کد مطلب: 

212906

حدادعادل: گسترش زبان فارسی بهترین راه برای ترجمه‌ی اندیشه، اخلاق و ارتباطات ایران در جهان است

رئیس بنیاد سعدی، گفت: گسترش زبان فارسی در جهان بهترین راه برای ترجمه اندیشه و اخلاق و ارتباطات ایران در جهان است.
حدادعادل: گسترش زبان فارسی بهترین راه برای ترجمه‌ی اندیشه، اخلاق و ارتباطات ایران در جهان است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر غلامعلی حدادعادل، در نشست آغاز ششمین سال فعالیت بنیاد سعدی همزمان با پاسداشت روز زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و همچنین رونمایی از نرم‌افزار کاربردی آموزش زبان فارسی که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از اهالی فرهنگ در بنیاد سعدی برگزار شد، با اشاره به هدف از تاسیس بنیاد سعدی، گفت: بنیاد سعدی موسسه‌ای است که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای گسترش زبان فارسی به وجود آمده و حوزه فعالیتش بیشتر در خارج از کشور و فرزندان ایرانیانی است که در خارج متولد شده و علاقه دارند رابطه‌شان با زبان مادری‌شان حفظ شود.

وی ادامه داد: در طول 5 سال گذشته بنیاد توانسته خود را در جمع موسسات آموزش زبان در خارج از کشور معرفی کند. بنیاد با 5 سال سابقه فعالیت اکنون به عنوان مرجع فارسی آموزان در جهان مطرح شده و مدرسان زبان فارسی در همه جای دنیا نام بنیاد را شنیده و با آن آشنا هستند و می‌دانند که مشکلات خود را باید کجا مطرح کرده و از چه موسسه‌ای کمک بگیرند.

رئیس بنیاد سعدی همچنین به ارائه گزارشی درباره عملکرد بنیاد سعدی پرداخت و یادآور شد:  در حال حاضر در 62 کشور، 340 کرسی زبان فارسی وجود دارد. وقتی کشوری حرفی برای گفتن دارد، هم باید زبان دنیا را بداند و هم زبان خود را به مردم دنیا بیاموزند تا بتوانند حرف خود را بزنند. گسترش زبان فارسی در جهان بهترین راه برای ترجمه اندیشه و اخلاق و ارتباطات ایران در جهان است. تلاش می‌کنیم این ارتباطات را گسترش دهیم. بیش از 300 استاد تدریس زبان فارسی را در جهان به عهده دارند و از این تعداد 140 استاد بومی کشورهای خود هستند. در دانشگاه‌های دنیا بیش از 4 هزار دانشجوی زبان فارسی داریم و 5 هزار نفر نیز رشته شرق‌شناسی مطالعه می‌کنند که ناگزیر به یادگیری زبان فارسی هستند. هم‌اکنون در کشورهای هند، پاکستان و تاجیکستان مرکز زبان و تحقیقات فارسی و در روسیه و ترکیه مرکز آموزش زبان فارسی راه‌اندازی شده است.

حداد عادل با اشاره به اعطای بورس تخصصی جهت یادگیری زبان فارسی به علاقه‌مندان، اضافه کرد:  علاوه بر اساتیدی که از سوی وزارت علوم برای آموزش زبان فارسی در نظر گرفته شده، اساتیدی نیز از سوی بنیاد برای تقویت زبان فارسی به برخی کشورها مانند کرواسی، صربستان، لبنان و قفقاز نیز اعزام شده اند. در برخی کشورها نیز رابطه یا بورس تحصیلی به دانشجویانی اعطا شد که در رشته زبان فارسی تحصیل می‌کنند. همچنین از 205 دوره آموزش زبان فارسی حمایت کردیم که 20 هزار دانش‌آموز فارسی یاد می‌گیرند و بنیاد خدماتی را برای آنها در نظر گرفته است. علاوه بر این، در 5 کشور ترکیه، روسیه، قزاقستان اکراین و ارمنستان المپیاد زبان فارسی برگزار شد. همچنین در هشت مدرسه در ارمنستان و اوکراین نیز زبان فارسی آموزش داده می‌شود.

رئیس بنیاد سعدی در ادامه به تالیف کتاب‌های آموزشی به عنوان یکی از برنامه‌های این بنیاد مطرح کرد و یادآور شد: در بنیاد سعدی 10 شورای راهبردی فعالیت می‌کنند که اعضای آن از صاحب‌نظران حوزه زبان هستند و ما از تجربه آنها برای کارمان استفاده می‌کنیم. تالیف کتب درسی از دیگر برنامه‌های ماست که تاکنون بیش از 20 عنوان کتاب درسی بر پایه نظریه علمی رشته آزفا تالیف شده است. آموزش زبان به عنوان زبان دوم راه و رسم خود را دارد. کتابی که تحت عنوان گام اول برای آموزش زبان فارسی تالیف شده در یک سال به 11 زبان ترجمه شده است.

به گفته حدادعادل؛ چندین سال است که در دانشگاه‌های شهید بهشتی، علامه طباطبایی و مشهد رشته آموزش زبان فارسی به خارجی‌ها تدریس می شود که از سال گذشته دوره دکتری این رشته در ایران کار خود را آغاز کرده است.

وی به دوره‌های دانش‌افزایی زبان فارسی از سوی بنیاد سعدی اشاره و اضافه کرد: این دوره‌ها در دو مقطع کوتاه‌مدت و بلندمدت برگزار می‌شود. این دوره در سال جاری با تفکیک صورت گرفته برای مدرسان در دی‌ماه و برای فارسی‌آموزان در تابستان آینده برگزار می‌شود.

حدادعادل در پایان از مجموعه آموزشی اکسین جهت همکاری در تهیه نرم افزار موبایلی آموزش زبان فارسی تقدیر کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-05-15 11:44

افزودن دیدگاه جدید