سرنوشت و مقدرات کشور را به دست بیگانه بدهیم قطعا نادرست است.

- با فیلتر تلگرام نه تنها بازار فیلترشکن‌ها گرم شد که ارز مجازی هم همچنان وجود دارد آیا باز هم در این شرایط شما فکر می کنید فیلتر تلگرام تصمیم منطقی و سنجیده و عاقلانه بود؟

یکی از دلایل فیلتر تلگرام جلوگیری از خرید و فروش ارز مجازی بود البته مسائل امنیتی و متعدد دیگر هم دخالت داشت.

البته برای پاسخ به این سوال باید بررسی کنیم چرا ما به دنبال حمایت تولید ایرانی رفتیم؟ تقریبا در آغاز پیروزی انقلاب تسلیحات ‌ما برون مرزی با محوریت آمریکا و حضور کشورهای دیگر همچون روسیه بود؛ بعد از آن با آغاز تحریم ها ما به دنبال ساخت موشک رفتیم و اکنون جزو چند کشور برجسته دنیا در تولید موشک هستم که اگر تحریم نمی‌شدیم نه تنها به این توانمندی نمی رسیدیم که آن ها هم  در هر مقطعی که می خواستند می توانستند ما را زمین بزنند؛ اکنون به دلیل همین توانمندی آمریکا و دیگر کشورها ترسیده و برای آن به ما فشار وارد می کنند.

از طرف دیگر این یک واقعیت است که در بستر فضای مجازی و اطلاع‌رسانی ملی ضعیف هستیم و باید آن را تقویت کنیم. راه تقویت هم الزام و اجبار برای  رسیدن به موفقیت است کما این‌که در بسیاری از مسائل ضعیف بوده و امروز به پیشرفت رسیده‌ایم. فکر می کنم در این مدت هم بسترهای فضای مجازی داخلی نسبت به ۶ ماه قبل تقویت شده است.

بعد دیگر آن است که افکار عمومی معتقدند به دلیل وجود سروهای تلگرام در خارج کشوربا کار کردن با تلگرام هیچ مشکلی برای آنها به وجود نمی آید و بگیر و ببند و احضار ندارند اما این شامل پیام رسان های داخلی نمی شود.

- به نظر شما چرا برخی مردم در استفاده از پیام رسان های داخلی چنین تفکری دارند و فکر می کنند نمی توان به پیام رسان داخلی اعتماد کرد و در مقابل چنین اعتمادی به پیام رسان خارجی وجود دارد؟

طبیعتا باید این موضوع آسیب شناسی شود ولی به هر حال تلگرام متعرض به شخصیت و زندگی خصوصی افراد شده و آفت امروز جامعه را به وجود آورد که خلاف همه موازین است. در عین حال چون تلگرام قابل کنترل نیست قابل پیگیری شکایت نیست و حتی می تواند یک خانواده را از هم بپاشد بدون آن که قوه فضاییه و نظام از آن حمایت کند. این فرقی با چاقو زدن و شاهرگ بریدن ندارد چون باعث خارج کردن افراد از سیکل طبیعی زندگی شان می شود.

کاملا قبول دارم که باید این موضوع در نشست های متعدد مورد بررسی همه جانبه جامعه‌شناسانه، روان‌شناسانه و امنیتی شود. مهم آن است که مردم احساس کنند این کار به نفعشان هست چون نظام نمی تواند از افراد مورد تعرض حمایت کند و حقوق آنها را بگیرد. این به زمان و بحث های متعدد نیاز دارد .

- به نظر شما تلاشی صورت گرفته تا مردم نسبت به خطرات تلگرام قانع شوند؟

در هر صورت اینکه به سمت توانمند کردن ساختارهای داخلی برویم کاملا منطقی است و اینکه افکار عمومی در این راه به ما اعتماد کنند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چون شالوده نظام ما بر پایه اعتماد ملت به دولت است. مردم بدانند با این کار دیگر اتکای ما به خارج از کشور نیست و به دنبال دفاع از منافع مردم هستیم؛ به همین دلیل اگر متعرض به فردی شدند و آبرویش را برده و دروغی را نسبت دادند برخود می شود. اینها به فرهنگ سازی گسترده نیاز دارد که به نظرم کم کاری شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-09-04 07:32

افزودن دیدگاه جدید