کد مطلب: 

217399
رییس هیات مدیره شرکت موج آینده فرافن در گفت وگوی ویژه با نسل چهارم:

صنعت مخابرات کشور نیازمند حمایت معنوی پررنگ دولت است/ تحریم‌ها، صنعت مخابرات ما را در مرز خطر قرار نخواهد داد/ قاره آفریقا برای توسعه بازار شرکت‌های مخابراتی کشورمان مناسب است

"تحریم‌ها فقط از سوی آمریکا نیست و همه دنیا به صورت محسوس و نامحسوس به اشکال مختلف ما را تحریم کرده‌اند. شاید با ریسک حدودا 30 درصدی مواجه شویم؛ چراکه صنعت ما نیازی به حضور جدی شرکت‌های خارجی ندارد و در سال‌های اخیر تجهیزات سخت افزاری کافی خریداری شده و نیاز جدی به حضور این شرکت‌ها برای خدمات فنی نداریم. در بخش پشتیبانی فنی و قطعه دچار مشکلاتی خواهیم شد که قابل حل است، بنابراین تحریم‌ها صنعت ما را در مرز خطر قرار نخواهند داد".
صنعت مخابرات کشور نیازمند حمایت معنوی پررنگ دولت است/ تحریم‌ها، صنعت مخابرات ما را در مرز خطر قرار نخواهد داد/ قاره آفریقا برای توسعه بازار شرکت‌های مخابراتی کشورمان مناسب است

سیتنا - فریبرز نژاد دادگر، رییس هیات مدیره شرکت موج آینده فرافن، متولد 1346 و کارشناس نرم افزار می‌باشد. در سوابق کاری دادگر می‌توان به مدیریت واحد نرم افزار اینترنت شرکت داده پردازی ایران، مدیرعاملی برخی از شرکت‌های دارنده پروانه ADSL، قائم مقامی‌ و مدیرعاملی شرکت مبین نت و مدیرعاملی شرکت گسترش ارتباطات تالیا اشاره کرد. دادگر تاکید دارد که صنعت باید حمایت دولت را در کنارش داشته باشد، این حمایت لزوما مادی نیست و بعد معنوی آن بسیار پررنگ تر است. به عبارتی دولت باید در تولیدکننده انگیزه و اعتماد ایجاد کند.

شماره 35 ماهنامه نسل چهارم با این مدیر ارشد بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور به گفت و گو نشسته که مشروح آن در ذیل آمده است:

به عنوان سـوال نخسـت بفرمایید موج آینده فرافن با چه هدفی شکل گرفته است، تاکنون چه اقداماتی در حوزه ارتباطـات انجـام داده و برای تحقـق اهداف شرکت با کدام بخش‌ها تعامل داشته و وارد مذاکره شده اید؟

شرکت موج آینده فرافن در سال 1389 تاسیس شد و طی این سال‌ها با توجه به اهداف در پیش رو، رشد سریعی داشتیم. هدف ما این بود که به شرکتی در محدوده فعالیت بخش مخابراتی چه ثابت و چه همراه به عنوان یکپارچه ساز(Integrator) تبدیل شویم. در کشور ما بحث یکپارچه سازی و استانداردهای مورد نظر خیلی مورد توجه شرکت‌های داخلی نبوده و یا کمرنگ بوده است. ما این مسیر را به درستی انتخاب کردیم. با این ایده و برنامه ریزی انجام شده، شروع به شناسایی وندورهای داخلی و خارجی و بهره بردارها نمودیم. شرکت فرافن در اپراتورهای موبایل مخصوصا همراه اول پروژه‌های موفقی دارد. در شرکت مخابرات ایران نیز کارهای مفیدی انجام دادیم. برای انجام این پروژه‌ها حدود 150 نفر نیرو داریم که 80 درصد در بخش فنی و 20 درصد در بخش ستادی فعالیت می‌کنند. یکی از روش‌های آموزش جهت ارتقاء پرسنل و رسوب دانش، استخدام نیرو از اپراتورهای خارجی و یا شرکت‌های بازیگر بین المللی بود که به صورت موازی بتوانیم نیروهای داخلی خودمان را آموزش دهیم و نیروهای خارجی در بخش‌هایی که  نیاز داریم در شرکت فعال هستند.

چشم انداز شرکت موج آینده فرافن را بیان بفرمایید.

ماموریت ما این است که به اولین شرکت یکپارچه ساز(Integrator)  کشور در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شویم و چشم انداز ما سال 1400 است و برنامه داریم تا به این هدف دست یابیم.

با توجه به این مأموریت و چشم انداز بفرمائید که فرافن هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟

تقریبا در 50 درصد پروژه‌هایی که داریم محصولات مختلفی به صورت تولید داخل ارائه دادیم. از نظر رسوب فناوری و دانش می‌توانم بگویم به 60 درصد هدفی که داشتیم رسیدیم و باید در سال‌های پیش رو سعی کنیم به استانداردهای بالاتر در بخش یکپارچه سازی که نقش اصلی ما در ماموریت شرکت است برسیم و خود را  به روز نگه داریم تا  بتوانیم در رتبه اول هدفمان قرار گیریم.

