کد مطلب: 

212401

سرقت اطلاعات کاربران از طریق اپلیکیشن‌های جعلی تلگرام

‌رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا با اشاره به فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام از فعالیت‌های مجرمانه برخی افراد برای سرقت اطلاعات کاربران خبر داد و گفت: با شروع فیلترینگ تلگرام شاهد انتشار تعداد زیادی از فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستیم که ادعا دارند نسخه‌های دیگر تلگرام می‌باشد که غیرقابل فیلتر است و یا وی‌پی‌ان و فیلترشکن‌های قوی است که مانع از مسدود‌سازی این شبکه اجتماعی می‌گردد.
سرقت اطلاعات کاربران از طریق اپلیکیشن‌های جعلی تلگرام

به گزارش سیتنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ دوم علی نیک‌نفس به کاربران هشدار داد: به هیچ عنوان فریب این دست تبلیغات را نخورده و از نصب این گونه نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها خودداری نمایند، چرا که این نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها بد‌افزارهای مخرب و جاسوسی هستند.

وی افزود: با دانلود و نصب این اپلیکیشن‌ها سرقت اطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی همراه یا سیستم‌ها صورت می‌گیرد، اطلاعاتی مثل عکس و یا اطلاعات بانکی ذخیره شده بر روی سیستم‌ها به راحتی از سوی مجرمان سایبری به سرقت می‌رود.

این مقام ارشد انتظامی یادآور‌شد: متاسفانه برخی از این اپلیکیشن‌ها و فایل‌ها قابلیت فعال کردن میکروفن سیستم‌ها از راه دور را نیز دارند که در پی این امر شاهد نقض حریم خصوصی افراد از سوی مجرمان سایبری خواهیم بود.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا از کاربران خواست به هیچ عنوان فریب این تبلیغات را نخورده و از دانلود و نصب این فایلها و اپلیکیشن‌ها خودداری نمایند.

سرهنگ نیک‌نفس با بیان اینکه متاسفانه نحوه فعالیت این بدافزارها به گونه‌ای است که کاربر به راحتی  متوجه این سرقت‌ها نمی‌شود، گفت: این فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها از نوع حملات بلند مدت و پنهان هستند، که به مرور اطلاعات ذخیره شده بر روی سیستم‌ها را به سرقت می‌برند و بعد از چند ماه و سوء‌استفاده از عکس، فیلم‌ها و اطلاعات ذخیره شده بر روی سیستم‌ها شاهد شکایت کاربران در مراجع قضایی هستم که اطلاعات آنها به سرقت رفته و از این اطلاعات سوءاستفاده شده است.

وی با بیان اینکه دغدغه پلیس فتا تامین امنیت کاربران است، گفت: بررسی و آنالیز برخی از این فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها در بخش فنی پلیس فتا آغاز شده و موارد مشکوک آن استخراج شده است و در حال حاضر به دنبال منشاء انتشار این فایل‌ها و اپلیکشن‌های مشکوک هستیم.

سرهنگ نیک‌نفس با بیان اینکه مجرمین سایبری همواره در کمین نشسته‌اند تا از هر فرصتی سوءاستفاده نمایند، افزود: انتشار این دست فایل‌ها و اپلیکشن‌های آلوده در واقع زلزله غرب کشور نیز روی داد که با تبلیغ انتشار اپلیکیشن‌های اطلاع رسانی سریع از اخبار زلزله و یا کمک به زلزله زدگان بودیم که متاسفانه برخی افراد فریب خورده و اقدام به دانلود و نصب این فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها نموده بودند و اطلاعات آنها بدون این‌که خود متوجه شوند به سرقت رفته بود.

وی یادآورشد: متاسفانه در اینگونه جرائم شاکی مستنداتی نمی‌تواند ارائه نماید و این روند رسیدگی به شکایات را پیچیده تر می‌کند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا در پایان تاکید کرد: شهروندان عزیز حتما برای دانلود هرگونه نرم افزار و اپلیکیشن از سایت‌ها و منابع معتبر اقدام نمایند و به هیچ عنوان فریب این دست تبلیغات دروغین را نخورده و این قبیل فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها نامطمئن را دانلود و نصب نکنند.  

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-05-02 00:16

افزودن دیدگاه جدید