کد مطلب: 

209264
در سومین پیش نشست تخصصی مهارت آموزی کارکنان وظیفه، مطرح شد:

امکان مهارت آموزی سربازان در حوزه‌ی ICT فراهم می‌شود/ مهارت سربازان به عنوان احتساب خدمت آنها در نظر گرفته می‌شود/ امکان جذب سربازان مهارت دیده توسط بخش خصوصی میسر می‌شود

یزدانیان، به همکاری مشترک دانشکده‌ی پست و مخابرات با ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: طی تفاهم نامه ای که فی مابین صورت گرفت، مقرر شد که امکان مهارت آموزی برای سربازان فراهم شود تا پس از اتمام دوره‌ی سربازی بتوانند وارد بازار کار شوند. سربازان اگر مهارت لازم را ببینند، این مهارت به عنوان احتساب خدمت در نظر گرفته خواهد شد.
امکان مهارت آموزی سربازان وظیفه در حوزه‌ی ICT فراهم می‌شود/ مهارت سربازار به عنوان احتساب خدمت در نظر گرفته می‌شود/ سربازان مهارت دیده جذب بخش خصوصی می‌شوند

به گزارش خبرنگار سیتنا، سومین پیش نشست تخصصی مهارت آموزی کارکنان وظیفه (سربازان) به میزبانی دانشکده‌ پست و مخابرات، امروز یکشنبه 13 اسفندماه 96 در محل سالن اجتماعات امید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

دکتر وحید یزدانیان، رییس دانشکده‌ی علمی کاربردی پست و مخابرات، پیرامون ابعاد اقتصادی و اشتغالزایی موضوع مهارت آموزی، گفت: حدود 34 درصد از مجموع فارغ التحصیلان دانشگاهی و 52 درصد از زنان فارغ التحصیل دانشگاهی، غیرفعال هستند که البته این آمار به روز نمی‌باشد.

وی، چالش مهم در اشتغال را عدم وجود مهارت لازم برای فارغ التحصیلان دانست و ادامه داد: اکوسیستم اشتغال در کشور آماده سازی نشده است و نظام‌های آینده پژوهشی مهیا نیست.

فناوری اطلاعات زیرساختی حیاتی برای تمام بخش‌های اقتصادی است

مجری تامین زیر‌ساخت‌های آموزش مهارتی بخش ICT در رابطه با تفاوت فناوری اطلاعات و ارتباطات با سایر فناوری‌ها، افزود: فناوری اطلاعات زیرساختی حیاتی برای تمام بخش‌های اقتصادی است و در توسعه‌ی اجتماعی بسیار موثر است و نوآوری در تمام بخش‌ها را به دنبال دارد.

یزدانیان به سخنان وزیر ارتباطات در رابطه با مشاغلی که 10 سال قبل وجود نداشتند اشاره کرد و گفت: یک سری مشاغل تا 10 سال قبل نبودند و طی چند سال اخیر به وجود آمده و رشد کرده‌اند همچون Android Developerها یا در حوزه‌ی Big Data و مشاغلی از این قبیل.

آموزش‌های مهارتی راه میان‌بر در مسیر تربیت نیروی انسانی

وی ضمن تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به نقش مراکز آموزشی مهارتی، خاطرنشان کرد: آموزش‌های مهارتی راه میان بری در مسیر تربیت نیروی انسانی به شمار می‎رود.

یزدانیان، به همکاری مشترک دانشکده‌ی پست و مخابرات با ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: طی تفاهم نامه ای که فی مابین صورت گرفت، مقرر شد که امکان مهارت آموزی برای سربازان فراهم شود تا پس از اتمام دوره‌ی سربازی بتوانند وارد بازار کار شوند. سربازان اگر مهارت لازم را ببینند، این مهارت به عنوان احتساب خدمت در نظر گرفته خواهد شد.

یزدانیان گفت: برای حوزه‌ی ICT، جامعه‌ی مخاطبان منحصر به سربازان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و جامعه‌ی جذب نیز بخش خصوصی همین حوزه‌ می‌باشد.

