کد مطلب: 

210001
شرکت مخابرات ایران با شناسایی نیروهای توانمند، متعهد و معتقد به کارگروهی خود و تشکیل یک سازمان مشاوره ای توام با آموزش های مهارتی ویژه، قادر خواهد بود که شکاف ناشی از نبود مشاور خارجی را در شرایط فعلی برطرف نماید.
توقف همکاری شرکت مخابرات ایران با مشاوران خارجی؛ فرصت یا تهدید!

به گزارش سیتنا، مهندس فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، در سرمقاله‌ی شماره 30 ماهنامه نسل چهارم نوشت:

راهبرد جدید شرکت مخابرات ایران در استفاده از خدمات مشاوره

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از توقف همکاری با مشاوران خارجی و استفاده از توان مشاوران داخلی این شرکت در بدنه اجرایی خبر داد.

مهندس سیدمجید صدری اشاره کرد که مشاوره های خارجی را متوقف کردیم تا در موردش بیشتر فکر کنیم، اما در مشاوره های داخلی دو مساله مطرح بود. بخشی از نیروهای مشاوره را می توانیم با نیروی انسانی خودمان با کمی توجه جایگزین کنیم و شرکت را از هزینه های فراوان مشاوره بیرونی نجات دهیم. بخشی از آن نیز اعضای هیات مدیره استانی بوده اند که پس از حذف این هیات مدیره ها قرار بود به مدت شش ماه در سمت مشاوره بمانند، اما یک سال و نیم طول کشید.

وظیفه مشاوران در شرکت مخابرات ایران

در حال حاضر مهمترین سند پیش روی شرکت مذکور، ره نگاشت پنج ساله تحول شرکت مخابرات ایران است که در سال 1395 تهیه شده و مراحل آن به تدریج تا سال 1400 تکمیل و نهایتا به شبکه تمام IP و شرکتی تمام IT  تبدیل می شود.

دلیل تهیه این برنامه تحول، وضعیت نامناسب شرکت مخابرات ایران در سال 1395 به عنوان یک شرکت خدمات ارتباطی صرفا در حوزه ارتباطات ثابت بوده که شرکت را با مشکلاتی مانند زیان مالی، ریزش مشتری، سرمایه گذاری بالا، عدم همگرایی سرویس ها و رقابت شدید مواجه نموده بود.

بر اساس این برنامه باید طرح تجاری پنج ساله، سازماندهی، مدل عملیاتی و فرآیندهای کسب و کار، کارایی عملیاتی و کاهش هزینه ها و مذاکره با رگولاتوری از طریق بهینه کاوی، استفاده از اسناد موجود و مشاورین، آموزش سرمایه های انسانی، تعیین چارچوب و اولویت بندی اقدامات و قاطعیت و ممارست رخ دهد که مشاوران در آن می توانند نقش اساسی داشته باشند.

به دلایل ذیل، خدمات مشاوره شرکت های خارجی در انجام برنامه تحول چندان کارساز نبود و یا  اینکه می توانست توسط مشاوران داخلی با هزینه بسیار کمتر هم انجام شود.

-مشاوران خارجی با زیست بوم مخابرات و خدمات مخابراتی کشور چندان آشنا نبودند،

-واسط مناسب بین مشاوران خارجی و واحدهای مسوول در بخش های مختلف شرکت وجود نداشت و معمولا مشاوران گزارشات خود را به مدیران ارشد ارائــه می دادند،

-شرح خدمات مشاوران خارجی خیلی شفاف تعریف نشده و به همین علت تحویل گرفتنی ها نیز قابل اندازه گیری و ارزیابی نبود،

-کارشناسان و مدیران میانی شرکت از اینکه عمده گزارشات مشاوران خارجی در سطحی  پایین تر و یا برابر با توانمندی آنان تهیه و عرضه می شود ناخشنود بودند.

آیا شرکت مخابرات برای همیشه نیازی به مشاوران خارجی نخواهد داشت؟

شرکت مخابرات باید جهانی بیاندیشد و بومی عمل کند. وقتی که نتایج گزارشات مشاوران خارجی در همان سطحی است که پرسنل شرکت مخابرات ایران در حال حاضر عمل می کنند و به طور طبیعی همواره با تحولات فن آوری و مدیریتی هم همساز می شوند و یا اینکه در درجه ای است که جذب و پیاده سازی آن برای کارکنان شرکت میسر نیست پس کار در یک جا و یا چند جا اشکال دارد. بهره مندی از مشاور برون سازمانی اعم از شرکت های خارجی و داخلی باید توسط مشاوران و یا کارشناسان درون سازمانی مرتبط صورت گیرد و رابطه کاری مانند جریان انتقال دانش است.

در جریان انتقال دانش از یک طرف با صاحب دانش مواجه ایم و از طرف دیگر با نیازمند دانش، که اولی انتقال دهنده دانش و دومی دریافت کننده دانش است.

انتقال دهنده نه تنها باید دارای دانش لازم باشد، بلکه باید آگاه و مجرب برای انتقال و سازگاری با توان جذب کننده هم باشد.

دریافت کننده دانش نیز باید علم، تجربه، استعداد، علاقه و اعتقاد به کارگروهی برای فنونی که قرار است جذب شود را داشته باشد.

