کد مطلب: 

210478

واکنش رئیس بانک مرکزی به عبور دلار از مرز پنج هزار تومان

ولی‌الله سیف علت افزایش شدید بهای دلار در روزهای گذشته را حساسیت‌های زیاد به "تحولات غیراقتصادی" و موقتی عنوان کرد. برخی تحلیلگران یکی از علت‌های این وضعیت را تراز منفی تجاری ایران می‌دانند که سیف آن را رد می‌کند.
واکنش رئیس بانک مرکزی به عبور دلار از مرز پنج هزار تومان

به گزارش سیتنا، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد به تشریح دیدگاهش درباره علت گذشتن بهای هر دلار آمریکا از مرز پنج هزار تومان پرداخت.

خبرگزاری ایرنا در نخستین روز کاری سال جدید (دوشنبه ۶ فروردین/ ۲۶ مارس) گزارش داد بهای هر دلار آمریکا در بازار آزاد به حدود ۵۰۵۰ تومان رسیده و رکوردی تازه به ثبت رسانده است.

ولی‌الله سیف دو روز بعد در واکنش به جهش قیمت ارزهای معتبر در بازار آزاد نوشت: «بازار ارز یکی از پیچیده‌ترین بازارها است و ابعاد عرضه و تقاضا به شدت به عامل انتظارات حساس می‌باشند و همین امر این بازار را به یکی از پویاترین بازارهای دارایی مبدل کرده است.»

او می‌گوید تحولات مختلف این قابلیت را دارند که "از کانال انتظارات" به سرعت بر بازار اثر بگذارند. سیف به همین دلیل به ناظران و کارشناسان اقتصادی توصیه می‌کند بازار و سیاست‌های بانک مرکزی را "با توجه به این پویایی" رصد و تحلیل کنند.

ظاهرا سیف به تحلیل‌هایی اشاره دارد که یکی از علت‌های جهش بهای ارز را تراز منفی تجاری ایران در سال گذشته و کمبود ارز برای عرضه متناسب با تقاضا ارزیابی می‌کنند.

ولی‌الله سیف افزود: «همه تقاضای امروز بازار ناشی از مصارف واقعی نبوده و انتظارات نقش مهمی ایفا می‌کند؛ لذا حساسیت زیادی به تحولات غیراقتصادی وجود دارد و عملا نوسانات کوتاه مدت بازار را این بخش از تقاضا شکل می‌دهد.»

سیف ادعا کرده که بانک مرکزی می‌تواند پاسخ‌گوی تقاضای ناشی از "انتظارات" هم باشد: «در پاسخ به شرایط اخیر و افزایش تقاضای ارز ناشی از عوامل انتظاری، بانک مرکزی همواره در تلاش بوده است با پاسخ‌گویی به نیازهای ارزی کشور و با نگاه به آینده مانع هرگونه کمبودی شود که تولید و اقتصاد کشور را با چالش مواجه می‌کند.»

بانک مرکزی اسفند ماه سال گذشته با اتخاذ برخی راهکارها، از جمله افزایش سود سپرده‌های یک ساله از ۱۵ به ۲۰ درصد تلاش کرد بخشی از نقدینگی سرگردان را از بازار ارز به سمت بانک‌ها جذب کند.

بسیاری از ناظران معتقدند تاثیر این سیاست‌ها چند روز بیشتر دوام نیاورد و عدم تحقق وعده بازگشت آرامش به بازار ارز تا پایان سال و افزایش مجدد بهای ارزهای معتبر خارجی گواه ناکامی این تدبیرهاست.

با این همه ولی‌الله سیف وعده داده که بانک مرکزی با همکاری دیگر دستگاه‌های اقتصادی و مجلس شورای اسلامی "در راستای صیانت از آرامش و ثبات اقتصاد کشور و حضور فعال در بازار ارز و مدیریت تحولات آن" اقدام کند و با "اجرایی کردن طرح‌های مناسب برای کنترل نوسانات و التهابات مربوط" تا رسیدن به نتیجه گام بردارد.

آذر ماه سال گذشته و هنگامی که جهش بهای ارزهای معتبر خارجی تازه آغاز شد و قیمت هر دلار آمریکا به ۴۲۰۰ تومان رسیده بود نیز ولی‌الله سیف این قیمت را "غیرواقعی" خواند و وعده داد بهای ارز "به طور حتم" تا پایان سال کاهش می‌یابد.

بهای هر دلار آمریکا در بازار آزاد از زمان وعده سیف تا کنون بیش از ۱۸ درصد و نسبت به فروردین سال گذشته که ۳۷۵۰ تومان بود حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-03-29 02:16

افزودن دیدگاه جدید