کد مطلب: 

212769

بلاک‌چین فرصت است نه تهدید

نشست کارشناسی «بررسی مفاهیم اولیه حوزه ارزهای رمزنگاری شده؛ بلاک چین و کارکردهای آن» در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار و بر لزوم فرهنگ‌سازی و آموزش در عرصه بلاک چین به عنوان عرصه‌ای نوپا، اما ضرروی در صنعت تاکید شد.
بلاک‌چین فرصت است نه تهدید

به گزارش گروه دریافت خبر سیتنا، «بلاک چین»  (BlockChain) که از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) ایجاد شده است، به زنجیره‌ای از بلوک‌ها اطلاق می‌شود. فناوری بلاک‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش توزیع شده به صورت غیرمتمرکز است. بیت کوین اولین کاربرد از این فناوری بود و از بلاک‌چین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برد. اگر بلاک‌چین یک سیستم عامل باشد، بیت کوین نرم افزاری روی این سیستم عامل است. در هر بلاک هرگونه اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود؛ این اطلاعات می‌تواند جرم و جنایت‌های یک فرد را شامل شود تا نمایش اطلاعات حساب برای دارایی‌ها مانند بیت کوین. در بلاک‌چین، اطلاعات در بلاک‌ها قرار می‌گیرند و با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند.

در حالی که این فناوری در کشورهای پیشرفته جا افتاده است و فعالان اقتصادی بیش از سایر افراد با ساز و کار آن آشنا هستند، اما پذیرش این فناوری نوپا در ایران، اما و اگرهایی همراه است. به عقیده صاحب‌نظران در حوزه فناوری اطلاعات، فرهنگ‌سازی و آموزش دو حلقه مفقوده فناوری بلاک چین در ایران هستند. اتاق ایران با توجه به اهمیت اطلاع‌رسانی و آموزش در این عرصه، اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های مرتبط با فناوری بلاک‌چین کرده است.

در نشست اتاق ایران که با حضور کوروش پرویزیان رئیس‌ کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، فریال مستوفی رئیس‌ کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران و جمعی از فعالان اقتصادی کشور برگزار شد، محمدعلی مداح علی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، حمیدرضا احمدیان مدیرکل نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مهدی فقیهی دبیر ستاد توسعه ICT معاونت علمی ریاست جمهوری به سخنرانی درباره بایدها و نبایدهای پذیرش بلاک چین در صنعت پرداختند.

پرویزیان رئیس‌ کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران در ابتدا ضمن خوش‌آمدگویی به فعالان اقتصادی حاضر در این نشست تخصصی، در خصوص ارزهای دیجتیال بیان کرد: «ارزهای دیجیتال که با روندهای مرسوم اقتصادی در جوامع تفاوت دارد، به دنبال دولت‌گریزی و خروج از نظارت دولت است. هدف این سیستم جدید، جایگزین کردن گفتمان بین‌الملل با گفتمان محلی و مرسوم است.»

به گفته رئیس‌ کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، استانداردهایی که در حال حاضر در خصوص ارزهای دیجیتال در کشور وجود دارد به کلی با استانداردهای پذیرفته شده جهانی که حامی این سیستم است، تفاوت دارد.

پرویزیان بیان کرد: «در حال حاضر بیش از 140 کشور دنیا از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند و بالغ بر 100 هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت می‌گیرد.»

رئیس‌ کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران معتقد است: « فراگیری ارزهای دیجیتال، بسترهای لازم خود را می‌طلبد و نمی‌توان با محدودیت و ممنوعیت با آن برخورد کرد؛ بلکه راهکار منطقی باید اندیشیده شود.»

او همچنین بر نقش وزارت علوم و تحقیقات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آموزش و ایجاد احساس مسئولیت نسبت به فناوری بلاک‌چین تاکید کرد.

بلاک‌چین فرصت است نه تهدید

دکتر فقیهی، دبیر ستاد توسعه ICT معاونت علمی ریاست جمهوری پس از بیان توضیحاتی درباره رویکردهای مبتنی بر فناوری، گفت: « بلاک‌چین تئوری مبتنی بر اعتماد عمومی است تا این اعتماد را در شبکه توزیع کند. به همین دلیل در این سیستم، نقش دولت کمرنگ خواهد شد.»

به گفته فقیهی، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به شفافیت، ما ناچار به پذیرش بلاک‌چین هستیم. بنابراین به این فناوری باید به عنوان یک فرصت نگاه کنیم.

دبیر ستاد توسعه ICT معاونت علمی ریاست جمهوری تاکبد کرد: «این فناوری یک تغییر بزرگ محسوب می‌شود. دولت‌ها باید نگاه پیش‌نگرانه داشته باشند و فناوری بلاک‌چین را تهدید صرف تلقی نکنند. بلکه قوانین مرتبط با حفاظت داده‌ها تعریف و مبتنی بر ورود بلاک‌چین اصلاح شود.»

دولت باید فناوری بلاک‌چین را بپذیرد

احمدیان مدیرکل نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با طرح این سوال که باید بلاک‌چین را بپذیریم یا خیر؟ گفت: « ورود بلاک‌چین در کشور با هیجان مواجه بوده است و نتوانستیم به موقع چراغ راهنماهای مرتبط با این فناوری را روشن کنیم. اینطور شد که ابعادی از بلاک‌چین برای فعالان اقتصادی جذاب شد که فقط مرتبط با سرمایه است.»

به اعتقاد مدیرکل نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت ما فقط صنعت پولی نیست و متاسفانه در کشور دیتا محرمانه تلقی می‌شود. همین موضوع باعث شده تا دیتا در گردش نباشد.

احمدیان تاکید کرد: « تا زمانیکه دیتا در گردش نباشد، نمی‌توانیم انتظار شکل‌گیری کسب و کارهای حاشیه‌ای را داشته باشیم. بلک‌چین یک ضرورت است و باید همراه با ورود این فناوری، اقدام به انجام کارهای آزمایشی، تحقیقاتی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کنیم.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-05-12 10:52

افزودن دیدگاه جدید