کد مطلب: 

211808
گزارشی از وضعیت پیام رسان تلگرام در روسیه در روزهای بعد از فیلترینگ؛

روسیه: یک میلیون و ۸۰۰ هزار آدرس آی‌پی در سرورهای ابر آمازون و گوگل را مسدود کردیم/ پاول دوروف: دسترسی به تلگرام در روسیه بعد از فیلترینگ کاهش محسوسی نداشته است/ پشتیبانی نسخه ۴.۱ تلگرام از پروتکل "ساکس"

با وجود آغاز فیلترینگ تلگرام در روسیه، خالق این پیام‌رسان می‌گوید دسترسی به این پیام رسان در این کشور کاهش محسوسی نیافته است.
روسیه: یک میلیون و ۸۰۰ هزار آدرس آی‌پی در سرورهای ابر آمازون و گوگل را مسدود کردیم/ پاول دوروف: دسترسی به تلگرام در روسیه بعد از فیلترینگ کاهش محسوسی نداشته است/ پشتیبانی نسخه ۴.۱ تلگرام از پروتکل "ساکس"

به گزارش سیتنا، سایت دویچه وله طی گزارشی نوشته است: تلاش برای فیلترینگ تلگرام در روسیه همچنان ادامه دارد. فیلترینگ از روز ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) با حکم دادگاه و از طریق بستن آدرس‌های آی‌پی سرورهای تلگرام آغاز شده است. این حکم در پی آن صادر شد که تلگرام به خواست "سرویس امنیت فدرال روسیه" (FSB) عمل نکرد. این نهاد امنیتی که جانشین "کمیته امنیت کشور در اتحاد جماهیر شوروی (کاگ‌ب) شده، از تلگرام خواسته بود که کلید رمزگذاری پیام‌های کاربران را در اختیار این نهاد امنیتی بگذارد.

پاول دوروف، بنیانگذار ۳۳ ساله تلگرام، یک روز پس از آغاز فیلترینگ توییت کرد که مسکو در تلاش برای انسداد تلگرام در خاک روسیه بیش از ۱۵ میلیون آدرس آی‌پی را از دسترس خارج کرده است. این رقم در هنگام تنظیم این گزارش به ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار آدرس رسیده بود.

دوروف در ادامه توییت مزبور نوشته بود که با وجود این، بیشتر کاربران در روسیه همچنان به این پیام‌رسان دسترسی دارند. یکی از دلایل ثبات شبکه تلگرام در روسیه با وجود فیلترینگ، استفاده گسترده کاربران از وی‌پی‌ان است.

خنثی‌کنندگان فیلترینگ

توسعه‌دهندگان تلگرام در نسخه ۴.۱ این پیام‌رسان پشتیبانی از پروتکل "ساکس" را هم اضافه کردند. این پروتکل امکان برقراری ارتباط با سرور را به صورت غیرمستقیم فراهم می‌کند. یعنی کاربر از طریق یک سرور پروکسی به سرور فیلترشده می‌رسد.

پاول دوروف در تازه‌ترین پست تلگرامی خود نوشته بود که برای پشتیبانی از آزادی اینترنت در روسیه و دیگر نقاط جهان به ارائه‌کنندگان خدمات پروکسی‌های ساکس۵ و وی‌پی‌ان کمک مالی می‌کند. او این اقدام را "مقاومت دیجیتال" خوانده است: «حرکتی غیر متمرکز و جهانی با هدف آزادی‌های دیجیتال».

از سوی دیگر، تلگرام بخشی از سرورهای خود را به شبکه ابر رایانشی غول‌های اینترنتی دیگر، از جمله آمازون و گوگل، منتقل کرده است. با این حساب انسداد دسترسی به سرورها، "خسارت جانبی" ایجاد می‌کند.

الکساندر ژاروف، رئیس "Roskomnadzor"، نهاد ناظر بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه، شامگاه روزی که فیلترینگ تلگرام در این کشور آغاز شد، اعلام کرد که حدود ۸۰۰ هزار آدرس آی‌پی سرورهای موجود در ابر آمازون و بیش از یک میلیون آدرس آی‌پی سرورهای موجود در ابر گوگل مسدود شده‌اند.

به همین دلیل پس از آغاز فیلترینگ تلگرام در روسیه اخباری مبنی بر ایجاد اختلال در بخش‌هایی از خدمات شرکت‌های یادشده در این کشور منتشر شد.

تیر خلاص تلگرام به فیلترینگ؟

تلاش برای فیلترینگ تلگرام در روسیه تا کنون مبتنی بر انسداد دسترسی کاربران به سرورهای این پیام‌رسان بوده است. البته انسداد سرورها یا جرح و تعدیل محتوای ذخیره‌شده در آنها زمانی میسر است که ترکیب شبکه تلگرام به حالت کنونی باقی بماند.

در همین حال دست‌اندکاران پیام‌رسان تلگرام روی نسخه‌ای از آن کار می‌کنند که قابل انسداد نیست. این نسخه که "شبکه باز تلگرام" (Telegram Open Network) یا به اختصار "TON" خوانده شده، در واقع نسخه‌ای ارتقا یافته از فناوری "بلاک‌چین" (Block Chain) است.

یک بلاک‌چین (زنجیره بلوکی) زنجیره‌ای بی‌پایان از بسته‌های اطلاعاتی رمزگذاری‌شده است. در بیانی بسیار ساده و غیرفنی، هر بلوک این زنجیره حاوی اطلاعات مشخصی از بلوک قبلی است که اصالت داده‌ها را تأیید می‌کند. برای راستی‌آزمایی داده‌هایِ زنجیره، نیازی به مراجعه به سرور اصلی نیست و دستگاه‌های موجود در شبکه با مراجعه مستمر به اطلاعات ذخیره‌شده در دیگر نقاط شبکه، از درستی اطلاعات مطمئن می‌شوند.

بدین ترتیب نقطه‌ای متمرکز در شبکه برای ذخیره اطلاعات (سرور) وجود ندارد که انسداد آن سبب فلج‌شدن شبکه شود. ارزهای دیجیتال هم بر بستر بلاک‌چین جاری هستند.

ایجاد نسخه مبتنی بر بلاک‌چین اما نه تنها انسداد تلگرام را تقریبا غیرممکن می‌کند، بلکه کنترل پاول دوروف و دست‌اندرکاران تلگرام بر این پیام‌رسان را هم در عمل از بین می‌برد.

از سوی دیگر، تا هنگامی که نسخه بلاک‌چینی تلگرام ارائه نشده، از کار انداختن سرورها – در صورتی که میسر شود – روشی مؤثر در فیلترکردن این پیام‌رسان است. روندی که روسیه آن را آغاز کرده است.

گزارش از "مسعود فاتح"

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-04-20 11:37

افزودن دیدگاه جدید