کد مطلب: 

211394

اعتراض گسترده‌ در فضای مجازی به تجاوز و قتل دختربچه هشت ساله در کشمیر

تجاوز گروهی به آصفه بانو، دختر هشت ساله مسلمان در منطقه کشمیر هند که به دستگیری هشت مرد هندو منجر شده موجب خشم عمومی و اعتراض گسترده در نقاط مختلف این کشور و همچنین اعتراض ها در فضای مجازی شده است.
اعتراض گسترده‌ در فضای مجازی به تجاوز و قتل دختربچه هشت ساله در کشمیر

به گزارش سیتنا، جسد آصفه بانو روز ۱۷ ژانویه گذشته در جنگل‌های اطراف شهر کتهوا پیدا شد. این شهر که در منطقه کشمیر هند واقع شده پایگاه قبیله‌ای از مسلمانان عشایر است و اکنون بازداشت ۸ مرد هندو در این رابطه، به شکل‌گیری یک تنش مذهبی در کشمیر که به طور تاریخی مستعد خشونت‌های قومی و مذهبی است، دامن زده است.

اخبار مربوط به این تجاوز گروهی و قتل هنگامی در سراسر هند تنش آفرید که یکی از گروه‌های دست راستی هندوها به بازداشت ۸ مرد هندو اعتراض کرد.

مردان بازداشت شده شامل یک مقام دولتی سابق که بازنشسته شده است، چهار مامور پلیس و یک پسر نوجوان است که همگی بخشی از جامعه هندوهای این منطقه هستند و که با مسلمانان کتهوا بر سر مالکیت اراضی منطقه اختلاف دارند.

تنش‌ها به ویژه پس از آن بالا گرفت که دو نفر از مقام‌های دولتی عضو حزب براتیا جانتا (بی‌جی‌پی) در تظاهرات اعتراضی به بازداشت مردان هندو شرکت کردند.

پس از آن بود که در نقاط مختلف هند دو هشتگ تحت عناوین #کتهوا و #عدالت_برای_آصفه به بحث ها در فضای مجازی دامن زد . روزهای اخیر به یکی از داغ‌ترین مباحث در هند بدل شد.

برخی حتی در توییتر، قتل آصفه بانو را با قتل زن ۲۳ ساله‌ای در دهلی که مقایسه کرده‌اند که رسیدگی به آن به تغییر و اصلاحات قوانین مجازات متجاوزان جنسی هم منجر شد.

تجاوز گروهی و قتل آصفه بانو در منطقه‌ای از کشمیر روی داده که همواره پرتنش بوده است. کشمیر که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند در چند دهه اخیر میزبان خشونت‌های فراوان بوده است.

خانواده آصفه بانو به قبیله مسلمانان عشایر کتهوا تعلق دارد که معمولا با چادرها و احشام خود ییلاق و قشلاق می‌کنند و در حالی که زمستان‌ها با عبور از هیمالیا به دره جامو می‌روند، با فرارسیدن بهار به کشمیر باز می‌گردند.

این عشایر مسلمان در هنگام کوچ به جامو از مراتع و جنگل‌های آنجا برای چراندن احشام و ارتزاق روزانه استفاده می‌کنند و این موضوع در چند سال اخیر سرمنشاء تنش‌ها میان آنها و اکثریت هندوها در جامو شده است.

بازرسان این پرونده معتقدند مردان متجاوز به این علت به آصفه بانو تجاوز گروهی کرده و او را کشته‌اند که با ایجاد رعب و وحشت زمینه توقف کوچ عشایر مسلمان به این منطقه را فراهم کنند.

با وجود این، پس از بازداشت این مردان هندو وکلای آنها در جامو تلاش کردند مانع از تشکیل دادگاه بدوی و حتی ثبت پرونده در مجامع قضایی شوند.

آن طور که گزارش شده وکلای مردان بازداشت شده از حامیان گروه‌های راست‌گرای هندو هستند و ضمن تاکید بر بی‌گناهی موکلان خود خواستار ارجاع پرونده به یک دادگاه فدرال شده‌اند.

انتهای پیام

با وجود این اعتراضات مردمی به قتل این دختربچه هشت ساله با حضور چهره‌های برجسته هند چون رائول گاندی همراه بوده است.

رائول گاندی که رهبر حزب مخالف دولت در کنگره هند است روز پنجشنبه در حالی که شمع در دست داشت در دهلی به جمع سوگواران آصفه بانو پیوست.

همزمان گزارش شده که فعالان حقوق کودکان و زنان در هند مشغول ترتیب دادن تظاهرات های سراسری هستند.

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-04-14 16:05

افزودن دیدگاه جدید