کد مطلب: 

216

سهم 23 درصدی "تبلت‌ها" از بازار تا سال 2015

سهم 23 درصدی "تبلت‌ها" از بازار تا سال 2015

"نرخ رشد فروش تبلت‌ها و پیش‌بینی ارتقای سهم بازار این سیستم‌های قابل حمل به 23 درصد، در سال 2015 و در نتیجه کاهش سهم سیستم‌های کامپیوتری رومیزی و نوت‌بوک‌ها از 45 درصد به‌ترتیب به 18 و 41 درصد در همان سال، نشان از رغبت انبوهی از مخاطبان سیستم‌های محاسباتی قبلی به استفاده از تبلت‌ها به‌عنوان ابزاری جایگزین برای پدربزرگ‌های دنیای فناوری اطلاعات دارد."

به گزارش سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا) در یادداشتی به قلم سبحان عطار در شماره اخیر ماهنامه شبکه

آمده است: از ابتدای پیدایش سیستم‌های محاسباتی و دوستی بشر با وسیله‌ای به‌نام کامپیوتر چه مین‌فریم‌های غول‌پیکر و چه پس از آن سیستم‌های رومیزی، تغییرات و پیشرفت‌های این صنعت، در هر دو حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار، همواره به دو شکل بروز کرده‌اند.  نخست بهبود وضعیت موجود، مانند ارتقای یک سیستم‌عامل با افزودن انبوهی از ویژگی‌های کاربردی و امنیتی  و دیگری تحولات بنیادی، مانند ورود کامپیوترهای رومیزی به خانه‌ها یا ظهور شبکه جهانی وب؛ که اگرچه نوع اخیر از لحاظ کمی، به‌هیچ عنوان با حجم بهبودهای صورت گرفته در طول سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست، اما از حیث اهمیت و تأثیرگذاری، در مقاطع مختلف زمانی، رویکرد و خط مشی این صنعت را مشخص کرده است.

 

در واقع نکته حائز اهمیت در این بحث تفاوت مفهومی میان تغییرات منجر به یک بهبود در یک سو و تحول در سوی دیگر است. هر بهبود نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری، در واقع یک یا چند نیاز شناخته‌شده کاربر را در محدوده ابزاری که در حال استفاده از آن است، برطرف می‌کند. این درحالی است که تحول، اغلب زائیده یک پرسش یا خواسته خلاقانه و در برخی موارد بلند پروازانه بوده و به پدیدآوردن ابزاری جدید منجر می‌شود که در آینده خود نیازمند بهبودهای فراوانی خواهد بود. به عنوان مثال، کامپیوترهای رومیزی را در نظر بگیرید؛ این سیستم‌ها در طول سالیان گذشته دستخوش تغییرات فراوانی شده‌اند که به‌جز تعداد محدودی، اغلب از جنس بهبود بوده است. اما زمانی که برای نخستین‌بار، ایده حمل کامپیوترهای رومیزی به ذهن سازندگان این وسایل خطور کرد، تحول و انقلابی عظیم به نام سیستم‌های کامپیوتری قابل حمل آغاز شد که امروزه، از نوع رومیزی آن بسیار پیشی گرفته است. این مقدمه را از آن جهت پیش از ورود به بحث جذاب تبلت‌ها مطرح کردم، که بسیاری از کارشناسان و حتی کاربران معمول سیستم‌های کامپیوتری در بحث‌ها و گفت‌وگوهای خود تبلت‌ها را به‌رغم حضور موفقیت‌آمیز فوق تصورش در طول نزدیک به دو سال در بازار فناوری اطلاعات، پدیده‌ای فانتزی و زودگذر می‌دانند و معتقدند، با گذشت زمان، تب و تاب پیرامون پدیده محاسباتی قرن حاضر از میان رفته و تبلت‌ها نیز مانند نت‌بوک‌ها، به‌دست فراموشی سپرده می‌شوند. تفکری که جای بحث و بررسی بسیاری دارد. 

