کد مطلب: 

216059

10 شهر هوشمند برتر جهان در سال ۲۰۱۸

شهرهای هوشمند جهان براساس شاخص پویایی شهرها (IESE Cities in Motion Index) متعلق به پژوهشگاه آی‌ای‌اس‌ای انتخاب و اعلام شدند. نیویورک برای دومین سال پیاپی در صدر این فهرست قرار گرفت.
10 شهر هوشمند برتر جهان در سال ۲۰۱۸

به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، بر اساس پنجمین نسخه این شاخص که در ۱۶۵ شهر از۸۰ کشور جهان بررسی شدند، لندن، پایتخت بریتانیا و پاریس، پایتخت فرانسه پس از نیویورک در جایگاه دوم و سوم ایستادند.

همچنین توکیو (ژاپن)، ریکیاویک (ایسلند)، سنگاپور، سئول (کره جنوبی)، تورنتو (کانادا)، هنگ کنگ و آمستردام (هلند) به ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفتند. بدین ترتیب چهار شهر در قاره اروپا، چهار شهر از قاره آسیا و دو شهر از قاره آمریکا در این فهرست قرار دارند.

شهر هوشمند چیست؟

عنوان شهر هوشمند (Smart City) به شهری اطلاق می‌شود که بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری و بر پایه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است. نه معیار اساسی عبارت از سرمایه انسانی (توسعه، جذب و پرورش استعدادها)، انسجام اجتماعی (اجماع میان گروه‌های اجتماعی‌های مختلف در یک شهر)، اقتصاد، محیط زیست، حکومت‌داری، برنامه ریزی شهری، ارتباطات بین المللی، فن آوری، پویایی و حمل و نقل (سهولت حرکت و دسترسی به خدمات عمومی) برای اندازه‌گیری میزان هوشمندی شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این معیارها باید در کنار هم به میزان متعادلی رشد کرده باشند. به عنوان مثال اگر شهری دارای فن‌آوری پیشرفته و محیط زیست مطلوبی باشد اما به دلیل ضعف در شیوه حکومت‌داری آمار جرم و جنایت بالا باشد، هوشمند محسوب نمی‌شود.

این رتبه بندی به عنوان یک ابزار برای شهرداران، مدیران شهری، شرکت‌ها و گروه‌های که بر روی کیفیت زندگی شهری مطالعه می‌کنند و در پی یافتن راه‌هایی برای بهبود وضعیت شهرها و ساکنان آن هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-07-27 17:34

افزودن دیدگاه جدید