وی نحوه‌ی آموزش را این گونه بیان کرد: بر اساس توافق صورت گرفته، آزمونی برگزار و مدرسین از بین کارکنان وظیفه انتخاب می‌شوند که باید دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا بالاتر باشند. در ادامه، مدرسین آموزش داده می‌شوند و محتواها را در اختیار می‌گیرند و سپس کار آموزش به سربازان شروع می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیتنا، رییس دانشکده‌ی پست و مخابرات، خاطرنشان کرد: شرط اجرای این طرح، تطبیق آموزش با نیاز جامعه‌‌ی جذب است و سازوکارهای تطبیق آموزش با نیاز جامعه جذب می‌تواند به عنوان استخراج نیازهای بازار شغل در افق حداقل دوساله اتفاق بیافتد و نظام های اعتباربخشی مورد تایید حتما پیاده سازی شوند.

برنامه‌ریزی برای جذب مهارت آموختگان در بازار کار

وی در رابطه با نحوه‌ی استخراج نیازهای بازار کار آینده نیز افزود: انعقاد تفاهم نامه توسط نهادهای آموزش دهنده با نهادهای صنفی یا با شرکت های بزرگ از جمله کارهایی است که انجام می‌شود. طراحی فروم‌های استخراج نیازها بر عهده‌ی دانشکده است و در این راستا نشست های تخصصی و هم اندیشی برای استخراج نیازها برگزار خواهد شد.

به گزارش سیتنا، در ادامه، دکتر سید حبیب الله طباطبائیان، رئیس پژوهشکده‌ی مطالعات فناوری ریاست جمهوری و دبیر علمی نشست نیز در رابطه با دوره‌ی سربازی و نحوه‌ی اجرای آن به مواردی اشاره کرد و گفت: اگر فردی از دوره‌ی دبیرستان مهارت‌هایی مانند ICDL، شنا و دیگر مهارت ها را دیده باشد برای او در دوران سربازی امتیازی در نظر گرفته می‌شود و به عنوان مثال می تواند محل خدمتش را خودش انتخاب کند.

مهارت آموزشی جوانان و بهبود اشتغال پذیری میسر می‌شود

وی پیرامون اهداف این طرح نیز گفت: هدف ما افزایش جذابیت و نشاط و مهارت آموزی برای دوره‌ی سربازی است.

رییش پژوهشکده‌ی مطالعات فناوری ریاست جمهوری، افزود: نتیجه‌ی این فعالیت ها منجر به مهارت آموزشی جوانان و بهبود اشتغال پذیری آن ها می شود. ما در این طرح سبک زندگی جوانان کشور را اصلاح می کنیم و همگرایی بیشتر نیروهای مسلح با نهادهای غیرنظامی را خواهیم داشت.

به گزارش سیتنا، در ادامه سردار سرتیپ پاسدار سید مهدی فرحی، فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزشی کارکنان وظیفه و رییس همایش نیز افزود: هدف اصلی ما در همایش 19 اردیبهشت ماه 97 خواهد بود.

وی در رابطه با پیش نشست‌های انجام شده نیز گفت: پیش نشست اول در رابطه با مسائل علمی انجام شد. پیش نشست دوم پیرامون موارد فرهنگی بود و سومین پیش نشست که امروز می‌باشد در رابطه با مسائل اقتصادی است.

لزوم توجه به مولفه‌های جذابیت، نشاط و مهارت آموزی در سربازی

وی، تاکید کرد: باید به سه مولفه‌ی جذابیت، نشاط و مهارت آموزی در سربازی توجه ویژه‌ای داشت. دو پروژه ی مهتاب (از مهارت تا اشتغال) و جنم برای این دوره در حال اجراست.

فرحی در رابطه با دوره سربازی، افزود: این دوره به دو سال نباید ختم شود و این مهارت ها باید از دوره‌ی پیش از خدمت، ضمن خدمت و پس از خدمت اجرا شود.

وی گفت: ما از همه‌ی ظرفیت های ملی استفاده می‌کنیم تا با تسهیلاتی که به سربازان ارائه می دهیم و با کمک بانک‌ها و نهادهای دیگر، به آنها کمک کنیم تا پس از سربازی به راحتی وارد بازار کار شوند.

در ادامه این پیش نشست، سوالاتی از اعضای پنل پرسیده و به آن سوالات پاسخ داده شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-03-04 14:04

افزودن دیدگاه جدید