کد مطلب: 

209456

فرصت‌های بیشتر کارآفرینی تخصصی برای زنان فراهم شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: اگرچه از کل زنان شاغل حدود ٢۵ درصد و از کل مردان شاغل حدود ۵ درصد در رسته متخصص جای می‌گیرند اما در حوزه کارآفرینی تعداد زنان کمتر است که با توجه به پیشی گرفتن زنان در ورود به دانشگاه و کسب تخصص، فرصت‌های کارآفرینی هم باید برای این جنس محقق شود.
فرصت‌های بیشتر کارآفرینی تخصصی برای زنان فراهم شود

به گزارش سیتنا، مهندس محمد جواد آذری جهرمی در روزنامه اعتماد نوشت:

همزمان با فرارسیدن ایام سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، محملی برای پرداختن بیش از پیش به جایگاه و حقوق زنان مطرح می‌شود که گاه با افراط و تفریط‌هایی همراه است، اما واقعیت این است که زن و مرد را باید خارج از نگاه جنسیتی و در قالبی انسانی مورد بررسی قرار داد و از این زاویه مردان و زنان حقوق و تکالیفی دارند که جامعه باید به آنها احترام بگذارد.

بدون شک ساختار خلقت و موجودیت زنان دارای ویژگی‌ها و احساسات خاصی است که حقوق و تکالیف آن در همین چارچوب دیده می‌شود و اگر کسانی بخواهند بدون درنظر گرفتن استعدادها و محدودیت‌های زنان انتظاراتی را از آنان مطرح کنند، قطعا به بیراهه خواهند رفت. اما آنچه به کارگیری زنان را مهم می‌نماید مستقل از توضیحات مذکور و نیاز جامعه به حضور هر دو جنس زن و مرد به لحاظ جامعه‌شناسی و روانشناسی که از این نوشتار خارج است، موضوع مهم دیگری به نام اقتصاد است.

در دنیای اقتصاد امروز اقتصاد انقباضی یا انبساطی صرف با نگاه دولتی پاسخگو نیست. همان‌طور که انقلاب صنعتی جهان را درنورید و کشورهای دنیا را به‌سادگی به دو دسته توسعه‌یافته و عقب افتاده تبدیل کرد، انقلاب دیجیتال و در پی آن اقتصاد دیجیتال نیز نیازمند بهره‌برداری از کل ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و منابع انسانی کشورهاست. یک جامعه برای توسعه پایدار نیازمند کار هر دو جنس و البته به طور عادلانه است.

رشد GDP یک کشور طبعا با تکیه بر نیروی کاری تنها مردان محقق نخواهد شد، همان‌طور که یک کارخانه اگر با نیمی از ظرفیت اسمی خود کارکند قطعا تولید پنجاه درصد خواهد داشت نه صددرصد و حضور اجتماعی زنان به ویژه در حوزه اشتغال، کارآفرینی، تولید و در یک کلام اقتصاد در جامعه گذشته از اینکه حق زنان است باید مطالبه اجتماع باشد و در سال‌های اخیر با توجه به اینکه اشتغال به یکی از چالش‌های عمده کشور تبدیل شده نقش کارآفرینان برجسته‌تر شده است و نیاز به حمایت دولتی برای تسهیل‌گیری این حوزه پررنگ‌تر اما شاهد هستیم که اگرچه از کل زنان شاغل حدود ٢۵ درصد و از کل مردان شاغل حدود ۵ درصد در رسته متخصص جای می‌گیرند اما در حوزه کارآفرینی تعداد زنان کمتر است که با توجه به پیشی گرفتن زنان در ورود به دانشگاه و کسب تخصص، فرصت‌های کارآفرینی هم باید برای این جنس محقق شود.

در همین راستا، سه خدمت اصلی اکوسیستم کارآفرینی (شبکه‌های کسب و کار) برقراری جریان دانش، جریان مالی و جریان نیروی انسانی است و فناوری اطلاعات به سادگی ارایه این خدمات را تسهیل می‌کند. دولت با حمایت از تشکیل شبکه‌های رسمی اشتغال و کارآفرینی زنان و ذیل آن، حمایت از سمن‌ها (NGO) و ایجاد یا تکمیل پلتفرم‌های کارآفرینی زنان (منتورها، الگوها، مشاوره‌ها و آموزش‌های کسب و کار) می‌تواند به ایجاد اکوسیستم پیش برنده در حوزه کارآفرینی زنان نیز سرعت دهد. این مبحث، نیاز به تبیین و گفتمانی دارد که امیدوارم در این روزها به بحث و تبادل نظر نخبگان جامعه تبدیل و راهبردی اصولی برای آن استخراج کرد".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-03-08 12:42

افزودن دیدگاه جدید