کمی‌در رابطه با اهـداف مهم شـرکت موج آینده فرافن در خصوص محصولات جدیدتان توضیح دهید.

با توجه به ماموریت و چشم اندازی که داریم حرکت می‌کنیم، تیم فنی خوب و متخصص شرکت، تولید داخلی محصول را انجام می‌دهند. در مرحله یکپارچه سازی، هر محصولی که مورد نیازمان باشد و تولید خودمان نباشد را از منابع خارجی تامین و در شرایط خرید انتقال کامل دانش را به صورت  تعهد قراردادی لحاظ می‌کنیم. برخی از این محصولات در اپراتورها نصب شده و در حال بهره برداری هستند.

برای رسیدن به نقطه هدفی که مطرح فرمودید چه اهـداف کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدتی را مد نظر دارید؟

اهداف کوتاه مدتمان با توجه به شرایط اقتصادی کنونی این است که پروژه‌های کوچک که عموما سازمانی هستند را در بخش امنیت و مدیریت سرویس‌ها بگیریم. اهداف میان مدت‌مان هم این است که در راستای ماموریتی که داریم، برای رسیدن به آن خود را کاملا با روند توسعه فناوری در دنیا به روز نگاه داریم و در اهداف بلند مدتمان محصولاتی که به عنوان ابزارفنی استفاده می‌کنیم  را  به محصول داخلی تبدیل کنیم و وابستگی‌هایمان را به محصولات خارجی کم کنیم. از دیگر اهدافمان این است که علاوه بر ماموریت اصلی، وارد عرصه ارائه سرویس‌های عمومی‌شویم؛ چراکه در حال حاضر نقش ما در صنعت کاملا فنی است و می‌خواهیم در بخش‌های سرویس و خدمات عمومی‌هم فعال شویم.

سیاست مجموعه موج آینده فرافن در راستای حمایت از تولید داخل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای این منظور،  سیاست نانوشته ما این است که بتوانیم دانش فنی جذب کنیم و خودمان تولید داخل داشته باشیم و معتقدیم هر محصولی تولید کنیم حتی اگر هزینه بالایی داشته باشد، در بلند مدت به نفع  کشور و شرکت خواهد بود. در یک جمله، فناوری و دانش مبتنی به آن را جذب و بومی‌سازی کنیم.

در حال حاضر آیا صنعت مخابرات کشور به سطحی رسیده که بتواند بدون حمایت دولت روند توسعه ای داشته باشد؟

بدون حمایت دولت هیچ کاری در صنعت امکان پذیر نیست. صنعت باید حمایت دولت را در کنارش داشته باشد و این حمایت لزوما مادی نیست و بعد معنوی آن بسیــار پررنگ تر است. دولت باید در تولیدکننده انگیزه و اعتماد ایجاد کند. در رقابت شرکت‌های  خارجی با داخلی حداکثر نظارت را برای ایجاد رقابت سالم انجام دهد. در صنعت سطح علمی‌نیروهای فنی به اندازه کافی بالا است و عامل اصلی آن چرخش فناوری به سمت تولیدات نرم افزاری است که عموما مغز افزار نیاز دارند و به همین دلیل سطح دانش نیروهای داخلی افزایش یافته است. از طرفی همین عامل باعث ریزش نیرو بوده و نیروهای با ارزش  جذب شرکت‌های خارجی می‌شوند. با کمک و حمایت دولت باید  بتوانیم در حفظ نیروهایمان تلاش کنیم.

در شرایط فعلی و اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همچنین تبعیت برخی شرکت‌های مخابراتی بزرگ دنیا از این سیاست‌ها، آینده بازار مخابراتی کشورمان را چگونه می‌بینید؟

تحریم‌ها فقط از سوی آمریکا نیست و همه دنیا به صورت محسوس و نامحسوس به اشکال مختلف ما را تحریم کرده‌اند. شاید با ریسک حدودا 30 درصدی مواجه شویم؛ چراکه صنعت ما نیازی به حضور جدی  شرکت‌های خارجی ندارد و در سال‌های اخیر تجهیزات سخت افزاری  کافی خریداری شده و نیاز جدی به حضور این شرکت‌ها برای خدمات فنی نداریم. در بخش پشتیبانی فنی و قطعه دچار مشکلاتی خواهیم شد که قابل حل است، بنابراین تحریم‌ها صنعت ما را در مرز خطر قرار نخواهند داد.

