کد مطلب: 

209262
مهندس آذری جهرمی در همایش شهر هوشمند:

مدیریت بهتر منابع، مبارزه با فساد و بهبود شاخص‌های محیط زیست با حرکت به سمت شهر هوشمند میسر است

وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات با اشاره به مذاکراتش با شهردارهای مشهد، شیراز و یزد در سفرهای استانی، تصریح کرد: این شهرها نیز به دنبال شهر هوشمند هستند لذا خوب است مجمعی برای شهرداری های مراکز استان ها باشد تا شاخص های واحدی تدوین شود.
مدیریت بهتر منابع، مبارزه با فساد و بهبود شاخص‌های محیط زیست با حرکت به سمت شهر هوشمند میسر است

به گزارش سیتنا، مهندس آذری جهرمی در همایش شهر هوشمند که در برج میلاد برگزار شد، با اشاره به اینکه حرکت به سمت شهر هوشمند نیاز به گفتمان سازی دارد که برگزاری اینگونه همایش ها، نمایشگاه ها و‌ تبادلات موجود در آنها در گفتمان سازی تاثیر دارد، گفت: ۷۰ درصد جمعیت دنیا تا سال ۲۰۳۰ در ۵ درصد وسعت کره زمین مستقر می شوند و ۷۰ درصد گازکربنیک و آلودگی محیط زیست را آنها تولید می کنند.

وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات در مدیریت شهری باعث بهبود شاخص ها و افزایش بهروری می شود، افزود: امروز شهر هوشمند دیکر یک نگاه لوکس مدیریتی نیست و به عنوان یک ضرورت در زندگی محسوب می شود و اگر می خواهید مدیریت منابع را بهتر انجام دهیم و با فساد مبارزه کنیم و به بهبود شاخص های محیط زیست بپردازیم، چاره ای جز حرکت به سمت شهر هوشمند نداریم.

آذری جهرمی با یادآوری اینکه یکی از معضلات جدی جامعه اشتغال است، اظهار کرد: بنابر سیاست های علمی موجود در کشور امروز بخش زیادی از جامعه دانشگاهی اقبال زیادی به فناوری اطلاعات دارند در حالی که بدنبال اشتغال هستند که بدترین مدل رفع اشتغال این نیروهای خلاق و تحصیل کرده استخدام آنها و پرداخت حقوق ماهانه به آنهاست.

وی با اشاره به اینکه خلاقیت بزرگترین محرک در توسعه اقتصاد دیجیتال است و کسب و کارهای نوپا با خلاقیت شکل می گیرد، تصریح کرد: امروز شهری داریم که با معضل جدی ترافیک، آلودگی و موضوعات اداری شکل گرفته به طوریکه جامعه برای برای انجام امور اداری در شهرداری ها نیازمند به مراجعه حضوری است که اگر در آن شفافیت ایجاد نشود به صورت بالقوه آمادگی فساد دارند.

وی با تاکید بر اینکه تحول ایجاد نمی شود جز با مدیریت، خاطرنشان کرد: ما عادت کردیم که تصدیگری دولتی باشد که در عرصه های نوین محتوم به شکست است.

وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز‌ نیاز به شاخص گذاری و شفاف سازی داریم، گفت: شرط لازم سپردن امور به جوانان است و‌ امروز ‌در سازمان فناوری اطلاعات شهرداری این اتفاق افتاده است، اما شرط کافی آن اعلام شاخص هاست که مثلا بگوییم امروز‌ میزان معطلی در ترافیک و صف های اداری در شهرداری ها، آلودگی و میزان پخش گازکربنیک و پارکینگ چقدر است و‌ با توسعه شهر هوشمند می خواهیم به کجا برسیم؟

وی با اشاره به اینکه اعلام شاخص ها نخست باعث شفاف سازی در جامعه و در میان نیروهای خلاق است، افزود: خاصیت دیگر شاخص گذاری برای نخبگانی که کسب و کارها را شکل می دهند، خدمت به آنهاست چراکه آنها باید در رسیدن به شاخص ها فعال شوند بدین ترتیب معضل اشتغال نیز رفع می شود.

آذری جهرمی شاخص گذاری را نیاز به مطالعه دانست و اظهار کرد: شهرداری تهران با توجه به وسعت شهر و حجم و گستردگی مشکلات و موضوعات می تواند پدر شهرداری های دیگر باشد و در جلسه قبلی با شهردار تهران و رییس سازمان مناطق آزاد مقرر شد فاز مطالعاتی شهر هوشمند به صورت پایلوت در یکی از مناطق آزاد اجرا شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به مذاکراتش با شهردارهای مشهد، شیراز و یزد در سفرهای استانی تصریح کرد: این شهرها نیز به دنبال شهر هوشمند هستند لذا خوب است مجمعی برای شهرداری های مراکز استان ها باشد تا شاخص های واحدی تدوین شود.

وی یکی از معضلات امروزه توسعه زیرساخت ها را مشکلات اپراتورها با شهرداری ها اعلام کرد و ادامه داد: نتیجه این است که در متروها که روزانه جمعیت زیادی را جابه جا می کنند، یک اپراتور تلفن همراه در مترو آنتن می دهد و دیگری نمی دهد و مردم محروم‌ می شوند که بخشی از آن به مدیریت ما بر می گردد و‌بخش دیگری به تعاملات با مدیریت شهری مرتبط است.

وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه باید بتوانیم با تعامل با شهرداری ها تغییرات جدی در زندگی مردم به واسطه مدل همکاری ایجاد کنیم، گفت: البته نباید از تبلیغات غافل ماند چراکه من با وجود فعالیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از مصادیق شهر هوشمند فقط سرویس ۱۳۷ را می شناسم که لازم است خدمات شهری ایجاد کرده را تبلیغ کنیم و توجه داشته باشیم به این نکته که یکی از مولفه های شهر هوشمند، شهروند هوشمند است که باید وی را آگاه کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-03-04 12:55

افزودن دیدگاه جدید