کد مطلب: 

216909
یادداشت رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران؛

رشد SMEها با فساد اداری رابطه عکس و با شفافیت رابطه مستقیم دارد

"تحلیل اتحادیه اروپا در سال 2015 در 172 منطقه از کشورهای مختلف اروپایی نیز نشان می‌دهد که SMEها می‌توانند موتور توسعه باشند و رشد آن‌ها با میزان فساد اداری رابطه عکس و با شفافیت رابطه مستقیم دارد".
رشد SMEها با فساد اداری رابطه عکس و با شفافیت رابطه مستقیم دارد

به گزارش سیتنا، "بهرام شکوری" رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در بخشی از یادداشتش که در سایت پایگاه خبری اتاق ایران آمده، نوشته است:

از دیرباز با تشکیل خانواده‌ها و پیوستن آن‌ها به یکدیگر، قبیله‌ها شکل گرفت و از اتحاد قبیله‌ها با یکدیگر ملت‌ها ایجاد شدند. این برداشت پایه اصلی نظریه «کوچک زیباست» شوماخر را پی‌ریزی کرد که اهمیت SMEها را در ساختار پایه و اساس اقتصاد نشان می‌دهد.
اهمیت SMEها به اندازه‌ای است که به‌ طور متوسط از هر پنج شغل جدید در جهان، چهار شغل توسط SMEها به وجود می‌آید. بررسی روند توسعه کشورهای صنعتی نظیر انگلیس، آلمان، ژاپن و امثالهم نیز نشان می‌دهد که سرعت پیشرفتشان نشات گرفته از توجه به همین بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده است.
مطالعات در کشور آلمان نیز نشان می‌دهد که بیش از 99 درصد بنگاه‌ها (از نظر تعداد) در قالب بنگاه‌های کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند که 60 درصد از اشتغال این کشور و 47 درصد از ارزش‌افزوده اقتصاد کشور آلمان به این بنگاه‌ها اختصاص دارد. تحلیل اتحادیه اروپا در سال 2015 در 172 منطقه از کشورهای مختلف اروپایی نیز نشان می‌دهد که SMEها می‌توانند موتور توسعه باشند و رشد آن‌ها با میزان فساد اداری رابطه عکس و با شفافیت رابطه مستقیم دارد.
نقش و اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد به نحوی است که بر حوزه‌های مختلفی نظیر اشتغال‌زایی، رشد صادرات، تجمیع پس‌اندازهای خرد و همچنین هدایت بخش غیررسمی (بخشی از اقتصاد که نه مشمول مالیات می‌شود و نه از طرف دولت به هر شکلی بر آن نظارت صورت می‌گیرد) به بخش مولد اقتصاد، تأثیرات چشمگیری دارد. دیگر اینکه ایده‌های کارآفرینی و دانش‌بنیان در بستر بنگاه‌های کوچک و متوسط رشد و گسترش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل یک رابطه معنادار بین رونق بنگاه‌های کوچک و متوسط و توسعه کارآفرینی وجود دارد. به‌ عبارت ‌دیگر اگر کارآفرینی را یک فرآیند در نظر بگیریم، بنگاه‌های کوچک و متوسط ابزار اجرایی آن در بخش‌های مختلف اقتصاد هستند که حمایت از این بنگاه‌ها به رشد و گسترش کارآفرینی منجر خواهد شد. از دیگر مزایای بنگاه‌های کوچک و متوسط رشد اقتصادهای محلی، نیاز به سرمایه اولیه کم، توزیع عادلانه ثروت و درنهایت زمینه‌ساز اکتشافات ذخایر بزرگ است.
در حوزه صنعت آمارها نشان می‌دهد که 98 درصداز بنگاه‌های صنعتی کشور مربوط به بخش خصوصی است و بنگاه‌های کوچک و متوسط  83 درصد و بنگاه‌های بزرگ تنها 17 درصد بنگاه‌های صنعتی خصوصی کشور را تشکیل می‌دهند.
در گزارش مؤسسه مالی بین‌المللی IFC از میزان دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط به منابع مالی در سرتاسر جهان نشان می‌دهد که بیش از 59 درصد بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران از اعتبارات بانکی محروم هستند، این در حالی است که در قاره اقیانوسیه، آمریکای شمالی و جنوبی و اروپای غربی، تنها کمتر از 20 درصد بنگاه‌های کوچک و متوسط از اعتبارات بانکی محروم هستند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-08-13 12:06

افزودن دیدگاه جدید