کد مطلب: 

216109
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

فتوای مقام معظم رهبری پایه‌گذار تدوین لایحه صیانت از داده های شخصی در فضای مجازی بود/ کسانی که اطلاعات شخصی مردم را نگهداری می‌کنند، باید قبل از هر استفاده‌ای، ضمن اعلام مقررات، شفاف سازی کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه امروز یک روز تاریخی برای صیانت از داده های مردم است، گفت: تدوین و پایه گذاری ستون های اصلی حقوق شهروندی بر اساس فتوای مقام معظم رهبری در خصوص رعایت حریم خصوصی مردم انجام پذیرفت.
فتوای مقام معظم رهبری پایه‌گذار تدوین لایحه صیانت از داده های شخصی در فضای مجازی است/ کسانی که اطلاعات شخصی مردم را نگهداری می‌کنند، باید قبل از هر استفاده ای شفاف سازی کنند

به گزارش سیتنا، محمد جواد آذری جهرمی، در مراسم رونمایی از لایحه صیانت و حفاظت از داده های شخصی در فضای مجازی با بیان اینکه تاکنون قانون مدونی درباره صیانت از داده ها و حریم خصوصی مردم در فضای مجازی وجود نداشت، گفت: برای خدماتی که در این حوزه ارایه خدمت می کنند و هر روز نیز بیشتر می شوند، قانونی وجود نداشت و حقوق متقابل مردم و خدمات دهندگان دهندگان مشخص نبود.

وی افزود: همچنین اطلاعاتی از شهروندان ایرانی در سامانه های بین المللی ثبت و نگهداری می شد که در صورت سواستفاده از آنها، از طریق مراکز حقوقی ایرانی امکان پیگیری وجود نداشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه امروز یک روز تاریخی برای صیانت از داده های مردم است، گفت: تدوین و پایه گذاری ستون های اصلی حقوق شهروندی بر اساس فتوای مقام معظم رهبری در خصوص رعایت حریم خصوصی مردم انجام پذیرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: این قانون غیر از حفاظت و صیانت از داده های شخصی مردم در ایران، در حفظ و صیانت از حریم شخصی و داده های ایرانیان در کل  دنیا  نیز کاربرد دارد.

آذری جهرمی افزود: برای تمام سرویس های بین المللی که اطلاعات شهروندان ایرانی را نگهداری می کنند، استاندارد هایی در این لایحه تدوین شده است و برای اجرای آن نیاز به تعاملات جدی بین المللی داریم و نشست های مشترکی را با کمیسیون اروپا در این زمینه برنامه ریزی کرده ایم.

بالاترین مقام حوزه ICT کشور با تاکید به اینکه اعتماد مهمترین حلقه زنجیره خدمات در هر سرویسی است، تصریح کرد: در این حوزه اعتماد شکل نمی گیرد مگر با حقوق متقابل و زمانی این حقوق شکل می گیرد که شفاف باشد و این قانون زیرساخت اساسی حقوق شهروندان در بستر فضای مجازی است.

وی افزود: کسانی که اطلاعات مردم را نگهداری می کنند باید قبل از هر استفاده ای شفاف سازی کنند و مقررات را رعایت کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه با این قانون دسترسی به هرگونه اطلاعات شخصی افراد به شدت مشکل می شود، خاطر نشان کرد: کسی حق ارایه این اطلاعات را به هیچ کس ندارد و با این قانون ضریب حریم خصوصی افراد به شکل قابل توجهی بالا می رود.

وی با اعلام اینکه بعد از رونمایی از این لایحه، متن لایحه از طریق سایت وزارت ارتباطات و سازمان فناوری ایران در دسترس عموم مردم قرار دارد، افزود: مسیر نقد این پیش نویس باز است و ما از هر گونه نقد سازنده ای درباره این لایحه استقبال می کنیم.

آذری جهرمی این لایحه را اقدام عملی دولت درباره فتوای مقام معظم رهبری در موضوع رعایت حریم خصوصی افراد در فضای مجازی عنوان و تاکید کرد: با قولی که ریاست مجلس در جلسات شورای عالی فضای مجازی درباره لوایح فضای مجازی داده است، امیدوارم این لایحه با سرعت مناسب در مجلس به تصویب برسد.

وی با اعلام اینکه چهار لایحه دیگر در این حوزه در حال تدوین است، گفت: لوایح حاکمیت الکترونیکی، مسوولیت پذیری در فضای مجازی، تراکنش های الکترونیکی و شناسایی الکترونیکی با همکاری مرکز پژوهش های مجلس و پژوهشگاه قوه قضاییه و بخش خصوصی در حال تهیه و تدوین است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: در کنار توسعه زیرساخت ها مانند فیبر نوری و دسترسی مردم به فضای مجازی، زیرساخت های مهم دیگر مانند لوایح قانونی دارای اهمیت بالایی است و همه اینها در کنار هم آینده ایران دیجیتال را می سازد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-07-28 17:15

افزودن دیدگاه جدید