کد مطلب: 

208278
معاون فنی و توسعه‌ی شبکه‌‌ی همراه اول در گفت‌وگو با سیتنا:
معاون فنی و توسعه‌ی شبکه‌ همراه اول، توضیح داد: در خصوص مکالمه‌ی ثبت شده‌ی مسافر پرواز تهران - یاسوج، وجود مکالمه‌ی پایدار در آسمان و در ارتفاعی کمتر از چهار کیلومتر و نبودن تداخل امواج به دلیل مشترک کمتر، برای منطقه‌ای که به راحتی موج به کوه برخورد می‌کند و در هر جهتی می‌تواند منتشر شود، امکان پذیر بوده است.
امکان مکالمه‌ی پایدار برای مسافران پرواز آسمان در ارتفاعی کمتر از چهار کیلومتری وجود داشته است

در پی ارسال توضیحات اینستاگرامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر ثبت تماس با یکی از مسافران پرواز تهران - یاسوج در شبکه‌ی همراه پیش از سقوط هواپیما و ایجاد شائبه‌هایی مبنی بر امکان مکالمه با مسافران این هواپیما در ارتفاع بالای پروازی، مهندس "مرتضی طاهری بخش" معاون فنی و توسعه‌ی شبکه‌ همراه اول در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، توضیح داد: از نظر اصول انتشار امواج، آنتن های ایستگاه‌های فرستنده‌ی شبکه‌های تلفن همراه، دارای مدل انتشار افقی و عمودی هستند که در انتشار افقی، سطح پوشش افقی تامین می‌شود و در انتشار عمودی سطح عمودی، البته توان اصلی فرستنده در جهت افقی است.

طاهری بخش ادامه داد: در همین حال، وقتی که برای پوشش بیشتر، تیلت (تغییر خط عمود بر آنتن با سطح زمین) آنتن‌ها به صفر نزدیک شود، پَترن عمودی آنتن ارتفاع بیشتری تا پنج کیلومتر را پوشش می‌دهد، یا وقتی برای کنترل پوشش، تیلت یک آنتن بر روی پنج یا بیشتر تنظیم شود اصطلاحا بک لوب هایی نیز ایجاد می‌شود که در جهت عمودی و تا ارتفاع  پنج کیلومتر و حتی بعضا بیشتر از پنج کیلومتر هم امکان پوشش در فضای رو به آسمان دارند.

معاون فنی و توسعه‌ی شبکه‌ همراه اول، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در شبکه‌های تلفن همراه، معمولا مشترکین ارتباط مستقیم با آنتن ندارند و از طریق انعکاس امواج با موانع طبیعی و ساختمان‌ها با شبکه ارتباط می‌گیرند که ارتباط پایداری هم هست، لذا به دو دلیل فوق، در خصوص مکالمه‌ی ثبت شده‌ی مسافر پرواز تهران - یاسوج، وجود مکالمه‌ی پایدار در آسمان در ارتفاعی کمتر از چهار کیلومتر و نبودن تداخل امواج به دلیل مشترک کمتر، برای منطقه‌ای که به راحتی موج به کوه برخورد می‌کند و در هر جهتی می‌تواند منتشر شود امکان پذیر بوده است.

گفتنی است؛ بنا به بررسی‌های سیتنا، دکل آنتن تلفن همراه در حوالی منطقه‌ی سقوط هواپیما در ارتفاع 2800 متری و هواپیما پیش از سقوط و در زمان مکالمات ثبت شده‌ی مسافران در ارتفاع 3400 متری از سطح دریا بوده است.

گفت و گو از مسعود فاتح

انتهای پیام

دسته بندی: 

برچسب: 

دیدگاه‌ها

تصویر سید ابراهیم طاهری
با سلام مگر استفاده از تلفن همراه هنگام پرواز ممنوع نیست؟ چقدر احتمال داره یک تماس در تشخیص درست خلبان ایجاد اشکال کنه ؟
ارسال شده توسط سید ابراهیم طاهری در 02 اسفند 96 - 02:37

افزودن دیدگاه جدید

اشتراک در خبرنامه