کد مطلب: 

211474

سودآورترین شرکت‌های جهان در نیمه اول سال ۲۰۱۷

بیشترین سود خالص حاصل از تولید و فروش محصولات به کدام صنایع اختصاص دارند؟ صنایع خودروسازی، لوازم الکترونیکی، خدماتی یا پتروشیمی؟ کدام شرکت‌ها در نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی بیشترین سهم از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص دادند؟
سودآورترین شرکت‌های جهان در نیمه اول سال ۲۰۱۷

به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، شرکت ملی نفت عربستان سعودی که با نام سعودی آرامکو شناخته می‌شود، با تولید و فروش روزانه ۱۰ میلیون دلار بشکه نفت خام و همچنین گاز طبیعی در صدر این فهرست قرار دارد. این شرکت موفق شد در نیمه سال گذشته با کسب ۳۳.۸ میلیارد دلار در صدر فهرست سودآورترین شرکت‌های جهان بایستد. این شرکت مالک بالاترین حجم ذخایر نفتی جهان و بزرگترین میدان نفتی جهان است. این شرکت در سال ۱۹۳۳ میلادی فعالیت خود را به عنوان یک شرکت عربی‌-آمریکایی آغاز کرد اما در سال ۱۹۸۸ به حکم سلطنتی به شرکت عربی تغییر هویت داد. دفتر اصلی آرامکو اکنون در ظهران در استان شرقیه عربستان سعودی قرار دارد.

شرکت اپل در نیمه اول سال ۲۰۱۷ با سود خالص ۲۸.۹ در جایگاه دوم پس از آرامکو ایستاد. این شرکت چندملیتی آمریکایی در زمینه طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی، سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتری فعالیت می‌کند. آی‌پد، آی‌مک، مک‌بوک، آی‌پاد و آیفون و اپل واچ از محبوب‌ترین محصولات این شرکت در جهان هستند. استیو جابز، استیو وازنیک و رونالد وین این شرکت را بنیان نهادند. مدیرعامل کنونی این شرکت تیم کوک است.

شرکت چندملیتی کره‌ای سامسونگ با سود خالص ۱۴ میلیارد دلار سومین شرکت این فهرست است. این شرکت که در سال ۱۹۳۸ به مدیریت لی بیونگ‌-چول در کره جنوبی تاسیس شد، در ابتدای فعالیت خود در حوزه‌های گوناگون از جمله صنایع هوافضا، نساجی، بیمه، خدمات بانکی و صنایع الکترونیکی مشغول به کار بود و در دهه ۷۰ میلادی وارد صنایع کشتی‌سازی شد. از اوایل قرن بیست و یکم میلادی تمرکز این شرکت بر روی محصولات الکترونیکی بیشتر شد که اکنون حجم عظیم محصولات این شرکت را در اختیار دارد.

مایکروسافت چهارمین شرکت این فهرست توانست در نیمه اول سال ۲۰۱۷ سودی معال ۱۳.۸ میلیارد دلار کسب کند. این شرکت آمریکایی در سال ۱۹۷۵ میلادی تاسیس شد و بزرگترین شرکت ارائه نرم‌افزار رایانه‌ای دنیاست.

جی‌پی مورگان یک بانک تجاری و موسسه مالی ارائه‌کننده خدمات بانکداری سرمایه‌گذاری آمریکایی با سود خالص ۱۲.۵ میلیارد دلار در جایگاه پنجم این فهرست ایستاد. این شرکت در سال ۱۸۷۱ توسط جی‌پی مورگان، سرمایه‌گذار و بانکدار آمریکایی تاسیس شد. شعبه مرکزی این بانک در شهر نیویورک قرار دارد.

الفابت یک شرکت فناوری هلدینگ مستقر در کالیفرنیا و از شرکای گوگل است. این شرکت که تنها دو سال و نیم از زمان تاسیس آن می‌گذرد با کسب سود خالص ۱۱.۷ میلیارد دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۷ توانسته است در جایگاه ششم سودآورترین شرکت‎های جهان قرار گیرد.

برکشایر هاتاوی شرکت هلدینگ و خوشه‌ای آمریکایی و چندملیتی است که در زمینه ارائه انواع خدمات بیمه، مبادلات سهام اختصاصی، مدیریت سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی فعال است. این شرکت که در سال ۱۸۳۹ تاسیس شده است با کسب سود خالص ۸.۳ میلیارد دلار جایگاه هفتم این فهرست را به دست آورد. وارن بافت، مدیرعامل این شرکت، موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم است. وی با ثروتی معادل ۹۰ میلیارد دلار به عنوان سومین فرد ثروتمند جهان در سال گذشته شناخته شد.

شرکت رویال داچ شل یک شرکت چندملیتی نفت و گاز هلندی‌-بریتانیایی است، که دفاتر مرکزی آن، در شهرهای لاهه، هلند و لندن، بریتانیا مستقر است. ژان باپتیست آگوست کسلر و سر هنری ویلهلم آوگوست دیتردینگ، دو کارآفرین، صنعتگر و مدیر ارشد اجرایی هلندی بودند که در سال ۱۸۹۰ میلادی این شرکت را تاسیس کردند. بازوی بریتانیایی این شرکت در سال ۱۸۹۷ توسط مارکوس ساموئل تاسیس شد. این شرکت اکنون به عنوان یکی از شش غول‌ نفتی جهان به شمار می‌رود. سودخالص این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی ۷.۴ میلیارد دلار بود.

اکسان‌موبیل، شرکت نفت و گاز آمریکایی و یکی از شش غول نفتی جهان موفق شد با کسب ۷.۴ میلیارد دلار همراه با شرکت شل در رتبه هشتم این فهرست جای گیرد. اکسان‌موبیل بزرگترین پالایشگر جهان است و در ۲۱ کشور شعبه دارد. این شرکت در سال ۱۹۹۹ بنیان نهاده شد.

فولکس‌واگن یک شرکت خودروسازی آلمانی است و هم‌اکنون بزرگترین شرکت خودروسازی جهان محسوب می‌شود. این شرکت در دهه ۳۰ میلادی توسط جبهه کارگری آلمانی یا د.آ.اف و همزمان با به قدرت رسیدن آدولف هیتلر، رهبر حزب نازی تاسیس شد. سود خالص این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی ۶.۸ میلیارد دلار بود.

آخرین شرکت این فهرست گروه علی‌بابا است که با سود خالص ۲.۴ میلیارد دلار در رتبه دهم قرار دارد. علی‌بابا یک شرکت تجارت الکترونیک، خرده‌فروشی و اینترنت چندملیتی چینی است که در سال ۱۹۹۹ بنیانگذاری شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-04-15 23:00

افزودن دیدگاه جدید