کد مطلب: 

208042

فناوری اطلاعات حلقه مفقوده مبارزه با قاچاق است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برای مدیریت زنده باید بتوان لحظه ای شاخص ها را پایش کرد، گفت: مبارزه با قاچاق یکی از شاخص های اصلی اقتصاد مقاومتی است که حلقه مفقوده آن فناوری اطلاعات است.
افزایش 12 میلیون دلاری درآمد کشور به جهت جلوگیری از ورود قاچاق توسط فناوری اطلاعات

به گزارش سیتنا، محمدجواد آذری جهرمی در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفت: اکنون اقتصاد مقاومتی در کشور دارای تفسیر شده و نهاد پیدا کرده و برنامه و شاخص دارد و هر شاخص قابلیت پایش پیدا می کند.

وی افزود: اصل اقتصاد مقاومتی نگاه کردن به داشته هاست و اینکه به نقاط قوت تکیه کنیم و حداکثر نیاز خود را از طریق تولید داخل تامین کنیم و آنجاکه ظرفیت داریم صادرات کنیم.

آذری جهرمی شبکه ملی اطلاعات را جزو پروژه های زیرساختی وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: توسعه دسترسی مردم به ظرفیت حداقل ۲۰ مگابیت تا پایان برنامه ششم توسعه از دیگر پروژه زیرساختی است که وزارت ارتباطات در آن مسوولیت دارد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید از پروژه مدیریت املاک کشور به عنوان یکی دیگر  از پروژه های اقتصاد مقاومتی یاد کرد و ادامه داد: در این پروژه ۲۸ دستگاه مختلف یه همدیگر متصل می شوند تا  بتوان موضوعاتی که در این حوزه وجود دارد را دنبال کرد.

وی با اشاره به اینکه مطابق موضوع مشخص شده اقتصاد مقاومتی میزان مصرف داخلس دیتا به ۸۰ درصد و بین الملل به ۲۰ درصد باید برسد، تصریح کرد: یکی از مباحث مهم که مقام معظم رهبری نیز در مورد آن فرمایش کرده اند این است که شاخص ها را بتوانیم پایش کنیم و مرکزی میزان پیشرفت و توسعه عملکردی در عرصه اقتصاد مقاومتی را محقق کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه گاهی موضوع اقتصاد مقاومتی دستمایه رقابت های سیاسی قرار می گیرد، گفت: اگر بخواهیم اقتصاد کشور به رشد و باروری برسد باید به اقتصاد مقاومتی برسیم و چاره ای جز آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه شاخص ها کمک می کنند که نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنیم، افزود: زمانی مطابق شیوه سنتی جلساتی می گذاشتیم و دستگاه ها خود اظهار می کردند و حسابرسی انجام می شد و سرانجام تصمیم گیری صورت می پذیرفت. درحالیکه مطابق راه حل ها و فناوری های نوین اینطور نیست و پایش لحظه ایست و در نظام اقتصادی باید فرایند داشته باشیم که لحظه بتوانیم شاخص ها را پایش کنیم.

آذری جهرمی همچنین قاچاق را یکی از موضوعات مورد توجه در مقوله اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: مبارزه با قاچاق یکی از شاخص های اصلی اقتصاد مقاومتی است که حلقه مفقوده آن فناوری اطلاعات است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در نتیجه اتصال سیستم ها به یکدیگر، بهره وری حاصل می شود که در اقتصاد مقاومتی مطرح است، خاطرنشان کرد: یکی از زیرساخت های اساسی اقتصاد مقاومتی بحث دولت الکترونیکی به عنوان یک ضرورت است و اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است.

وی، بیان کرد: امروز شاید نظام گمرک در عرصه ارایه آمار به شفافیت رسیده است و مشخص است که واردات به چه میزان و بر اساس کدام چهارچوب و در زمان بندی های مشخص انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حلقه مفقوده در بخش توزیع است، افزود: در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای منطقه باتوجه به تطبیق نظام مالی و فاکتورهای فروش میزان مصرف در بخش های مختلف مشخص است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در کشور به دلیل داشتن آمار حدودی و حدسی، شاهد اعوجاج در بازار هستیم، گفت: بنابراین وقتی میزان مصرف مشخص باشد متناسب با آن می تواند تولید انجام داد و در همه حوزه کشاورزی، صنعت، پتروشیمی، منسوجات، سلامت این اقدام را می توان انجام داد.

آذری جهرمی با اعلام اینکه برای پیاده سازی هر سیاستی نیاز به مدیریت زنده داریم، اظهار کرد: هر نظام اقتصادی یا اجتماعی که بخواهیم پیاده سازی کنیم لازمه آن آمار است.

وی با بیان اینکه در نظام دولت الکترونیکی اقدامات قابل توجه اما سیلندری انجام شده است، گفت: اگر به صورت مجزا حوزه های مختلف را بررسی کنیم شاهدیم که اقدامات قابل توجهی انجام شده است. مثلا در حوزه سلامت اکنون 66 میلیون ایرانی دارای پرونده سلامت الکترونیکی هستند و میزان نوع و مصرف آنها مشخص است و در دو مورد وزارت بهداشت از مرکز پایش و رصد خود توانست شیوع دو بیماری واگیردار را در کشور شناسایی و جلوی آنرا بگیرد.

وی در کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بانکی، بیمه، مالیات، صنعت و حمل و نقل اظهار کرد: با این حال مجموع اقدامات انجام شده دارای برایندی نیست که بخشی از آن به فرهنگ سازمانی بر می گردد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بعد از اجرای کامل نظام دولت الکترونیک بسیاری از مراجعات حضوری حذف می شود، گفت: همین حذف مراجعات دلیل مقاومت مجموعه های اجراییست و مشکل نظام اجرا شده در دولت الکترونیک این است که به صورت سیلندری در هر دستگاه به صورت مجزا اجرا شده است و به جای پاسکاری متقاضیان از جایی به جای دیگر اکنون متقاضی از سایتی به سایت دیگر پاسکاری می شود.

وی با ذکر مثال قدیمی در رابطه با احداث یک استخر آبزیان در کشور که نیاز به 52 مرحله و 17 استعلام از دستگاه های مختلف دارد، افزود: حال اگر بخواهیم واردات همین آبزیان را به کشور انجام دهیم شاید با تنها سه استعلام انجام شود که این نشان می دهد که نگاه فرهنگی و فرایندی به موضوعات اشکال دارد و باید متوجه باشیم که بخش عمده عدم تغییر فرایندها از فرهنگ درون سازمانی است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات ابزاری برای تحول است، اظهار کرد: برای ایجاد تغییرات باید ریسک را بپذیریم و توجیه عمومی کنیم و باید متوجه بود تا بدنه دولت را بزرگتر نکنیم و باید با استفاده از فناوری اطلاعات جلوی بزرگتر شدن دولت را گرفت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-02-18 13:22

افزودن دیدگاه جدید