کد مطلب: 

209352

معایب و مضرات شبکه‌های اجتماعی از نگاهی دیگر

طرفداران سایت‌های شبکه‌های اجتماعی می‌گویند؛ جوامع آنلاین باعث افزایش تعامل با دوستان و خانواده می‌شوند، اما مخالفان شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که سایت‌ها، از ارتباطات چهره‌به‌چهره جلوگیری می‌کنند.
معایب و مضرات شبکه‌های اجتماعی از نگاهی دیگر

به گزارش سیتنا، رضا احمدی در  پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا نوشت: 76 درصد افراد بزرگسال در آمریکا از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و غیره استفاده می‌نمایند. از سال 2008 تا ژوئیه سال 2015 این رقم افزایش 26 درصدی داشته است. در رسانه‌های اجتماعی، کاربران ممکن است زندگی‌نامه‌ای از خود در قالب پروفایل ایجاد کنند، با دوستان و غریبه‌ها ارتباط برقرار کنند، تحقیق کنند و افکار، تصاویر، موسیقی‌ها، لینک‌ها و موارد دیگر را به اشتراک بگذارند.

طرفداران سایت‌های شبکه‌های اجتماعی می‌گویند؛ جوامع آنلاین باعث افزایش تعامل با دوستان و خانواده می‌شوند و به معلمان، کتاب‌داران و دانشجویان دسترسی ارزشمندی به پشتیبانی و مواد آموزشی داده؛ تغییرات اجتماعی و سیاسی را تسهیل کرده و انتشار اطلاعات مفید را سرعت می‌بخشد.

مخالفان شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که سایت‌ها، از ارتباطات چهره‌به‌چهره جلوگیری می‌کنند. زمان را در اثر فعالیت‌های بیهوده هدر می‌دهند؛ مغز و رفتار کودکان را تغییر می‌دهند و آنها را برای بیش فعالی مستعد می‌سازند و نیز کاربران را در معرض  خظر شکارچیانی مانند کودک آزاران و سارقین قرار می‌دهند. بطور کلی اطلاعات نادرست و بالقوه‌‌ی خطرناک، در چنین محیط‌هایی منتشر می‌گردد.

جنبه مثبت: رسانه‌های اجتماعی اطلاعات را سریع‌تر از هر رسانه دیگر پخش می‌کنند؛

 78.5 درصد از خبرنگاران رسانه‌های سنتی، برای بررسی اخبار فوری از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. 59 درصد از کاربران توییتر و 31 درصد از کاربران فیس‌بوک دنبال اخبار جدید در این سایت‌ها بوده اند.شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با 66 درصد برای تلویزیون، 26 درصد برای روزنامه‌ها و 23 درصد برای رادیو، یکی از مهم‌ترین منابع خبری برای 46 درصد آمریکایی‌ها هستند.

کاربران رسانه‌های اجتماعی، مسئول گزارش وقایع قبل از رسانه‌های سنتی هستند، از جمله به حملات پاریس در فرانسه در 13 نوامبر 2015، شیوع ابولا در نیجریه و سیرالئون در ماه جولای 2014، بمب گذاری در ماراتن بوستون در 15 آوریل 2013 و تیراندازی سالن تئاتر در 20 ژوئیه 2012 در  Aurora آمریکا اشاره نمود. مقامات بلند پایه آمریکایی بیان کرده‌اند که به سبب گردش سریع اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی ، مشتاق استفاده از امکانات آنها بوده و بیان کرده‌اند کنفرانس‌های خبری با تاخیر زیادی اطلاعات را به اطلاع عموم می‌رسانند.

