کد مطلب: 

216971
تحلیلی از دکتر نقی زاده، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور؛

به بهانه‌ی لغو دریافت آبونمان توسط شرکت مخابرات ایران/ سرداری در جنگل مشکلات!

"حضور مدیرعامل با تجربه و پرکاری همچون مهندس مجیدصدری فرصتی برای شرکت مخابرات ایران جهت تبدیل تهدیدهای کنونی به فرصت می باشد. تجربیات مشابه ایشان در شرکت رایتل و عبور از بحران های پیش رو در آن شرکت به همراه شناخت ایشان از اکوسیستم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور می تواند کمک کننده شرکت مخابرات ایران در این مسیر باشد".
به بهانه‌ی لغو دریافت آبونمان توسط شرکت مخابرات ایران/ سرداری در جنگل مشکلات!

به گزارش سیتنا، دکتر "رضا نقی زاده" عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و مشاور حوزه‌ی تلکام در تحلیلی پیرامون حکم دیوان عدالت اداری در ابطال دریافت آبونمان تلفن ثابت توسط شرکت مخابرات ایران و نحوه‌ی مواجهه‌ی مدیریتی این شرکت با این کاهش درآمد، برای سیتنا نوشته است:

"اخیرا دیوان عدالت اداری در حکمی دریافت آبونمان از مشترکین تلفن های ثابت توسط شرکت مخابرات ایران را فاقد مجوز قانونی دانست و ابطال نمود. در واقع صدور این حکم به معنی اضافه شدن چالشی جدی به سایر چالش های پیش روی شرکت مخابرات ایران می باشد. آثار این حکم بر شرکت های پیمانکار و حتی کارکنان رسمی، قراردادی یا شرکتی مخابرات نیز ملموس خواهد بود. علاوه بر آن می توان انتظار داشت طرح های توسعه ای شرکت مخابرات ایران در نوسازی شبکه های ارتباطی و بالتبع آن کل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تحت تاثیر قرار گیرند.

شرکت مخابرات ایران در شرایط کنونی علاوه بر کاهش درآمدها از محل حذف آبونمان تلفن ثابت، با افزایش قابل توجه هزینه های توسعه و نگهداری شبکه از محل افزایش قیمت ارز نیز روبرو است. واقعیت آن است که هم اکنون حتی با دریافت آبونمان نیز برخی از خطوط تلفن ثابت هزینه نگهداریشان بیش از درآمدشان است و شرکت های مخابرات استانی از این منظر زیان‌ده می باشند و این امر در مناطق محروم که مصرف کمتری دارند بیشتر خودنمایی می کند، اما در چنین شرایطی که شرکت مخابرات ایران با افزایش بی رویه هزینه ها و کاهش درآمدها مواجه است چگونه می تواند ضمن حفظ قابلیت های توسعه ای خود، درآمدها و هزینه ها را مدیریت کند؟

این واقعیت را می توان در راهبردی کلان تحت عنوان کارایی هزینه ها و بهینه سازی منابع (cost efficiency and resource optimization) جستجو نمود. در تجربیات بین المللی برای شرکت های تلفن ثابت یکی از راهبردهای کلیدی مدیریت هزینه ها از محل مدیریت یکپارچه فرآیندها، جلوگیری از اتلاف منابع و بهینه سازی بهره برداری از منابع موجود به ویژه در بخش تجهیزات شبکه و فناوری اطلاعات می باشد.

برقراری نظم عملیاتی در شرکت مخابرات ایران از لایه ستاد تا استان ها از طریق تدوین و پیاده سازی فرآیندهای یکپارچه و بهینه سازی بهره گیری از تجهیزات کنونی در تحقق این امر بسیار مهم است. همچنین رویکرد همدلانه با نیروی انسانی و بیان واقعیات و جلب همکاری ایشان نیز در این برهه های تاریخی از اهمیت جدی برخوردار می باشد.

تصمیمات قاطع و راهبردی با بهره گیری از نظرات و دیدگاه های مدیران و مشاوران خوش فکر و با دانش می تواند در راستای کارایی هزینه ها و بهینه سازی منابع کمک کننده شرکت مخابرات ایران باشد. حضور مدیرعامل با تجربه و پرکاری همچون مهندس مجیدصدری فرصتی برای شرکت مخابرات ایران جهت تبدیل تهدیدهای کنونی به فرصت می باشد. تجربیات مشابه ایشان در شرکت رایتل و عبور از بحران های پیش رو در آن شرکت به همراه شناخت ایشان از اکوسیستم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور می تواند کمک کننده شرکت مخابرات ایران در این مسیر باشد.

البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که شرکت مخابرات ایران سهم بزرگی از زیرساخت ارتباطی کشور دارد و سیاستگذاران ارشد کشور در وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در این شرایط بایستی شرکت مخابرات ایران را همچون گذشته بخشی از زیرساخت ملی دانسته و در راستای حل مشکلات آن کمک های مضاعف نمایند.

پایان نوشتار خودم را با الهام از تندیس سردار جنگل میرزا کوچک خان جنگلی که در روبروی ساختمان مرکزی مخابرات ایران واقع شده است به پایان می رسانم و امیدوارم مدیران شرکت مخابرات ایران و به ویژه مهندس سیدمجید صدری، مدیرعامل پرکار و باتجربه شرکت مخابرات، سرداری در جنگل مشکلات موجود باشد و با تلاشی مضاعف و تصمیماتی قاطعانه، استوار و علمی، این شرکت بزرگ و ملی را از این چالش ها عبور داده و به سرمنزل مقصود برساند".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-08-14 08:59

افزودن دیدگاه جدید