کد مطلب: 

211865

سامانه رصد اندیشکده‌های مطرح جهان

امروزه با گسترش فضای مجازی در جهان دانشجویان و پژوهشگران در اقصی جهان قادر هستند تا به راحتی با بهره گیری از اینترنت به منابع مورد نیاز خود دسترسی پیدا نمایند.
نخستین سامانه رصد اندیشکده‌های مطرح جهان رونمایی شد

به گزارش گروه دریافت خبر سیتنا، با تبدیل شدن جهان به یک جامعه اطلاعاتی مملو از اطلاعات مشکلات ویژه‌ی خود را نیز به همراه داشته است که یکی از مهمترین آنها وجود محدودیت‌های فراوان سیاسی و حتی فنی جهت دسترسی به مطلب علمی ویژه است.

از سوی دیگر نیز حجم بالای منابع تولید کننده دانش در جهان موجب شده است تا رصد و پالایش جدیدترین محتواهای ارزشمند تولید شده در فضای گسترده وب برای دانشجویان و پژوهشگران به کاری سخت و زمان‌بر بدل گردد بخصوص به این دلیل که در برخی از رشته ها گذر زمان موجب از دست رفتن ارزش اطلاعات و داده های منتشر شده می شود و لاجرم پژوهشگر بایستی در اسرع وقت اقدام به بهره برداری از مقاله یا تحلیل مد نظر خود نماید.

بطور مثال تنها در کشوری مانند ایالات متحده آمریکا بیش از 6000 اندیشکده و موسسه فعال در حوزه های مطالعات سیاسی و اقتصادی وجود دارد که هریک از آنها دارای حداقل یک یا بعضا مانند اندیشکده بنیاد کارنگی دارای چند پایگاه رسمی اینترنتی جهت انتشار تولیدات علمی و تحلیلی خود هستند و طبیعتا بررسی یکایک آنها برای دست یافتن به جدیدترین مقالات آنهم در یک موضوع خاص نیازمند صرف وقت و هزینه بالایی است که غالبا خارج از توان دانشجویان و پژوهشگران کشورمان است.

از این رو سامانه آزمایشی رصد و پایش اندیشکده های مطرح جهان که در فاز نخست بیش از 200 اندیشکده مطرح آمریکا، اروپا و غرب آسیا را پوشش می دهد ایجاد و راه اندازی گردیده است.

این سامانه که فعلا در نسخه آزمایشی مبتنی بر فناوری جستجوی گوگل ایجاد شده است با دریافت کلید واژه درخواستی از سوی کاربر اقدام به بررسی و فهرست جدیدترین تولیدات اندیشکده ها با موضوع تعریف شده از سوی کاربر می نماید که این خود موجب کاهش هزینه های زمانی دانشجویان و پژوهشگران برای دستیابی به منابع جدید علمی و تحلیل منتشر شده توسط اندیشکده های معروف جهان می شود.

در پایان لازم به ذکر است که در ماه های آتی نسخه کاملا بومی این سامانه که بدست متخصصان داخلی در حال طراحی است، جهت بهره برداری رایگان دانشگاه ها و جامعه علمی کشور رونمایی و ارائه خواهد شد.

لینک دسترسی به سامانه رصد اندیشکده ها: http://navidkamali.blog.ir/page/rasad

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2018-04-21 10:10

افزودن دیدگاه جدید