کد مطلب: 

215019
رییس سازمان فضایی ایران، تاکید کرد:

استفاده از قابلیت‌های دولت همراه جهت ارایه‌ی خدمات فضایی به کاربران/ دولت الکترونیک، بستر دسترسی به داده‌های فضایی

رییس سازمان فضایی ایران، در مراسم معارفه رییس پژوهشگاه فضایی ایران، گفت: ایجاد امکان حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی، باعث توسعه روند تجاری سازی فناوری فضایی و عملیاتی شدن ماهواره ها می شود.
استفاده از قابلیت‌های دولت همراه جهت ارایه‌ی خدمات فضایی به کاربران

به گزارش سیتنا، دکتر مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم تودیع و معارفه رییس پژوهشگاه فضایی ایران، ضمن تقدیر از تلاش های موثر حدادپور در پژوهشگاه فضایی ایران، گفت: با همت تمامی فعالان و دست اندرکاران حوزه فضایی کشور توانسته­ ایم در کل زنجیره ارزش فضایی توانمند شده و به چرخه کامل این فناوری دست پیدا کنیم.

وی، ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه های کشور در تمام زنجیره این حوزه به آموزش نیروی انسانی می­ پردازند و این نیروی انسانی متخصص، سرمایه ­ای ارزشمند برای کشور است که باید برای ورود آن به صنعت فضایی و تولید خدمات، برنامه ریزی کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حوزه فضایی بازار بزرگ و روبه رشدی را به خود اختصاص داده است که با شتاب بالایی در حال توسعه است  و باید در روند بلوغ فناوری های فضایی کشور تسریع کنیم و وضعیت کنونی را به سطح عملیاتی برای رفع نیازهای کشور سوق دهیم و در این مسیر باید از تمام ظرفیت های موجود در کشور بهره مند شویم.

وی، با تاکید بر دسترسی هر چه سریع تر به جنبه های تجاری و اقتصادی حوزه فضایی ادامه داد: باید به تمام بخش های مختلف زنجیره این حوزه توجه شود و همزمان با توسعه زیرساخت ها، باید به نیازهای جامعه هم توجه ویژه داشته باشیم و به توسعه بازار این حوزه بپردازیم.

رییس سازمان فضایی ایران، در ادامه تصریح کرد: با ایجاد امکان حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی به روند تجاری سازی این فناوری و عملیاتی شدن ماهواره ها که به نوبه خود منجر به توسعه این حوزه می شود، شرایط لازم برای رونق اقتصادی حوزه فضایی کشور مهیا شده تا بتوانیم به ارایه سرویس و خدمات کاربردی به جامعه بپردازیم.

براری، با اشاره به پیشرفت های حوزه ICT  کشور، افزود: هر کجا که بخش خصوصی به آن ورود کرده و سرمایه گذاری خصوصی انجام شده، آن حوزه به موفقیت رسیده است و برای پیشرفت و توسعه حوزه فضایی ابتدا باید تصدی­ گری را کنار بگذاریم و فرصت را برای حضور بخش خصوصی در این حوزه فراهم کنیم.

وی، به ضرورت فراهم کردن بستر لازم برای اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان فضایی کشور تأکید کرد و بستر لازم برای دستیابی به این هدف را توسعه بخش خصوصی دانست.

براری، با اشاره به سخنان رییس جمهوری در نشست مدیران اجرایی کشور، گفت: اشتغال، فقرزدایی، تنظیم بازار و رونق تولید چهار محوری است که رییس جمهور در سخنان خود از آن به عنوان محورهای اصلی تدوین برنامه ها نام بردند و در این راستا نیز سازمان فضایی ایران کمیته ­ای را شکل داده است تا در راستای تحقق اهداف در این محورها و در حوزه فضایی کشور نیز برنامه ریزی کند.

رییس سازمان فضایی ایران، گفت: امروز کشور با چالش های متعددی در حوزه های کمبود آب، گرد و غبار، خشکسالی، محیط زیست روبرو است که در مدیریت تمام این حوزه ها، فناوری فضایی می تواند نقش به سزایی داشته باشد و باید با ساماندهی تمامی ظرفیت های تحقیقاتی، پژوهشی، دانشگاهی و صنعتی موجود در بخش فضایی کشور در راستای خدمت رسانی به جامعه و رفع نیازهای اساسی آن تلاش کنیم.

وی، اتحاد و همگرایی حداکثری بین سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه فضایی و دیگر مراکز فعال در این حوزه را لازمه تسریع اجرای امور و دستیابی به اهداف برنامه های کلان فضایی کشور دانست.

رییس سازمان فضایی ایران، در چهارمین جلسه مشترک سازمان فضایی ایران و سازمان فناوری اطلاعات نیز درباره پروژه به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات ماهواره ای و محصولات سنجش از دور با استفاده از زیرساخت های دولت الکترونیک، گفت: در صورت تحقق این پروژه بین دو سازمان، امکان دسترسی آسان و سریع به داده ها و اطلاعات ماهواره ای برای کاربران اعم از بخش دولتی و خصوصی، اساتید و محققین، دانشجویان و افراد حقیقی فراهم می شود.

وی، ادامه داد: انتظار می رود با تحقق کامل دولت الکترونیک، ضمن حذف نیاز به مراجعه حضوری، فرآیند دسترسی به داده های ماهواره ای نیز تسریع شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تاکید بر اهمیت همکاری و تعامل میان سازمان فضایی ایران و سازمان فناوری اطلاعات، به عنوان دو سازمان مکمل خدمات یکدیگر، افزود: سازمان فضایی ایران تولید داده و دیتا را به عهده دارد و سازمان فناوری اطلاعات با انتشار و در اختیار گذاشتن همگانی این دیتا آن را تبدیل به ثروت و خدمت می کند.

رییس سازمان فضایی ایران، در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: همکاری سازمان فضایی ایران با پروژه Open Data و ارایه کاتالوگ داده های ماهواره ای قابل دسترس و وب سرویس های سنجش از دور از طریق درگاه دولت الکترونیک، یکی از محورهای توافق صورت گرفته بین دو سازمان است.

بر اساس این گزارش در این جلسه همچنین توافق شد از زیرساخت های ابری سازمان فناوری اطلاعات به منظور تولید محصولات فضایی و ارایه آن به کاربران استفاده شود.

در این جلسه نیز استفاده از سرویس کارپوشه ملی به منظور دریافت درخواست های کاربران و ارایه داده ها و اطلاعات درخواستی بصورت الکترونیکی مورد توافق قرار گرفت.

همچنین استفاده از قابلیت های دولت همراه جهت ارایه خدمات فضایی به کاربران از طریق بستر تلفن همراه و بدون نیاز به مراجعه حضوری بخش دیگری از توافقات صورت گرفته در این جلسه بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-07-02 10:30

افزودن دیدگاه جدید