کد مطلب: 

214063

رمزگشایی از توافق آمریکا و چین بر سر ZTE

وزیر بازرگانی آمریکا گفته که با چین به توافقی رسیده‌اند که بنا به آن شرکت زی‌تی‌ای بتواند قطعات لازم را از تولیدکنندگان آمریکایی بخرند.
رمزگشایی از توافق آمریکا و چین بر سر ZTE

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، بنا به این توافق شرکت چینی باید یک میلیارد دلار به آمریکا جریمه بپردازد و زیر نظر آمریکایی‌ها گروهی را استخدام کند که بر مبادلات این شرکت نظارت کند.

زی‌تی‌ای همچنین متعهد شده که تا سی روز آینده هیئت مدیره جدیدی را معرفی کند.

آمریکا به دلیل آنچه که تخطی از تحریم‌های این کشور نامیده بود، خرید زی‌تی‌ای از شرکت‌های آمریکایی را ممنوع کرده بود.

این ممنوعیت برای زی‌تی‌ای گران تمام شد. این شرکت که چهارمین تولید کننده گوشی تلفن همراه در جهان است، کارمندان بسیاری در چین دارد. برای همین شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، از آمریکا خواسته بود تا در این مجازات تجدید نظر کند.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا، گفته که جریمه‌های مربوط به شرکت زی‌تی‌ای، بزرگترین جریمه‌ای بوده که دفتر صنایع و امنیت این وزارت‌خانه تا به حال وضع کرده است. او گفت نظارت بر فعالیت این شرکت ادامه خواهد داشت.

بنا به توافق جدیدی که با این شرکت شده قرار است این شرکت ۴۰۰ میلیون دلار در صندوقی به ودیعه بگذارد تا در صورت تخلفات آتی از آنجا جریمه‌هایش پرداخته شود.

سخت‌گیری بر چین

با اینکه آمریکا با وضع شرایط گوناگون راضی به برداشتن تحریم‌های زی‌تی‌ای شده، بسیاری از سیاستمداران آمریکایی از جمله جمهوری‌خواهان با این تصمیم دولت ترامپ مخالفند و این شرکت مخابراتی را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می‌دانند.

رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا از همکارانش خواسته تا جلوی اجرای این تصمیم را بگیرند.

سناتور چاک شومر، گفته: «هیچ دلیل خوبی برای اینکه بختی دوباره به زی‌تی‌ای بدهیم وجود ندارد و این تصمیم دقیقا صد و هشتاد درجه با وعده‌های رئیس جمهوری مبنی بر سخت‌گیری بر چین مخالف است.»

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، هم به توییتر رو آورده و در آنجا توافق با زی‌تی‌ای را بد توصیف کرده و نوشته که صد‌درصد معتقد است این شرکت برای امنیت ملی آمریکا خطرناک‌تر از فولاد وارداتی از آرژانتین یا اروپاست.

اشاره سناتور روبیو به تعرفه‌های جدیدی است که ترامپ بر فولاد وارداتی به آمریکا وضع کرده است.

زی‌تی‌ای در سال ۱۹۸۵ تاسیس شد و دومین تولید کننده وسایل مخابراتی در چین است. این شرکت برای تولید گوشی‌های تلفن همراهش به قطعات آمریکایی احتیاج دارد.

بعد از آنکه مشخص شد زی‌تی‌ای بر خلاف تحریم‌های آمریکا به ایران و کره شمالی جنس صادر می‌کند، آمریکا با این شرکت به توافقی دست یافت که می‌گوید زی‌تی‌ای به آن توافق وفادار نبوده است. برای همین هم دسترسی به قطعات آمریکایی را برای این شرکت محدود کرد.

تنش‌های چین و آمریکا

مذاکرات بر سر آینده زی‌تی‌ای بخشی از مذاکرات گسترده‌تری است که بر سر تراز تجاری بین آمریکا و چین در جریان است.

رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد کرده تا حدود ۲۵ درصد بر محصولات چینی تعرفه وضع شود که ارزش آن شصت میلیارد دلار است.

راس گفته که توافق بر سر زی‌تی‌ای اثری بر مذاکرات دیگر ندارد.

خبری که راس اعلام کرد منجر به بالا رفتن ارزش سهام شرکت‌های تولید قطعات شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-06-08 17:35

افزودن دیدگاه جدید