کد مطلب: 

209944

به بهانه 141 ساله شدن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ دو راه پیش روی این وزارت

ایجاد شرایط مناسب از سوی وزارت ارتباطات با همکاری و مساعدت دولت در مناطق آزاد و دادن مشوق های خوب، می تواند پای شرکتهای معتبر در زمینه فناوری اطلاعات و تولید تجهیزات ارتباطی را به کشور باز نموده و باعث ایجاد سرمایه گذاری و تولید در صنایع مربوطه شود.
به بهانه 141 ساله شدن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ دو راه پیش روی این وزارت

"اقبال اسماعیلی" کارشناس ارشد حوزه‌ی مخابرات و ارتباطات در یادداشت ارسالی برای سیتنا، نوشت: خبرهای سرمایه گذاری های کلان شرکت های بزرگ در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، این روزها به خبری تقریبا عادی در سطح رسانه ها مبدل شده است. اشتغالزائی و سودآوری دو ره آورد و خروجی این اقدامات استراتژیک از سوی  شرکتهای معتبر و چند ملیتی می باشد. سهم بزرگ این شرکت ها در بازارهای جهانی و بورس های مهم دنیا، نشان از ظرفیت بزرگ حوزه فعالیت این بنگاه های اقتصادی دارد و بیانگر اهمیت و جایگاه تولیدات و خدمات آنها در توسعه و اقتصاد کشورهای مربوطه می باشد.

اگر زیربنای شروع توسعه کشور را از سال 1372 به حساب آوریم با همه شرایط و اقتضائات آن تا سال 96 به توانایی و قابلیتی که بتوان بر روی آن در بازارهای جهانی و داخلی در زمینه ارتباطات و صنایع مرتبط به آن مانور داد، دست نیافته ایم. بدون شک برای کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص می باشد که لازمه توسعه در این حوزه به 3 شرط سرمایه گذاری مناسب و هدفمند، نیروی انسانی خلاق و توانمند و همچنین بستر و محیط مناسب برای انجام این فعالیتها بستگی دارد. بکر بودن فضای کسب و کار و عدم وجود نقشه راه برای آینده صنعت ای.تی کشور نشان از این دارد که راه دراز و پر چالشی را در آینده خواهیم داشت.

سرعت زیاد پیشرفت ها در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی و انحصار در فضای تولید اپلیکیشن های ارتباطی باعث شده که عملا کشور ما در این میدان مهم و عرصه پردرآمد خلع سلاح شود. گفتار درمانی های پیاپی و بدون نتیجه سالیان گذشته در زمینه حمایت از تولیدات صنعت ای.تی حکایت از این دارد علی رغم اینکه دولتمردان کاملا به اهمیت این بازار مهم اشراف دارند ولی عملا اقدام مهمی در پیشبرد برنامه ای دراز مدت جهت بهره مندی از این فضا تاکنون انجام نداده اند.

نظر به تحرک و تلاشهایی که این روزها از سوی وزارت ارتباطات در جهت توسعه  بهره گیری از فضای مجازی و صنایع ارتباطی مربوطه به آن صورت می پذیرد از جمله جلسات متعدد با سرمایه گذاران، فعالان بخش خصوصی و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نشان از هدف گیری های دقیقی دارد که برای مثمر ثمر بودن این اقدامات مطلوب، باید در آن 3 شرطی که در قبل گفته شده است رعایت شود.

با توجه به وجود نیروهای تحصیل کرده و با انگیزه در این زمینه و اهمیتی که دولت به بحث اقتصاد مقاومتی در جهت اشتغالزایی و عدم وابستگی به خارج در این زمینه می دهد و حمایت های خوبی که دولت از بخش خصوصی در این موضوع دارد، لزوم ایجاد شرایط مناسب و بستر سازی مطلوب برای سرمایه گذاری در این بخش  را می طلبد.

بستر لازم برای توسعه و پیشرفت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات هم اکنون با استفاده از ظرفیت های ایجاد شده بین المللی بعد از اجرایی شدن برجام به وجود آمده است که لازم است وزارت ارتباطات با حمایت از شرکتهای توانمند داخلی زمینه سازی ورود تکنولوژی های روز دنیا را انجام و با حمایت های پیوسته از بخش خصوصی توانمند، گام های موثری در این خصوص بردارد.

به عقیده نگارنده وزارت ارتباطات در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات دو راه پیش رو دارد: یا باید به وضعیتی که سالهاست دچار آن شده یعنی صدور بخشنامه و تولید قوانین دست پاگیر اداری و اعمال و نظارت بر آنها ادامه دهد یا باید با ایجاد شرایط لازم هم از نظر بین المللی و هم داخلی و با حمایت های جدی و ایجاد فضای شکوفایی خودباوری برای جوانان توانمند و با انگیزه گام موثری در توسعه کشور بردارد. ایجاد شرایط مناسب از سوی وزارت ارتباطات با همکاری و مساعدت دولت در مناطق آزاد و دادن مشوق های خوب، می تواند پای شرکتهای معتبر در زمینه فناوری اطلاعات و تولید تجهیزات ارتباطی را به کشور باز نموده و باعث ایجاد سرمایه گذاری و تولید در صنایع مربوطه شود.

وزارت ارتباطات همچنین می تواند با ایجاد تسهیلات لازم و قابل توجه برای شرکتهای معتبر در زمینه تولیدات تجهیزات ارتباطی به صورت قراردادهای اقتصادی رایج در دنیا از جمله برون سپاری در بخش تولید با این شرکتها وارد گفتگو شده تا با اخذ مجوز تولید بخشی از محصولات آنها در کشور گام محکمی برای کمک به اشتغالزایی و تولید ثروت در کشور بردارد. به امید روزی که تجهیزات مورد استفاده ارتباطی در کشور تولید داخل باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-03-13 14:36

افزودن دیدگاه جدید