چگونه توقف همکاری با مشاوران خارجی را از تهدید به فرصت تبدیل کنیم؟

شرکت مخابرات ایران با شناسایی نیروهای توانمند، متعهد و معتقد به کارگروهی خود و تشکیل یک سازمان مشاوره ای توام با آموزش های مهارتی ویژه قادر خواهد بود که شکاف ناشی از نبود مشاور خارجی را در شرایط فعلی برطرف نماید.

البته شرکت های مشاوره نسبتا خوبی در داخل کشور نیز وجود دارد که با هم افزایی، ضمن ارتقای توانمندی های داخلی، زمینه مناسب کار با مشاوران توانمند خارجی برای سطوح پیشرفته تر را در آینده فراهم می نمایند.

انتهای پیام

دسته بندی: 

برچسب: 

 

دیدگاه‌ها

تصویر کارمند مخابرات
متاسفانه با توجه به فرصت اندک جناب صدری برای اتخاذ تصمیم در خصوص مشاوران خارجی بدون مدت زمان کافی جهت مطالعه خروجی ها و اسناد و اطلاعات ساختار جدید فناوری اطلاعات و تصمیم گیری صرفا بر اساس شنیده ها و صحبت های برخی افراد تنگ نظر، به عنوان یک متخصص در زمینه صنعت فناوری اطلاعات این تصمیم را صرفا یک تصمیم احساسی و کارشناسی نشده و هدر دهنده منابع و فرصت های مخابرات میدانم که کلیه زحمات مدیران روشنفکر و خلاق و تاثیر گذار گذشته را یک شبه بر باد داد. به امید روزیکه ساختار سازمانی شرکت های بزرگ کشور ما به گونه ایی شکل پذیرد که یک ساختار تصویب شده با یکسال پیشینه مطالعاتی یک شبه با تعویض مدیر عامل و نظر شخصیه وی نابود نشود و تغییر یک مدیر به ناگاه کل استراتژی و تاکتیک مدیران قبل را به نابودی نکشد.
ارسال شده توسط کارمند مخابرات در 24 اسفند 96 - 14:03
تصویر کارمند مخابرات
حذف مشاوران خارجی فعال در قسمت فناوری اطلاعات کار صحیحی بود. صحیح از این جهت که مشاوران مذکور تبدیل به ابزاری برای اعتبار بخشی و ظاهرسازی تصمیمات مدیریت قبلی شده بودند و از رسالت خود بسیار دور شده بودند. مسیری که به شرکت فکور منتهی می شد و نحوه مصاحبه و چینش روسای ادارات نمونه ای از اقدامات ویرانگر ایشان بود. خروجی یکسال گذشته ایشان را هم که بنگریم جز اسامی هفت اداره کلی که هنوز وظایفشان برای خودشان هم مشخص نیست، نیست. نکته جالب اینجاست که انتخاب انتقال گیرندگان دانش (روسای ادارات جدید) به گونه ای صورت گرفته که این عزیزان حتی توانایی برقراری ارتباط کاری به زبان انگلیسی با مشاوران ندارند. سوال اصلی اینجاست که چگونه چنین عزیزانی، خروجی مصاحبه شغلی با مشاوران بوده اند؟ از بین بردن انگیزه سازمانی و صرف هزینه گزاف برای هیچ، از مهمترین دستاوردهای ایشان بود.
ارسال شده توسط کارمند مخابرات در 25 اسفند 96 - 07:44
تصویر کارمند مخابرات
در جواب این دوست عزیز لازم است که گفته بشه سالهای سال است مخابرات بجای توجه به نیروهای کارآمد و کارشناس خود هزینه گزافی تحت عنوان مشاور خارجی و داخلی پرداخت نموده که هیچ نمودی نه در بهبود شبکه مخابراتی داشته و نه رضایتمندی از سمت نیروهای شاغل از آن داشته است.ولی این پولهای پرداختی صرفا برای اعضای هیات مدیره خوش بود که بدون مسوولیت خاصی 18 ماه پول هنگفت به جیب زدند. خوبه جنابعالی که فیدبک گرفتی از تاثیر مشاوره ها چه خارجی و چه داخلی آن برای مخابرات برای هر کدام یک مورد مصداقی بیان بفرمایید
ارسال شده توسط کارمند مخابرات در 25 اسفند 96 - 16:43
تصویر شاهد
متاسفانه در کشور ما از اصول ثابت و موثر در فرآیندهای سازمانی، فقط ظواهر گمراه کننده آن برداشت میشود و نتیجه، تنها هزینه های سرسام آور بر دوش سازمانهاست بعنوان مثال از دو اصل سازمانی مهم جهانی یعنی ISO و مشاوره فقط جنبه های ویترینی و هزینه بر آن سالهاست سازمانهای ما و از جمله مخابرات را درگیر کرده و هزینه تراشی میکند بدون آنکه خروجی مثبت و ملموس و قابل محاسبه ای داشته باشد. مشاوره نیز در کشور ما تبدیل به پست فرمایشی برای تصدی برکنارشده ها از پستهای قبلی و امکان پرداخت مزایا به صاحب پست گردیده است.
ارسال شده توسط شاهد در 18 فروردين 97 - 08:01

افزودن دیدگاه جدید

اشتراک در خبرنامه