کد مطلب: 

215794

سامسونگ پیشگام ورود به دنیای 5G

استاندارد نسل پنجم ارتباطات اینترنتی موسوم به 5G قدمی بسیار بزرگ در تقویت کیفیت و سرعت اتصال به اینترنت است. این استاندارد که در واقع بر بستر نسل چهارم یا 4G LTE ایجاد شده از همان روش برای انتقال داده استفاده می‌کند اما بجای استفاده از برج‌های آنتنی عظیم، از تعداد زیادی آنتن‌های کوچک اما نزدیک‌تر به هم برای ارتباط بهره می‌برد.
سامسونگ پیشگام ورود به دنیای 5G

سیتنا، این روش دو مزیت مهم دارد اول آنکه تخمین زده می‌شود برای ارتباطات بی‌سیم بتوان به سرعت Gbps ۲۰ رسید و دوم با توجه به انتقال داده روی باند ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز، امکان انتقال حجم انبوهی از داده با تاخیر حتی کمتر از یک میلی‌ثانیه فراهم می‌شود که برای ارتباطات زنده و در عین حال شلوغ مانند مدیریت خودروهای خودران بسیار حیاتی است.

شرکت سامسونگ الکترونیکس با اتکا به توانایی‌های فنی و نوآوری‌های خود یکی از پیشگامان این عرصه است. در ادامه نگاهی داریم به مسیر طولانی که سامسونگ برای تحقق دنیای هوشمند فردا با نسل پنجم پیموده است.

مسیر گذشته

سامسونگ فاز تحقیق و توسعه روی نسل پنجم را از سال ۲۰۱۲ آغاز کرد. اولین نمایش موفق از اتصال 5G در حال حرکت نیز توسط این شرکت و در سال ۲۰۱۵ انجام شد. در این نمونه اولیه ارتباط میان ایستگاه‌ها روی یک باند فرکانس فوق‌بالا (mmWave) ایجاد شد. سامسونگ موفق شد این اتصال را روی خودرویی با سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ایجاد کرده و در عین حال اولین مورد دانلود ویدیوی 8K و آپلود 4K را روی قطار تندرو انجام دهد.

در ادامه این مسیر، سامسونگ در ماه فوریه امسال تبدیل به اولین شرکت جهان شد که تاییدیه کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) آمریکا را برای مودم‌های CPE خارجی و داخلی خود برای اتصال 5G کسب کند.

در ماه می نیز سامسونگ کنفرانسی را با شرکت متخصصان حوزه چیپست، گوشی‌های موبایل و تجهیزات مرتبط در بوسان کره جنوبی برگزار کرد. در این کنفرانس با حضور حدود ۱۵۰۰ کارشناس از شرکت‌های معتبری مانند AT&T، Verison، KT و غیره درباره استانداردهای فاز اول ورود به دنیای 5G گفتگو شد.

شهرک‌های هوشمند امروز

اولین نمونه دنیایی مجهز به نسل پنجم اینترنت سامسونگ در کشور رومانی ساخته شد. در این پروژه شرکت سامسونگ با همکاری سیسکو و اورنج، با ایجاد چند مرکز ثابت ارتباطاتی بصورت عملی و برای مدت یک ماه نشان دادند که چطور می‌توان با استفاده از زیرساخت‌های فیبر نوری موجود برای ایجاد نسل پنجم اینترنت استفاده کرد.

در این آزمایش از راهکار 5G سامسونگ شامل RAN مجازی، یکی از اکسس یونیت‌های نسل پنجم، در کنار روترهای 5G CPE این شرکت در کنار روتر وای‌فای Meraki Z3 سیسکو روی پلتفرم اولترا گیت‌وی این شرکت استفاده شد. در این پروژه با استفاده از پهنای باند ۲۶ گیگاهرتز و فناوری‌های پیشرفته آنتنی مانند MIMO گسترده، سامسونگ موفق شد سرعت ۱ گیگابایت در ثانیه را برای یک کاربر در شرایط عادی زندگی و در فاصله‌ای بیش از یک کیلومتر ایجاد کند. در عین حال ارزیابی‌های انجام گرفته در همان شرایط نشان داد که با چند کاربر محدود میزان داون‌لینک شبکه تا ۳ گیگابایت در ثانیه هم رسیده است هرچند ظرفیت سیستم بسیار بیشتر از این مقدار بود.

در پروژه‌ای دیگر شرکت سامسونگ با همکاری موبایل تله‌سیستم (MTS)، بزرگترین اپراتور روسیه توانستند اینترنت نسل پنجم را عملیاتی کنند. در این پروژه مجموعه‌ای از سناریوهای اتصال 5G شامل تماس‌های ویدیویی HD، بازی‌های ویدیویی با تاخیر فوق‌ کم و استریم ویدیوی HD در شرایط واقعی اجرا شد.

در این پروژه که در موزه ارتباطات رادیویی سنت‌پترزبورگ انجام شد با استفاده از روترهای 5G CPE سامسونگ، چند تبلت، اکسس یونیت رادیویی 5G و RAN مجازی و نیز هسته شبکه مجازی، چند فعالیت از جمله استریم ویدیو با کیفیت 4K در شرایط واقعی انجام شد.

دنیای هوشمند فردا

یکی از بلندپروازانه‌ترین چشم‌اندازهایی که برای نسل پنجم اینترنت تعریف می‌شود، ایجاد شهر هوشمند است. فناوری‌ها و نوآوری‌های سامسونگ اکنون رسیدن به این رویا را واقعی‌تر از هر زمانی کرده است.

در سطح شهری، فناوری نسل پنجم سامسونگ نودهای اتصال روی چراغ‌های روشنایی خیابان‌ها نصب شده و به این ترتیب امکان اتصال بی‌سیم مواردی مانند حسگرهای دما و رطوبت یا دوربین‌های امنیتی به شبکه اصلی فراهم می‌شود. این نودها در واقع دستگاه‌هایی بسیار کوچک اما با ظرفیت بالا و قیمت بسیار مناسب، جایگزینی برای سیستم‌های بی‌سیم کنونی هستند که در بسیاری موارد نصب آنها مقرون به صرفه نیست.

در سطح خانگی نیز سیستم نسل پنجم سامسونگ امکان استریم ویودیو با کیفیت UHD و حتی ایجاد چند مورد واقعیت‌افزوده را بصورت هم‌زمان توسط اعضای خانواده فراهم می‌کند. البته در عین حال ظرفیت بسیار بیشتری هم خالی می‌ماند که بتواند پاسخگوی افزایش مصرف داده در خانه باشد.

مجموع این فناوری‌ها در کنار سرعت و پایداری بالای شبکه نسل پنجم اینترنت در آزمایش‌های شرکت سامسونگ و سیسکو برای شرایط واقعی زندگی ثابت کرد شهر هوشمند فردا دیگر نه یک رویای فانتزی که واقعیتی در فاصله‌ای منطقی از امروز ما است. جی‌وای سئو معاون تیم بازاریابی و فروش و شبکه‌های تجاری سامسونگ می‌گوید «5G چیزی بیش از یک اتصال صرفا سریع‌تر است. نسل پنجم شهرها را امن‌تر و راحت‌تر از قبل خواهد کرد و سرگرمی‌های خانگی را به سطحی می‌رساند که تا کنون فقط رویای آن را دیده بودیم.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-07-21 10:26

افزودن دیدگاه جدید