جنبه منفی: رسانه‌های اجتماعی گسترش اطلاعات غیر قابل اعتماد و غلط را ممکن می‌سازند؛

64 درصد از افرادی که از توییتر برای پیگیری اخبار استفاده می‌کنند می‌گویند که با چیزی که بعدها پی بردند"درست نیست" واجه شده اند. 16 درصد از کاربران توییتر بیان داشته‌اند که " آنها خبری را بازتوییت یا توییت کرده و بعدا پی‌برده‌اند که دروغ بوده است". در سه ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا خبرهای دروغین درباره دو نامزد در مجموع 37.6 میلیون بار در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شد. اطلاعات نادرست از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به خشونت یا تهدیدات خشونت منجر شود. در دسامبر 2016 یک مرد 28 ساله پس از تیراندازی در رستورانی در واشنگتن دستگیر شد. وی اطلاعاتی نادرست در رسانه‌های اجتماعی مبنی بر فعالیت گروهکی کودک آزار به رهبری هیلاری کلینتون در زیرزمین آشپزخانه رستوران خوانده بود. تحقیقات در دانشگاه میشیگان حاکی از این است که حتی وقتی اطلاعات نادرست اصلاح می‌شوند، تعداد افرادی که اصلاح را از طریق رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنند و یا آن را به اشتراک می‌گذارند، کمتر از تعداد افرادی است که اطلاعات غلط را می‌بینند یا به اشتراک می‌گذارند

جنبه‌ی مثبت: سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به دانشجویان کمک می‌کنند تا در مدرسه بهتر عمل کنند؛

59 درصد از دانش‌آموزان با دسترسی به اینترنت گزارش می‌دهند که از رسانه‌های اجتماعی برای بحث در مورد موضوعات آموزشی استفاده می‌کنند و 50 درصد از سایت‌ها برای صحبت در مورد تکالیف مدرسه استفاده می‌کنند. پس از آنکه دبیرستان جورج در پورتلند در اورگان، برنامه رسانه‌های اجتماعی را برای مشارکت دانشجویان معرفی کرد، نمرات 50 درصد افزایش یافت، غیبت مزمن به میزان 33 درصد کاهش یافت و 20 درصد از دانش‌آموزان مدارس به طور داوطلبانه تکالیف اضافی را انجام دادند. برابر مطالعه‌ی انجام شده در ژانویه 2015 که درمجله روانشناسی توسعه کاربردی منتشر شده است". دانشجویان سال اول کالج باید از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد شبکه‌های دوستان جدید، اشتراک احساسات اجتماعی در مدارس جدید و کاهش خطر اخراج شدن استفاده نمایند.

جنبه‌ی منفی: دانش‌آموزانی که از رسانه‌های اجتماعی زیاد استفاده می‌کنند، نمرات کمتری اخذ می‌کنند؛

31 درصد از نوجوانان می‌گویند که استفاده از رسانه‌های اجتماعی در هنگام انجام تکالیف، کیفیت کار آنها را کاهش می دهد. دانش‌آموزانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌نمودند، معدل 3/06 را داشتند، در حالی که معدل کاربران غیرمجاز 3/82 درصد بود. دانش‌آموزانی که درهنگام مطالعه از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌نمودند، در آزمون‌ها 20 درصد افت داشتند. نمرات دانشجویان برای هر 93 دقیقه بیشتر از متوسط 106دقیقه در روز ، به میزان 0/12 امتیاز کاهش یافته است، یک مطالعه نشان داد مدارسی که ممنوعیت تلفن همراه اعمال کرده بودند، با بهبود عملکرد 6.41 درصد از دانش‌آموزان روبرو شدند.

اجرای قانون از رسانه‌های اجتماعی برای به دست آوردن و پیگیری مجرمان استفاده می‌کند:

3 درصد از متخصصان فدرال، ایالتی و محلی در همه‌پرسی "اظهار می‌کنند" رسانه‌های اجتماعی به حل جرائم ارتکاب شده کمک می‌کنند. یک نظرسنجی توسط انجمن بین الملل فرماندهان پلیس نشان داد که 85 درصد از دفاتر پلیس از رسانه‌های اجتماعی برای حل جنایات استفاده می‌کنند. اداره پلیس شهر نیویورک نیز از واحدی بنام "ردیاب توییتر" برای دستگیری مجرمانی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت و خودستایی می‌کنند! استفاده می‌کند.

سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به پیگرد قانونی و محکومیت تعدادی از جرایم کمک نموده‌اند، از جمله: به متهم نمودن یک فوتبالیست حرفه‌ای در مورد ارتباط نامشروع با فردی زیر سن قانونی در انگلیس در سال 2016 و دستگیری شورشیان مسابقات هاکی در ونکوور در کانادا در سال 2011.می‌توان اشاره نمود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-03-06 06:56

افزودن دیدگاه جدید