اما در حقیقت، تبلت‌ها در شکل و ساختار امروزی آن، نسبت به سیستم‌های قابل حمل تنها یک بهبود محسوب نمی‌شوند، بلکه نگاهی جدید و خلاقانه به بازار سیستم‌های کامپیوتری قابل حمل و به‌طور خاص، طیف گسترده کاربران این فناوری و همچنین طرح یک پرسش جنجالی دیگر است: «آیا تمامی کسانی که از کامپیوترهای رومیزی یا نوت‌بوک‌ها استفاده می‌کنند، به ابزاری این‌چنین پیچیده و جامع نیاز دارند؟» 

پاسخ به این پرسش را به‌سادگی و با نگاهی به جامعه کاربری پیرامون خود (از دانش آموز مقطع ابتدایی گرفته تا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها) و در نظر‌گرفتن مشکلات و دشواری‌های راهبری و استفاده از یک سیستم کامپیوتری خواهید یافت. یک مدیر یا یک پزشک، کاربردهای مشخصی از یک سیستم کامپیوتری را مورد استفاده قرار می‌دهد که اغلب به استفاده از یک اتوماسیون اداری درون سازمانی، بررسی پست‌های الکترونیکی، گردش در شبکه جهانی وب برای یافتن اطلاعات و سرویس‌های خدماتی، مطالعه کتاب‌، روزنامه یا مجله‌های عمومی و تخصصی و گاه استفاده از یک یا چند نرم‌افزار تخصصی محدود می‌شود. موضوعی که به‌جرأت می‌توان گفت برای بخش عمده‌ای از کاربران سیستم‌های کامپیوتری رومیزی و قابل حمل صادق بوده و آن‌ها تنها برای پاسخ‌گویی به‌همین نیازهای معمول و به‌معنای واقعی کلمه، پیش پا افتاده امروزی، نیازمند حمل نوت‌بوکی چند کیلویی یا محکوم به چسبیدن به یک صندلی برای استفاده از سیستم‌های رومیزی هستند. بدون شک مثال‌هایی از این قبیل، در ذهن شما نیز وجود داشته و با موارد بسیاری برخورد داشته‌اید که هدف شخصی از خرید یک کامپیوتر، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های دیجیتال بوده و در حالی‌که خبری از نیاز به اجرای حتی یک نرم‌افزار تخصصی نیز در آن نیست، تنها گزینه پیش رو، خرید یک سیستم قابل‌حمل یا رومیزی است. حال وقتی ابزاری مانند تبلت، با ویژگی‌هایی منحصر به‌فرد مانند وزن بسیار کم، قابلیت حمل بسیار بالا، استفاده از مکانیزم صفحات لمسی برای تعامل آسان و قابلیت استفاده و آموزش فوق‌العاده سریع و از همه مهم‌تر، اکوسیستمی از انواع برنامه‌های کاربردی و نرم‌افزارها در هر شاخه و متناسب با هر نیازی، برای پاسخ‌گویی به خواسته‌های این گروه کاربران و در واقع، پر کردن فضای خالی میان سطح نیاز واقعی عموم کاربران تا توانمندی‌های بالای سیستم‌های کامپیوتری مرسوم، پا به عرصه گذاشته است، تلقی آن با هر عنوانی جز تحولی در صنعت فناوری اطلاعات، اشتباه و به‌دور از انصاف است.

این موضوع را به‌خوبی می‌توان در نرخ رشد فروش تبلت‌ها و پیش‌بینی ارتقای سهم بازار این سیستم‌های قابل حمل دوست‌داشتنی به 23 درصد، در سال 2015 و در نتیجه کاهش سهم سیستم‌های کامپیوتری رومیزی و نوت‌بوک‌ها از 45 درصد به‌ترتیب به 18 و 41 درصد در همان سال مشاهده کرد، که نشان از رغبت انبوهی از مخاطبان سیستم‌های محاسباتی قبلی به استفاده از تبلت‌ها به‌عنوان ابزاری جایگزین برای پدربزرگ‌های دنیای فناوری اطلاعات دارد. اما آنچه باید به آن توجه داشت آن است که تبلت‌ها نیز مانند هر پدیده نوظهور دیگری، تا رسیدن به بلوغ کامل و پوشش نیازهای کاربران معمولی سیستم‌های کامپیوتری به‌معنای واقعی کلمه، راه درازی در پیش دارند و نیازمند به‌روزرسانی‌ها و بهبودهای فراوانی هستند. تلاشی که از جانب طراحان و تولیدکنندگان این محصولات آغاز شده و عرضه نگارش‌های مختلف سیستم‌عامل‌ها با ویژگی‌های جذاب و کاربردی جدید در کنار ساخت طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی برای پاسخ‌گویی به هر نیاز و سلیقه‌ای شاهدی بر این مدعاست. و شک نداشته باشید که در سال‌های آینده، شما و بسیاری از اطرافیانتان نیز بسیاری از کارهای روزمره و نیازهای فناورانه خود را با یک تبلت به انجام خواهید رساند. در یک کلام، آینده متعلق به تبلت‌ها خواهد بود!

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-08-28 18:57

افزودن دیدگاه جدید