توان صنعت مخابرات برای حضور در بازارهای بین المللی در چه سطحی است؟

صنعت را با  استاندارهای خودمان پیش بردیم و نقطه ضعف ما  این است که شرکت‌هایمان به سطح استانداردهای بین المللی نرسیده‌اند. یکی از اهداف اصلی ما این است که در تولید، عرضه محصولات و خدمات به استانداردهای بین المللی نزدیک شویم تا پس از آن مسیر ورود به بازارهای بین المللی هموار گردد.

در ارزیابی نهایی از وضعیت فعلی بازار و آینده صنعت مخابراتی ایران و دنیا پیشنهادهای شما به فعالان صنعت مخابرات در داخل کشور چیست؟

بیشترین تلاش‌مان را باید برای حفظ نیروهای نخبه و با ارزشمان معطوف نماییم. منابع با ارزش صنعت ما نیروهای فنی و متخصص کشور هستند. مراقب هزینه‌ها باشیم تا شرکت‌هایمان در دوره بحران به حیات خود ادامه دهند، به استانداردهای بین المللی برسیم و وابستگی‌هایمان را به  شرکت‌های خارجی با روش رسوب دانش کاهش دهیم.

برنامه صادراتی محصولات و خدمات شـرکت چیسـت و بازار هدف شـما چـه کشـورهایی را در بر می‌گیرد؟

در ارزیابی‌هایی که داشتیم در کشورهای منطقه بازار خوبی نداریم وعلاقه زیادی برای تعامل با ما نشان نمی‌دهند، بنابراین به این نتیجه رسیدیم قاره آفریقا برای توسعه بازار خوب است. آفریقایی‌ها در نمایشگاه  ITUسال گذشته در کره جنوبی نیز تمایل به همکاری و تعامل با ما داشتند به همین دلیل امسال در ITU 2018 که در دوربان آفریقای جنوبی برگزار می‌شود شرکت می‌کنیم، محصولاتمان را  ارائه می‌دهیم و امیدوارم بتوانیم  مسیر تجاری به سمت بازارهای خارجی را هموار سازیم.

در توضیحی در سـایت شـرکت موج اینده فرافن است تاکید شده که این شرکت برای ارائه راهکارهای یکپارچه مخابراتی و فن آوری اطلاعات ایجاد شـده است، بفرمایید تاکنون چه میزان در رسیدن به اهدافتان در این بازه زمانی موفـق بوده اید و فکر می‌کنید بـا توجه به اولویت ارائه سـرویس‌های به روز ارتباطـی در کوتاهترین زمـان ممکـن، در نهایـت چقـدر طول بکشـد تا سرویس‌های شما ارائه شود؟  

فکر می‌کنم 60 درصد به اهدافمان رسیده ایم و در بسیاری از نیازهای حوزه فناوری و اطلاعات کشورمی‌توانیم یکپارچه باشیم. تا سال 1400 سعی می‌کنیم به سطح  95 درصد برسیم مخصوصا در بخش استاندارد، وندورهای مختلف را بشناسیم و نیازهای شرکت‌های مخابراتی و مشتریان بزرگ را شناسایی و حل کنیم.

در خصـوص مذاکـرات و همکاری‌هایتان با سـایر اپراتورهـای تلفن همراه در حوزه‌های کاری از جمله MVNO‌ها توضیح بفرمایید.

به جزمجموعه مخابرات ایران و اپراتورهای کشور با MVNO‌ها نیز مذاکراتی داشتیم تا CORE شبکه شان را تامین کنیم. ما در تلاش هستیم هزینه‌هایشان را کاهش دهیم و کمکی در توسعه کسب و کارشان داشته باشیم.

چه پیشـنهادی برای دسـت اندرکاران و متولیان حوزه ارتباطی کشور دارید؟

اگر خدماتی را در شرایط برابر، هم شرکت داخلی و هم خارجی ارائه دهند، حتما از توان شرکت داخلی استفاده شود. سندیکای صنعت مخابرات زحمت زیادی به عنوان حامی‌اعضا کشیده و چتر حمایتش باعث دلگرمی‌اعضا  است.

در کل فضای مخابراتی و ارتباطی کشـور را چطور ارزیابی می‌کنید و اصلا این فضا را رقابتی می‌دانیـد یـا انحصـاری و اکنون کـه مجوزهای مختلفی در حوزه ارتباطات برای بخش خصوصی صادر شده است بفرمایید چه تغییراتی در فضای بازار ایجاد خواهد شد؟

مجوزهایی که صادر شده برخی منطبق با مدل‌های تجاری و درست بوده و برخی ایراد اساسی دارند و آشوب و آشفتگی در بازار ایجاد شده است. بازار ما بازار بزرگی است و اگر شرکت‌ها هم افزایی داشته باشند و با هم دوستانه همکاری کنند، بازار یکدست و خوبی خواهیم داشت و این هم افزائی فنی و اقتصادی زیر ساخت بزرگی در توسعه فناوری در کشور خواهد بود.

انتهای پیام

گفت وگو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-08-25 13:43

افزودن دیدگاه جدید